Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka języka rosyjskiego II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3202-S2PEDDJR21e
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka języka rosyjskiego II
Jednostka: Katedra Rusycystyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Zaliczenie przedmiotu Dydaktyka języka rosyjskiego I

Wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki z perspektywy potrzeb nauczyciela w wymaganiach kolejnych etapów edukacyjnych


Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z praktycznym aspektem planowania pracy nauczyciela, zasadami konstruowania konspektów i scenariuszy lekcji, sposobami analizy czynników mających wpływ na proces uczenia się, kluczowymi aspektami procesu przyswajania języka w warunkach szkolnych. Dokonany zostanie przegląd podejść, metod i technik nauczania języka rosyjskiego oraz zaprezentowane zostaną sposoby kontroli i ewaluacji osiągnięć uczniów

Pełny opis:

Ćwiczenia mają za zadanie zapoznać studenta z podstawową wiedzą na temat Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego: uczenie się- nauczanie- ocenianie (ESOKJ), zaprezentować praktyczny aspekt planowania i projektowania glottodydaktycznego uwzględniając poszczególne etapy edukacyjne. Szczególna uwaga zostanie poświęcona czynnikom warunkującym efektywną praktykę glottodydaktyczną. Podczas ćwiczeń studenci nauczą się planowania pracy nauczyciela, czyli konstruowania planów metodycznych – konspektów/ scenariuszy lekcji, planów wynikowych, wyboru metod nauczania, doboru podręcznika, materiałów uzupełniających oraz wykorzystania nowych mediów. Ponadto zapoznają się ze sposobami analizy czynników kształtujących proces uczenia się języka rosyjskiego (zapamiętywanie, przechowywanie i odtwarzanie z pamięci, recepcja, produkcja języka, style poznawcze, strategie uczniowskie) oraz dokonają przeglądu i charakterystyki kluczowych aspektów procesu przyswajania języka w warunkach szkolnych (komunikacja, interakcja, mediacja, działania językowe, wspieranie autonomii uczniów, motywowanie, aktywizacja). Na zajęciach dokonany zostanie przegląd podejść, metod i technik nauczania języka rosyjskiego oraz zaprezentowane zostaną sposoby kontroli i ewaluacji osiągnięć uczniów.

Literatura:

1.Komorowska Hanna, Metodyka nauczania języków obcych. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002

2.Marek Szałek, Jak motywować uczniów do nauki języka obcego? Wyd. Wagros, Poznań, 2004

3.Shchukin A.N., Metodika obuchenija rechevomu obshcheniju na inostrannom jazyke. Moskva, Izdatelstvo IKAR, 2011

4. Shchukin A.N., Obuchenije rechevomu obshcheniju na russkom jazyke kak inostrannom. Izdatelstvo “Russkij jazyk. Kursy”,2012

5.Azimov E.G., Shchukin A.N., Sovremennyj slovar metodicheskih terminov i poniatij.Teorija i praktika obuchenija jazykam. Izdatelstvo”Russkij jazyk. Kursy” 2018

6.Metodika obuchenija inostrannomu jazyku. Uchebnik i praktikum dla bakalavriata. Izdatelstvo “Jurajt” 2018

7.Nikitenko Z.N., Inostrannyj jazyk v nachalnoj shkole: teorija i praktika: uchebnik. Izdatelstvo “FLINTA “ 2018

8.Taratuhina JJ.V., Cyganova L.A., Tkalenko D.E., Meżkulturnaja kommunikacja v informacionnom obshchestve, Izd. Dom Vysshej shkoly ekonomiki, 2019 9.Sovremennyje obrazovatelnyje tehnologji.Uchebnoje posobije. Izdatelstvo “KNORUS” 2010

10.Marzena Żylińska, Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych. Teoria i praktyka. Wydawnictwo ”Fraszka Edukacyjna” 2007

11.Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013

12.Jeremy Harmer, The Practice of English Language Teaching, Person, 2007.

13. Nauka języków obcych w dobie integracji Europejskiej, pod red. Katarzyny Karpinskiej-Szaj. Wyd. LEKSEM,2005

14. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/karta-nauczyciela-16790821

15. Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się,nauczanie, ocenianie.2003.Warszawa:Wydawnictwo CODN

16.Gajek E., Michonska-Stadnik A. Strategie uczenia się języków obcych w środowisku cyfrowym.Warszawa. 2017

17. Usolcev A.P.Idealnyj urok. Moskva.Flinta.2020

18. Morozov V.E. Metodika uroka russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva.2012

Efekty uczenia się:

WIEDZA

1.student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu czynników kształtujących proces przyswajania języka w warunkach szkolnych

2. student posiada wiedzę na temat współczesnych metod nauczania w tym metod aktywizujących.

3. student posiada wiedzę na temat przygotowania planu, scenariuszy lekcji oraz technik i strategii uczenia się i nauczania.

UMIEJĘTNOŚCI

1.student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z dydaktyki nauczania języka rosyjskiego do planowania i projektowania glottodydaktycznego, dobierania metod i strategii nauczania i uczenia się.

2.student potrafi planować swoją pracę, przygotować i opracować konspekty i scenariusze lekcji dla szkół na wszystkich etapach edukacyjnych

3.student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania sytuacji zachodzących na lekcjach języka rosyjskiego i motywowania uczniów do nauki tego języka

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

1.student jest gotów do podejmowania decyzji związanych z organizacją i poprawą jakości procesu kształcenia językowego w placówkach systemu oświaty

2.student jest gotów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości nauczania języków obcych w szkole

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

- obecność na ćwiczeniach, kontrola bieżącego przygotowania

- zapoznanie się z literaturą przedmiotu i dokumentami porządkującymi proces kształcenia (ESOKJ, Podstawa programowa)

- zaliczenie testu końcowego

Test końcowy składa się z 2 części: 1/pytania wielokrotnego wyboru, 2/pytania otwarte.

Kryteria oceny testu (progi procentowe):

60% – 69% - 3 (ocena dostateczna)

70% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)

78% - 85% - 4 (ocena dobra)

86% - 91% - 4+ (ocena dobra plus)

92% - 97 % - 5 (ocena bardzo dobra)

98% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)

Przy zaliczeniu stosuje się następujące kryteria:

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty- 5,0(bardzo dobra)

- osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości -4,5 (ocena dobra plus)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów-4,0(ocena dobra)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami -3,5 (ocena dostateczna plus)

- osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami- 3,0 (ocena dostateczna plus)

- brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia -2,0 (ocena niedostateczna)

Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.

Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I

W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW

Praktyki zawodowe:

Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 1 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Buchowiecka-Fudała
Prowadzący grup: Agata Buchowiecka-Fudała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Skrócony opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Pełny opis:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Literatura:

Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)".

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)