Polsko-rosyjskie związki literackie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S1OPRZ21o |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.201
|
Nazwa przedmiotu: | Polsko-rosyjskie związki literackie |
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla II roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust.2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zainteresowanie tematyką literaturoznawczą. |
Skrócony opis: |
Celem jest prezentacja kluczowych wydarzeń i zjawisk z dziejów polsko-rosyjskich związków literackich. Materiał jest prezentowany w układzie chronologiczno-problemowym. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie poszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat polsko-rosyjskich związków literackich. Cel ten jest realizowany poprzez zapoznanie studentów z najważniejszymi wydarzeniami, pisarzami i dziełami literackimi. Zagadnienia szczegółowe: Wykaz tematów: 1. Polsko-rosyjskie kontakty literackie do XVIII w. (Symeon Połocki, Polska-Litwa-Moskwa) 2. Konfederacja Barska, czasy Stanisława Augusta Poniatowskiego i Katarzyny II 3. Królestwo polskie (Piotr Wiaziemski, Konrad Rylejew) 4. Tadeusz Bułharyn 5. Józef Sękowski 6. Twórczość literacka Polaków na Syberii (Maksymilian Marks, Wacław Sieroszewski, Juliusz Sabiński) 7. Powstania niepodległościowe i Rosja – od Hercena do Katkowa „Sprawa polska” w literaturze rosyjskiej 8. Rosja w literaturze polskiej 9. Polscy komuniści. Bruno Jasieński 10. ZSRS w literaturze polskiej 11. Rosyjscy pisarze i polska literatura w XX wieku 12. W świecie imagologii 13. Polskie gazety i czasopisma w Rosji, rosyjskie w Polsce 14. Zdrada czy współpraca dla dobra literatury. Od lojalizmu do kolaboracji. 15. Recepcja rosyjskiej literatury w Polsce |
Literatura: |
P. Głuszkowski, Barwy polskości czyli życie burzliwe Tadeusza Bułharyna, Kraków 2018; M. Schore, Kawior i popiół. Życie i śmierć pokolenia oczarowanych i rozczarowanych marksizmem, tłum. Marcin Szuster, Warszawa 2008 (wyd. 2 – 2012) R. Wołoszyński, Polsko-rosyjskie związki w naukach społecznych 1801-1830, Warszawa 1974. J. Róziewicz, Polsko-rosyjskie powiązania naukowe (1725-1918), Wrocław 1984. J. Orłowski, Z dziejów antypolskiej obsesji w literaturze rosyjskiej, M. Micińska, Zdrada córka nocy. Pojęcie zdrady narodowej w świadomości Polaków w latach 1861-1914, Warszawa 1998. Warszawa 1992. Zwierciadło prasy. Czasopisma polskie XIX wieku o literaturze rosyjskiej, red. B. Galster, J. Kamionkа-Straszakowа, K. Sierockа. Wrocław, 1978 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: − student ma szczegółową wiedzę na temat polsko-rosyjskich związków literackich (okresy, tendencje, ewolucja); − student zna omawiane dzieła literackie, twórczość poszczególnych pisarzy; problemy; tło historyczno-literackie powstawania wybranych utworów. − student zna treść omawianych lektur, które były szczególnie ważne dla polsko-rosyjskich związków literackich, − student zna dorobek wybranych polskich, rosyjskich i zachodnioeuropejskich badaczy polsko-rosyjskich związków literackich, powołuje się na ich podstawowe prace i ustalenia. − student posiada wiedzę na polsko-rosyjskich stereotypów w literaturze Umiejętności: - student charakteryzuje podstawowe wydarzenia z dziejów polsko-rosyjskich związków literackich oraz umieszcza je w szerszym kontekście historyczno-literackim, - student wskazuje najważniejsze wydarzenia i postaci w dziejach polsko-rosyjskich związków literackich, − student wyjaśnia, dlaczego literatura ma wpływ na związki między Polską i Rosją - student porównuje rosyjski i polski punkt widzenia na kluczowe wydarzenia literackie − student stosuje podstawową terminologię historyczno-literacką, - student potrafi wyszukiwać informacje z różnych źródeł na temat omawianych zagadnień, − student potrafi wyjaśnić genezę i znaczenie omawianych problemów, − student posiada umiejętność systematycznej pracy. Kompetencje społeczne: − student rozumie specyfikę badań literaturoznawczych, − student odczuwa współodpowiedzialność za zachowanie europejskiego dziedzictwa kulturowego i literackiego, − student ma świadomość wkładu literatury polskiej i rosyjskiej w dziedzictwo kulturowe Europy, − student ma świadomość znaczenia i roli literatury w funkcjonowaniu państwa, − student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji zadania, − student ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz odczuwa potrzebę dalszego uczenia się, − student ma świadomość współodpowiedzialności za rozwój czytelnictwa i potrzebę rozwijania własnych zainteresowań czytelniczych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Test Pytania: 5 Liczba punktów maksymalna: 15 (3x5) Punkty i oceny: 8 – 9 (dst) 9 – 10 – 3,5 (dst+) 10 – 12 – 4,0 (db) 13-14 – 4,5 (db+) 14-15 – 5,0 (bdb) 5! - bezbłędna odpowiedź na wszystkie pytania (liczba punktów maksymalna: 15) oraz odwołanie się do wiedzy spoza programu nauczania (liczba punktów: 16). ECTS 2 30 godz. (1 ECTS) - konfersatorium 30 godz. (1 ECTS) – praca własna studenta Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Głuszkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Uwagi: |
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 26 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Głuszkowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Głuszkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Uwagi: |
Język prowadzenia pomocniczy - polski. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.