Historia literatury rosyjskiej (pierwsza połowa XIX wieku)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S1OLR12e |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.201
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury rosyjskiej (pierwsza połowa XIX wieku) |
Jednostka: | Katedra Rusycystyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem jest prezentacja podstawowych – najbardziej reprezentatywnych − zjawisk z dziejów literatury pierwszej połowy XIX wieku. Materiał jest prezentowany w układzie chronologiczno-problemowym. |
Pełny opis: |
Cele szczegółowe: Wykład ma za zadanie przedstawienie – w porządku chronologiczno-problemowym – podstawowych zjawisk z dziejów literatury pierwszej połowy XIX wieku. Ćwiczenia polegają na analizie wybranych dzieł literackich z pierwszej połowy XIX wieku z punktu widzenia problematyki oraz formy. Zagadnienia szczegółowe: I. Zagadnienia ogólne. Prawidłowości procesu historycznoliterackiego. Periodyzacja literatury rosyjskiej pierwszej połowy XIX wieku. II. Romantyzm. 1. Zagadnienia wstępne. Tło historyczne i kulturowe. Oddziaływanie literatury zachodnioeuropejskiej (związki typologiczne i genetyczne). Preferencje tematyczne. Bohater romantyczny. Rozwój gatunków literackich. 2. Literatura początku XIX wieku – między Oświeceniem a romantyzmem (zagadnienia szczegółowe). 3. Twórczość Aleksandra Puszkina. Periodyzacja twórczości. „Poematy południowe”; Eugeniusz Oniegin. Liryka. Borys Godunow; „małe tragedie”. Proza, Opowieści Biełkina. 4. Poeci Plejady Puszkinowskiej – twórcy, dzieła, tematyka, stylistyka. 5. Twórczość Michaiła Lermontowa. Liryka i jej periodyzacja. Dramaturgia. Proza; Bohater naszych czasów jako powieść psychologiczna. 6. Twórczość Nikołaja Gogola. Tematyka ukraińska, Wieczory na futorze koło Dikańki. Obraz Petersburga w prozie Gogola. Martwe dusze. Komediopisarstwo. Schyłek twórczości. 7. Rozwój prozy romantycznej – twórcy, dzieła. Cykle prozatorskie. Motywy fantastyczne. Tematyka historyczna. III. Lata 40. XIX wieku. Szkoła naturalna. Almanachy. Szkic fizjologiczny. Wczesna proza Fiodora Dostojewskiego (Biedni ludzie), Aleksandra Hercena (Kto winien?) i Iwana Turgieniewa (Zapiski myśliwego). |
Literatura: |
1. Literatura rosyjska, red. M. Jakóbiec, t. 1, Warszawa 1970 / Literatura rosyjska w zarysie, red. Z. Barański i A. Semczuk, Warszawa 1975 (lub inne wydanie). 2. Russkie pisateli. Biobibliografičeskij slovar’, red. P.A. Nikolaev, t. 1-2, Moskva 1996. 3. J. Mann, Russkaa literatura XIX veka. Epoha romantizma, Moskva 2001. 4. V.I. Saharov, Romantizm v Rossii: epoha, školy, stili, Moskva 2004. 5. „Naturalnaa škola” i ee rol’ v stanovlenii russkogo realizma, red. I.P. Vidueckaa, Moskva 1997. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: − student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o dziejach literatury rosyjskiej pierwszej połowy XIX wieku (okresy, tendencje, kierunki literackie; poszczególne dzieła literackie, twórczość poszczególnych pisarzy; problemy; gatunki), − student zna podstawową terminologię literaturoznawczą, − student zna treść lektur, − student wymienia wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy literatury pierwszej połowy XIX wieku i powołuje się na ich prace. Umiejętności: − student dokonuje periodyzacji literatury rosyjskiej pierwszej połowy XIX wieku oraz w sposób szczegółowy charakteryzuje poszczególne okresy i kierunki literackie, − student charakteryzuje dzieła literackie reprezentatywne dla poszczególnych epok i kierunków literackich oraz umieszcza je w szerszym kontekście historycznym oraz kulturowym i literackim, − student stosuje podstawową terminologię literaturoznawczą, − student posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie analizy i interpretacji dzieła literackiego, − student rozpoznaje wybrane cytaty z dzieł literackich pierwszej połowy XIX wieku, − student posiada umiejętność systematycznej pracy. Kompetencje społeczne: − student ma świadomość roli i znaczenia oraz swoistości piśmiennictwa epok dawnych, − student ma świadomość współodpowiedzialności za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego różnych epok, − student ma potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych oraz świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
1 ECTS (30 godz.) - wykład 4 ECTS (120 godz.) - praca własna studenta (50% - lektura, 50% - przygotowanie do egzaminu) Egzamin pisemny Pytania: 3 Liczba punktów maksymalna: 9 (3x3) Punkty i oceny: 4,5-5 – 3,0 (dst) 5,5-6 – 3,5 (dst+) 6,5-7 – 4,0 (db) 7,5-8 – 4,5 (db+) 8,5-9 – 5,0 (bdb) 5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 9) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 10). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.