Historia literatury białoruskiej XIX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3221-S1-FBA-HLB21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.202
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury białoruskiej XIX wieku |
Jednostka: | Katedra Białorutenistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | białoruski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia literatury białoruskiej - literatura starobiałoruska 3221-S1-0HL12K |
Założenia (opisowo): | Wskazane jest opanowanie materiału przewidzianego w Historii literatury białoruskiej. Literatura starobiałoruska, którą student realizuje na pierwszym roku. Korzystne byłoby przed rozpoczęciem nauki przedmiotu powtórzenie ogólnych wiadomości nabytych w szkole średniej dotyczących wiedzy o literaturze polskiej XIX wieku |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone są nowej literaturze białoruskiej wyrosłej na bazie języka i twórczości ludowej. Zwraca się uwagę na wpływ idei romantycznych, rolę inteligencji wileńskiej i młodzieży filomackiej w upowszechnianiu białoruskiej twórczości ludowej, na wkład polsko-białoruskich pisarzy w odrodzenie języka i kultury białoruskiej. |
Pełny opis: |
Konwersatorium ma za zadanie przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu, zapoznać studenta z literaturą białoruską XIX wieku. Przedmiotem zajęć jest tzw. nowa literatura białoruska, która powstała na bazie języka i twórczości ludowej. Odrodzenie języka i literatury białoruskiej omawiane jest w odniesieniu do wydarzeń historycznych i społecznych (działalność powstańcza, restrykcyjna polityka caratu, likwidacja Uniwersytetu Wileńskiego, rozbicie organizacji studenckich, uniemożliwianie białoruskojęzycznych publikacji). Zwraca się uwagę na wpływ idei romantycznych na zainteresowania ludoznawcze, na rolę inteligencji wileńskiej i młodzieży filomackiej w upowszechnianiu ludowej twórczości białoruskiej, a także wkład polsko-białoruskich pisarzy w odrodzenie języka i literatury białoruskiej (J. Barszczewski, A. Rypiński, J. Czeczot, W. Dunin-Marcinkiewicz). Wskazuje się na rozwój białoruskiej literatury realistycznej (twórczość F. Bahuszewicza, J. Łuczyny, A. Hurynowicza, F. Tapczeuskiego). Nakład pracy studenta: 30 godzin - 1 pkt ECTS udział w zajęciach 75 godzin - 2,5 pkt ECTS przygotowanie do zajęć 15 godzin - 0.5 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu |
Literatura: |
1. Litaratura Biełarusi XVIII-XIX stst.: Chrestamatyja, Warszawa 2012. 2. Historyja biełaruskaj litaratury XI-XIX stahoddziau, tom 2: Nowaja litaratura. Duhaja pałowa XVIII - XIX stahoddzie, Mińsk 2007. 3. Biełaruskija piśmienniki: Bijabiblijagraficzny słounik: U szasci tamach. Mińsk 1992-1995. 4. Łojka A. Historyja biełaruskaj literatury. Czastka 1. Mińsk 1989. 5. Biełaruskaja litaratura XIX stahoddzia: Chrestamatyja. Minsk 1988. 6. M.Chaustowicz, Szlachami da biełaruskaści. Warszawa 2012. 7. M.Chaustowicz, Dasledawanni i materyjały, t. I--IX, Warszawa 2014--2023. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie - w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań literaturoznawczych - w zaawansowanym stopniu terminologię literaturoznawczą - w zaawansowanym stopniu proces historycznoliteracki oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój - w zaawansowanym stopniu teorie i koncepcje z zakresu historii idei Umiejętności: absolwent potrafi - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych - formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze - posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji - rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerszym kontekście - merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym - przygotować wystąpienia ustne w języku polskim i obcym dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł - posługiwać się językiem obcym na poziomie B1 ESOKJ - planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym) - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów - prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach, bieżące przygotowanie do zajęć, bieżące kontrolne sprawdziany ustne i pisemne, końcowy egzamin ustny. W czasie egzaminu zadawane są pytania obejmujące zagadnienia prezentowane w trakcie konwersatorium. I. Liczba pytań: 3. II. Punktacja pytań: od 3 do 0. III. Przelicznik punktów na oceny: 4,5-5 pkt. – dst (3,0) 5,5-6 pkt. – dst+ (3,5) 6,5-7 pkt. – db (4,0) 7,5-8 pkt. – db+ (4,5) 8,5-9 pkt. – bdb (5,0) 9+ pkt. – bdb! (5!) Pkt. 3 Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), podaje różne stanowiska badawcze, umieszcza twórczość pisarza i dzieło w procesie historycznoliterackim. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną. Pkt. 2 Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), umieszcza twórczość pisarza i dzieło w kontekście epoki. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną. Pkt. 1 Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli kierunku i ich dzieła, wskazuje jedynie konstytutywne cechy epoki, okresu lub kierunku literackiego. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora. Wymogi na ocenę 5! - 3 pkt. za każde pytanie, - spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej. Dopuszczalna liczba nieobecności: dwa razy w ciągu semestru. Zaliczenie w II terminie odbywa się na zasadach dla I terminu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mikałaj Chaustowicz | |
Prowadzący grup: | Mikałaj Chaustowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mikałaj Chaustowicz | |
Prowadzący grup: | Mikałaj Chaustowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.