Nauka języka rosyjskiego wariant "0" III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S1ONRO21o |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.602
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka języka rosyjskiego wariant "0" III |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej |
Grupy: |
Nauka języka rosyjskiego dla II roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust. 2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zdany egzamin z przedmiotu: Nauka języka rosyjskiego II war.”0” Warunkiem koniecznym jest opanowanie ogólnego języka rosyjskiego w zakresie tematów życia codziennego (dom, rodzina, nauka, sprawy zawodowe) |
Skrócony opis: |
Celem jest kształtowanie i rozwijanie sprawności językowych: rozumienia, mówienia, czytania i pisania w zakresie materiału leksykalnego i morfosyntaktycznego określonego dla poziomu B1 wg ESOKJ oraz kształtowanie kompetencji komunikacyjnej i lingworealioznawczej w zakresie tematów z życia codziennego: wygląd zewnętrzny człowieka, charakter i temperament, zdrowie człowieka. |
Pełny opis: |
Tematy leksykalne: 1. Wygląd zewnętrzny człowieka (cechy fizyczne; kanony urody dawniej i dziś; pielęgnacja urody, kosmetyki operacje plastyczne; wygląd człowieka sukcesu – polityka, biznesmena, gwiazdy telewizyjnej; moda, kultura ubioru). 2. Charakter człowieka. Typy temperamentu (cechy charakteru – wady i zalety; rodzaje temperamentu; znaki zodiaku i horoskopy; kształtowanie charakteru, rozwój osobowości; charakter narodu, stereotypy narodowe; charakterystyka różnych grup społecznych). 3. Zdrowie człowieka. Nazwy części ciała i organów wewnętrznych. Samopoczucie i stan zdrowia. Choroby i ich symptomy. System ochrony zdrowia. Przychodnia. Nazwy specjalności lekarskich. Wizyta u lekarza, wezwanie karetki, leczenie ambulatoryjne i stacjonarne. Szpital, poradnia. Lekarstwa i zabiegi. Profilaktyka. Zdrowy tryb życia. Zagadnienia gramatyczne: I. Przymiotniki jakościowe, względne, dzierżawcze. 1. Formy gramatyczne przymiotników twardotematowych i miękkotematowych wszystkich rodzajów w liczbie pojedynczej i mnogiej. 2. Przymiotniki nieodmienne. 3. Przymiotniki złożone. 4. Formy hipokorystyczne przymiotników. 5. Stopniowanie przymiotników. 6. Tworzenie krótkich form przymiotników. 7. Łączliwość krótkich form przymiotników. 8. Krótkie formy przymiotników w funkcji orzecznika. 9. Pełne formy przymiotników w grupie orzeczenia. II. Użycie konstrukcji oznaczających przyczynę. |
Literatura: |
1. A. Gołubiewa, Kowalska N., Ćwiczenia z gramatyki praktycznej języka rosyjskiego, cz. 1 i2, Warszawa 1999. 2. D. Samek, N. Kowalska, Praktyczna gramatyka języka rosyjskiego, REA, Warszawa 2004. 3. M.Kossakowska-Maras, M.Mierzwa, Znakomimsia s Rossijej, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2009 4. I.S.Kostina, N.N.Aleksandrowa, T.I.Aleksandrow, J.B.Bogosłowskaja, Pierspiektiwa, wypusk 1-5, Izdatielstwo „Złatoust” Sankt-Pietierburg 1995-2000. 5. N.A.Markina, Ju.E. Prochorow, My pochoży, no my raznyje, Russkij jazyk. Kursy, Moskwa 2004 6. A.Pado, Czitaj, piszy, gowori! Podręcznik do języka rosyjskiego, część I i II, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1998. 7. Opracowania własne prowadzących zajęcia. Artykuły z czasopism. Internet. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. zna środki językowe z zakresu zrealizowanej tematyki umożliwiające formułowanie dłuższych wypowiedzi pisemnych i ustnych poprawnych pod względem fonetycznym, morfosyntaktycznym, leksykalnym i ortograficznym i zna zasady ich użycia w komunikacji językowej 2. zna i rozumie w stopniu podstawowym powiązania i wzajemne zależności w uczeniu się języka i kultury danego obszaru językowego 3. zna i rozumie w stopniu podstawowym zasady przekształcania tekstu pisanego w wypowiedź ustną i wypowiedzi ustnej w tekst pisany UMIEJĘTNOŚCI 1. potrafi komunikować się uczestnicząc w dialogu, rozmowie, podejmuje próbę dyskusji związanej tematycznie z zagadnieniami występującymi w programie 2. potrafi budować krótkie wypowiedzi ustne i pisemne (dialog, opis, opowiadanie) w zakresie zrealizowanej tematyki 3. potrafi pracować indywidualnie i współpracować w grupie KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1. jest gotów do uznania znaczenia wiedzy dla rozwijania własnych zainteresowań związanych z doskonaleniem znajomości języka rosyjskiego 2. jest gotów do akceptowania różnorodności postaw, opinii i argumentów w kontaktach interpersonalnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach - systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału - terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych - aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria: - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus) - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna) Składniki oceny: - ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30% - śródsemestralne prace kontrolne – 35% - prezentacje, wystąpienia, projekty – 35% Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej: a/ zgodność wypowiedzi z tematem, b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą, c/ kompozycja, d/ objętość pracy, e/ bogactwo językowe, f/ poprawność językowa Kryteria oceny wypowiedzi ustnej: a/ zgodność wypowiedzi z tematem, b/ spójność i płynność wypowiedzi, c/ bogactwo językowe, d/ poprawność językowa, e/ prawidłowa wymowa Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin, 22 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Nataliya Krenska | |
Prowadzący grup: | Gizela Grabińska, Nataliya Krenska, Dorota Muszyńska-Wolny, Joanna Wasiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin, 17 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Nataliya Krenska | |
Prowadzący grup: | Gizela Grabińska, Nataliya Krenska, Dorota Muszyńska-Wolny, Joanna Wasiluk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.