Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Proseminarium licencjackie językoznawcze

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3202-S1PRLICJ22o
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Proseminarium licencjackie językoznawcze
Jednostka: Katedra Rusycystyki
Grupy: Proseminaria licencjackie dla II roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust. 2.0)
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

proseminaria

Skrócony opis:

Zajęcia umożliwiają zdobycie podstawowych wiadomości o metodologii pracy naukowej językoznawcy oraz praktycznych umiejętności z zakresu przygotowania i opracowania redakcyjnego tekstu naukowego o charakterze językoznawczym. Mają przygotować przede wszystkim do świadomego wyboru i uczestnictwa w seminarium licencjackim oraz do pisania pracy licencjackiej.

Pełny opis:

I. Zagadnienia podstawowe. Historia pisma.

II. Językoznawca w bibliotece

1. Biblioteki w Polsce i Rosji. Rodzaje katalogów bibliotecznych.

2. Biblioteki cyfrowe – cele, zasoby, sposoby wykorzystania. Wiarygodność źródeł internetowych.

III. Warsztat bibliograficzny językoznawcy.

1. Bibliografia – pojęcie, podstawowa terminologia. Rodzaje bibliografii ze względu na dobór materiału i metodę opracowania. Bibliografie czasopism i ich zawartości.

2. Norma bibliograficzna. Opis bibliograficzny różnych źródeł (pełny i skrócony). Różnice między opisem bibliograficznym według normy polskiej i rosyjskiej.

IV. Główne etapy przygotowania rozprawy dyplomowej z zakresu językoznawstwa.

1. Przegląd kierunków i aspektów badań językoznawczych.

2. Słowniki i encyklopedie językoznawcze.

3. Omówienie problemu wyboru tematu pracy licencjackiej.

4. Zasady opracowywania planu pracy.

5. Zasady tworzenia bibliografii podmiotowej i przedmiotowej.

6. Konspektowanie i typy konspektów.

7. Struktura dysertacji. Spis treści. Tekst główny i pojęcie spójności. Przypisy – funkcje i podział. Odsyłacze. Tabele i rysunki. Załączniki. Indeksy – funkcje, podział, sposoby sporządzenia (tradycyjne i z wykorzystaniem programów komputerowych). Słowa kluczowe i streszczenie (w języku polskim i rosyjskim).

8. Zasady cytowania i przywoływania źródeł (odwoływania się i powoływania się) – przypomnienie podstawowych zasad prawa autorskiego, zasady etyczne związane z pisaniem pracy.

V. Charakterystyka polsko- i rosyjskojęzycznego tekstu naukowego.

1. Charakterystyka stylu naukowego na tle innych stylów funkcjonalnych.

2. Transkrypcja i transliteracja cyrylicy.

3. Szczegółowe zasady opracowania: a) materiału głównego dysertacji (tekst główny, tytulatura, wyliczenia, cytaty, wzory, tabele i tablice, odnośniki, przypisy), b) materiału dodatkowego i informacyjno-uzupełniającego publikacji (dedykacja, motto, wstęp, przedmowa, streszczenie, bibliografia i zapis bibliograficzny różnych źródeł, spis treści, indeksy, paginacja).

Literatura:

I. Opracowania w języku polskim:

1. J. Boć, Jak pisać pracę magisterską, Wrocław 1997

2. B. Chlebda, Przewodnik po stronach Runetu, Opole 2004.

3. U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.

4. St. Gajda (red.), Dyskurs naukowy: tradycja i zmiana, wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1999

5. T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja. Warszawa 2009.

6. B. Osuchowska, Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005.

7. D. Schmandt-Besserat, Jak powstało pismo, Warszawa 2007.

8. F. Trzaska, Poradnik redaktora, Warszawa 1976.

9. J. Trzynadlowski, Edytorstwo. Tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983.

10. H. Wszeborowska, Układ graficzny strony i całości. Bibliografia, przypisy, indeksy, [w:] Bańkowska E., Mikołajczuk A. (red.), Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, Warszawa 2000.

11. URL: www.pwn.pl

II. Opracowania w języku rosyjskim:

1. R. Galpierin, Tiekst kak objekt lingwisticzeskogo issledowanija, Moskwa 1981

2. M. P. Sienkiewicz, Stilistika naucznoj rieczi i litieraturnoje riedaktirowanije naucznych proizwiedienij, Moskwa 1976.

3. D. E. Rozental’, Sprawocznik po pravopisaniju i litieraturnoj prawkie, Moskwa 2002 (lub kolejne wydania).

Efekty uczenia się:

Wiedza:

− student ma wiedzę o głównych bibliotekach,

− student zna podstawowe źródła informacji bibliograficznej,

− student zna polską i rosyjską normę bibliograficzną,

− student zna i rozumie podstawowe zasady badań lingwistycznych,

− student ma podstawową wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju,

Umiejętności:

− student potrafi znaleźć potrzebną pracę naukową w zasobach bibliotecznych,

− student potrafi posługiwać się różnymi źródłami bibliograficznymi,

− student ma podstawowe umiejętności badawcze w zakresie lingwistycznej analizy i interpretacji tekstu naukowego,

− student potrafi wyszukiwać informację naukową z wykorzystaniem różnych źródeł,

− student posiada umiejętność przygotowania poprawnej, klarownej i spójnej wypowiedzi pisemnej o charakterze naukowym w języku polskim i rosyjskim,

− student potrafi ocenić wartość i przydatność różnych tekstów naukowych oraz źródeł leksykograficznych dla obranego tematu pracy dyplomowej.

Kompetencje społeczne:

− student potrafi określić priorytety i zaplanować swoją pracę badawczą,

− student ma świadomość konieczności stosowania się do zasad korzystania z cudzego dorobku naukowego,

− student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Polski i Rosji.

Metody i kryteria oceniania:

1. 40% – ocena ciągła: bieżące przygotowanie do zajęć, na które składa się samodzielne przygotowanie:

a. bibliografii na zadany temat;

b. streszczenia w języku rosyjskim na podstawie artykułu o charakterze naukowym;

2. 60% – przygotowanie pracy semestralnej w formie prezentacji, która powinna zawierać następujące elementy:

a. sprecyzowany temat badawczy o charakterze językowym,

b. sformułowany cel prowadzonych rozważań,

c. określoną i odpowiednio dobraną do tematu metodę badawczą,

d. próbkę materiału badawczego.

Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I.

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Jaskólski, Joanna Wasiluk
Prowadzący grup: Adam Jaskólski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Literatura:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Jaskólski, Joanna Wasiluk
Prowadzący grup: Adam Jaskólski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Literatura:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)