Dydaktyka języka rosyjskiego III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S2PEDDJR22o |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka języka rosyjskiego III |
Jednostka: | Katedra Rusycystyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Zaliczenie przedmiotów: Dydaktyka języka rosyjskiego I, Dydaktyka języka rosyjskiego II Wiedza z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki z perspektywy potrzeb nauczyciela w wymaganiach kolejnych etapów edukacyjnych |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z uwarunkowaniami funkcjonowania nauczyciela w placówkach edukacyjnych. Przedstawienie funkcji, kompetencji, atutów, umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych oraz ról, jakie może pełnić nauczyciel w procesie nauczania języka rosyjskiego. Zaprezentowanie możliwości współpracy nauczyciela języka rosyjskiego z innymi pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. W ramach zajęć student zapozna się z różnymi stylami nauczania i stymulowania uczniów do pracy twórczej oraz możliwościami wykorzystania EPS – Europejskiego portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia zostaną poświęcone analizie uwarunkowań funkcjonowania nauczyciela – animatora/kreatora procesu glottodydaktycznego w placówkach oświatowych i szkołach. Zaprezentowana zostanie koncepcja odpowiedniego usytuowania nauczyciela w przestrzeni edukacyjnej umożliwiająca mu odgrywanie inspirującej roli w procesie glottodydaktycznym. Przedstawione zostaną funkcje realizowane przez nauczyciela, jego pożądane kompetencje i atuty, a także role, jakie może pełnić nauczyciel w procesie edukacyjnym. W ramach zajęć zaprezentowane zostaną różnorodne możliwości i metody współpracy nauczyciela języka rosyjskiego z innymi pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. Podczas ćwiczeń zostaną przedstawione i poddane analizie rodzaje stylów nauczania, sposoby kierowania porozumiewaniem się, interakcją w zespole klasowym, metody rozwijania kreatywności uczniów i stymulowania ich do działań twórczych oraz wdrażania uczniów do autonomii. Przedstawione zostaną możliwości wykorzystania EPS (Europejskie portfolio dla studentów – przyszłych nauczycieli języków). |
Literatura: |
1.Komorowska Hanna, Metodyka nauczania języków obcych. Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002 2.Marek Szałek, Jak motywować uczniów do nauki języka obcego? Wyd. Wagros, Poznań, 2004 3.Shchukin A.N., Metodika obuchenija rechevomu obshcheniju na inostrannom jazyke. Moskva, Izdatelstvo IKAR, 2011 4. Shchukin A.N., Obuchenije rechevomu obshcheniju na russkom jazyke kak inostrannom. Izdatelstvo “Russkij jazyk. Kursy”,2012 5.Azimov E.G., Shchukin A.N., Sovremennyj slovar metodicheskih terminov i poniatij.Teorija i praktika obuchenija jazykam. Izdatelstvo”Russkij jazyk. Kursy” 2018 6.Nikitenko Z.N., Inostrannyj jazyk v nachalnoj shkole: teorija i praktika: uchebnik. Izdatelstvo “FLINTA “ 2018 7.Taratuhina JJ.V., Cyganova L.A., Tkalenko D.E., Meżkulturnaja kommunikacja v informacionnom obshchestve, Izd. Dom Vysshej shkoly ekonomiki, 2019 8.Sovremennyje obrazovatelnyje tehnologji.Uchebnoje posobije. Izdatelstvo “KNORUS” 2010 9.Zvonnikov V.I. Sovremennyje sredstva ocenivanija rezultatov obuczenija, Moskwa, „Akademia” 2008 10.Marzena Żylińska, Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych. Teoria i praktyka. Wydawnictwo ”Fraszka Edukacyjna” 2007 11.Marzena Żylińska, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2013 12.Jeremy Harmer, The Practice of English Language Teaching, Person, 2007. 13. Nauka języków obcych w dobie integracji Europejskiej, pod red. Katarzyny Karpinskiej-Szaj. Wyd. LEKSEM,2005 14.Wojciech Walczak . Jak oceniać ucznia? Teoria i praktyka.Łódż Wydawnictwo „Galaktyka” 2001 16. Europejskie Portfolio Językowe.2005.Warszawa: Wydawnictwo CODN 17. Kelly, M., Grenfell, 2006, Europejski Profil Ksztalcenia Nauczycieli Językow.Warszawa: Wydawnictwo CODN |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA 1. student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu funkcjonowania nauczyciela w procesie glottodydaktycznym 2. student posiada wiedzę na temat funkcji, kompetencji, ról i cech nauczyciela języka rosyjskiego 3. student posiada wiedzę na temat stylów nauczania, motywowania i stymulowania uczniów do zachowań twórczych 4. student posiada wiedzę na temat możliwości wykorzystania EPS UMIEJĘTNOŚCI 1. student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu funkcjonowania nauczyciela w procesie glottodydaktycznym, co pozwoli mu wybrać własny, optymalny model dostosowany do potrzeb konkretnej grupy uczących się 2. student potrafi zastosować odpowiednie kompetencje, wybrać stosowne funkcje i role w konkretnej sytuacji edukacyjnej 3. student potrafi zastosować różne style nauczania i sposoby motywowania i stymulowania uczniów do zachowań kreatywnych 4. student potrafi wykorzystać możliwości EPS w doskonaleniu własnego warsztatu glottodydaktycznego nauczyciela KOMPETENCJE SPOŁECZNE 1.student jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy z nim 2.student jest gotów do pracy w zespole oraz współpracy z innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność na ćwiczeniach, kontrola bieżącego przygotowania - zapoznanie się z literaturą przedmiotu i dokumentami porządkującymi proces kształcenia (Podstawa programowa) - systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału - terminowe wykonywanie prac domowych - aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami Przy zaliczeniu stosuje się następujące kryteria: - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty- 5,0(bardzo dobra) - osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości -4,5 (ocena dobra plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów-4,0(ocena dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami -3,5 (ocena dostateczna plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami- 3,0 (ocena dostateczna plus) - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia -2,0 (ocena niedostateczna) Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Classroom oraz innych zalecanych przez UW. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyki zawodowe w ramach przedmiotu nie są przewidziane |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin, 1 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Agata Buchowiecka-Fudała | |
Prowadzący grup: | Agata Buchowiecka-Fudała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Pełny opis: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
|
Literatura: |
Jak w części "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.