Multimodalność w rosyjskim Internecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S1WML22o |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Multimodalność w rosyjskim Internecie |
Jednostka: | Katedra Rusycystyki |
Grupy: |
Przedmioty kierunkowe do wyboru dla II roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust.2.0) Przedmioty kierunkowe do wyboru dla II roku stacjonarnych studiów I stopnia (wg Ust.2.0) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka rosyjskiego na poziomie co najmniej B1 wg CEFR. |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu analizę komunikacji multimodalnej w rosyjskim Internecie, obejmującej zarówno elementy wizualne, jak i tekstowe. Skupia się na lingwistycznej i kulturologicznej analizie memów internetowych, demotywatorów, reklamy internetowej oraz komunikacji niewerbalnej. Metodologia zajęć obejmuje analizę gry językowej, homonimii, antonimii, polisemii, dwuznaczności, efektu komicznego, tekstów precedensowych, znaczeń implikowanych i eksplicytnych, aktów mowy, implikatur, aktów illokucji, hybrydyzacji gatunkowej, żargonizacji, eufemizacji itp. Zajęcia odbywają się w formie konwersatorium, wykorzystując metodę nauczania opartego na problemach i modelu odwróconej klasy. Studenci uczestniczą w dyskusjach grupowych, mikroprojektach, burzach mózgu, rozwijaniu myślenia krytycznego oraz aktywnościach na platformie Google Classroom. Zajęcia prowadzone są w języku rosyjskim, co dodatkowo sprzyja rozwijaniu kompetencji językowych. |
Pełny opis: |
Głównym celem kursu jest rozwinięcie kompetencji w analizie komunikacji multimodalnej obejmującej zarówno elementy wizualne, jak i tekstowe, we współczesnym rosyjskim Internecie. Kurs skupia się na lingwistycznej i kulturologicznej analizie memów internetowych, demotywatorów, reklamy internetowej oraz komunikacji niewerbalnej (gestów). Metodologia zajęć obejmie analizę gry językowej, homonimii, antonimii, polisemii, dwuznaczności, efektu komicznego, tekstów precedensowych, znaczeń implikowanych i eksplicytnych, aktów mowy, implikatur, aktów illokucji, hybrydyzacji gatunkowej, żargonizacji, eufemizacji itp. Kurs jest prowadzony w formie konwersatorium. Podczas zajęć wykorzystane zostaną różnorodne metody i techniki nauczania, w tym metody nauczania opartego na badaniach, a także nauczanie oparte na problemach i flipped classroom. Ponadto studenci aktywnie wezmą udział w dyskusjach grupowych, mikroprojektach i aktywnościach na platformie Google Classroom. Zajęcia prowadzone będą w języku rosyjskim, co będzie sprzyjać dodatkowo rozwijaniu kompetencji językowych. Nakład pracy studenta: 30 godzin kontaktowych w sali (obecność i praca na zajęciach), 30 godzin samodzielnej pracy własnej (wykonanie zadań domowych, analiza obiektów multimedialnych, przygotowanie do zaliczenia). |
Literatura: |
- Anisimova E.E. Lingvistika teksta i mežkulʹturnaâ kommunikaciâ (na materiale kreolizovannyh tekstov), M.: Izdatelʹskij centr «Akademiâ», 2003. - Issers O. S., 2015, Diskursivnye praktyki našego vremeni, Moskva, 2015. - Kress G., van Leeuwen Th., Multimodal Discourse. The Modes and Media of Contemporary Communication, London 2001. - Kress G., Socialʹnaâ semiotika i vyzovy mulʹtimodalʹnosti, 2016, - Omelʹânenko V. A., Remčukova E. N., Polikodovye teksty v aspekte teorii mulʹtimodalʹnosti, 2018. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna i rozumie podstawowe metody interpretacji obiektów multimedialnych w rosyjskim Internecie, - zna słownictwo potrzebne do analizy obiektów multimedialnych w rosyjskim Internecie. Umiejętności: - potrafi dokonać analizy obiektów multimedialnych w języku rosyjskim, - potrafi formułować opinie oraz argumentować w języku rosyjskim. Kompetencje społeczne: - potrafi współpracować w grupie, - ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceny pracy studenta: - kontrola obecności, - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i wykonywanie zadań podczas zajęć), - końcowe zaliczenie pisemne. Kryteria oceniania: 1. Ocena końcowa składa się z następujących komponentów: - 50% stanowi ocena z zajęć dydaktycznych i obejmuje ocenę aktywności i przygotowania w czasie każdych zajęć: bieżące ocena, weryfikacja, czy student jest przygotowany do zajęć (wykonał poprawnie pracę domową), czy pracuje w czasie zajęć nad analizą, czy bierze udział w dyskusji, czy przedstawia swój punkt widzenia, czy potrafi argumentować. Ocena ww. aktywności w czasie każdych zajęć odbywa się wg skali: 2-5! Rejestr ww. ocen prowadzony jest przez wykładowcę. - 50% stanowi ocena z zaliczenia pisemnego i obejmuje ocenę, czy poprawnie został wybrany obiekt multimedialny do analizy, czy poprawnie została przeprowadzona analiza, czy struktura pracy jest poprawna (wstęp, rozwinięcie, zakończenie, spis literatury), czy styl i język pracy jest poprawny. Wszystkie ww. elementy są oceniane wg skali: 2-5! Ocena końcowa stanowi średnią ocen z zajęć i pracy pisemnej. Skala ocen: (2 – niedostateczny, 3 – dostateczny, 4 – dobry, 5 – bardzo dobry, 5! – celujący). Ocena 2 – niewystarczająca aktywność i przygotowanie do zajęć, niepoprawnie wybrany obiekt multimedialny do analizy, niepoprawna analiza, niepoprawna struktura pracy, duża liczba błędów językowych Ocena 3 – zadowalająca aktywność i przygotowanie do zajęć, poprawnie wybrany obiekt multimedialny do analizy, w miarę poprawna analiza z możliwymi błędami, w miarę poprawna struktura pracy z możliwymi usterkami, nieduża liczba błędów językowych Ocena 3,5 – jw. w sytuacji, gdy niewiele brakuje do otrzymania oceny 4,0 Ocena 4 – dobra aktywność i przygotowanie do zajęć, poprawnie wybrany obiekt multimedialny do analizy, poprawna analiza z możliwymi nielicznymi błędami, poprawna struktura pracy z możliwymi nielicznymi usterkami, mała liczba błędów językowych Ocena 4,5 – jw. w sytuacji, gdy niewiele brakuje do otrzymania oceny 5,0 Ocena 5 – bardzo dobra aktywność i przygotowanie do zajęć, poprawnie wybrany obiekt multimedialny do analizy, bezbłędna analiza, bezbłędna struktura pracy, brak błędów językowych Ocena 5! – ponadprzeciętna aktywność i przygotowanie do zajęć, poprawnie wybrany skomplikowany obiekt multimedialny do analizy, ponadprzeciętna analiza, bezbłędna struktura pracy, całkowity brak błędów językowych Zasady współpracy prowadzącego ze studentami. 1. Nieobecności – dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona i dwie usprawiedliwione nieobecności w semestrze (wyłącznie na podstawie zwolnienia lekarskiego). Obecność stanowi warunek dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu. 2. Nieprzygotowania – można zgłosić jedno nieprzygotowanie w semestrze (np. nieprzeczytanie tekstów, brak materiałów itp.). 3. Nieprzygotowanie pracy zaliczeniowej i/lub niezłożenie jej w wyznaczonym terminie (ostatnie zajęcia w semestrze) bez usprawiedliwienia powoduje utratę jednego terminu. Student ma prawo do złożenia pracy w terminie poprawkowym w wyznaczonym terminie (ostatni dzień sesji poprawkowej). W przypadku nieuzyskania zaliczenia w drugim terminie, konieczne jest powtórzenie przedmiotu. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, takich jak Zoom, Google Meet oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kozdra | |
Prowadzący grup: | Michał Kozdra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Kozdra | |
Prowadzący grup: | Michał Kozdra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.