Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia literatury białoruskiej XIX wieku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3221-S1-FBA-HLB21
Kod Erasmus / ISCED: 09.202 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Historia literatury białoruskiej XIX wieku
Jednostka: Katedra Białorutenistyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: białoruski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Historia literatury białoruskiej - literatura starobiałoruska 3221-S1-0HL12K

Założenia (opisowo):

Wskazane jest opanowanie materiału przewidzianego w Historii literatury białoruskiej. Literatura starobiałoruska, którą student realizuje na pierwszym roku. Korzystne byłoby przed rozpoczęciem nauki przedmiotu powtórzenie ogólnych wiadomości nabytych w szkole średniej dotyczących wiedzy o literaturze polskiej XIX wieku

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są nowej literaturze białoruskiej wyrosłej na bazie języka i twórczości ludowej. Zwraca się uwagę na wpływ idei romantycznych, rolę inteligencji wileńskiej i młodzieży filomackiej w upowszechnianiu białoruskiej twórczości ludowej, na wkład polsko-białoruskich pisarzy w odrodzenie języka i kultury białoruskiej.

Pełny opis:

Konwersatorium ma za zadanie przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu, zapoznać studenta z literaturą białoruską XIX wieku.

Przedmiotem zajęć jest tzw. nowa literatura białoruska, która powstała na bazie języka i twórczości ludowej. Odrodzenie języka i literatury białoruskiej omawiane jest w odniesieniu do wydarzeń historycznych i społecznych (działalność powstańcza, restrykcyjna polityka caratu, likwidacja Uniwersytetu Wileńskiego, rozbicie organizacji studenckich, uniemożliwianie białoruskojęzycznych publikacji). Zwraca się uwagę na wpływ idei romantycznych na zainteresowania ludoznawcze, na rolę inteligencji wileńskiej i młodzieży filomackiej w upowszechnianiu ludowej twórczości białoruskiej, a także wkład polsko-białoruskich pisarzy w odrodzenie języka i literatury białoruskiej (J. Barszczewski, A. Rypiński, J. Czeczot, W. Dunin-Marcinkiewicz). Wskazuje się na rozwój białoruskiej literatury realistycznej (twórczość F. Bahuszewicza, J. Łuczyny, A. Hurynowicza, F. Tapczeuskiego).

Nakład pracy studenta:

30 godzin - 1 pkt ECTS udział w zajęciach

75 godzin - 2,5 pkt ECTS przygotowanie do zajęć

15 godzin - 0.5 pkt ECTS przygotowanie do egzaminu

Literatura:

1. Litaratura Biełarusi XVIII-XIX stst.: Chrestamatyja, Warszawa 2012.

2. Historyja biełaruskaj litaratury XI-XIX stahoddziau, tom 2: Nowaja litaratura. Duhaja pałowa XVIII - XIX stahoddzie, Mińsk 2007.

3. Biełaruskija piśmienniki: Bijabiblijagraficzny słounik: U szasci tamach. Mińsk 1992-1995.

4. Łojka A. Historyja biełaruskaj literatury. Czastka 1. Mińsk 1989.

5. Biełaruskaja litaratura XIX stahoddzia: Chrestamatyja. Minsk 1988.

6. M.Chaustowicz, Szlachami da biełaruskaści. Warszawa 2012.

7. M.Chaustowicz, Dasledawanni i materyjały, t. I--IX, Warszawa 2014--2023.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

- w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań literaturoznawczych

- w zaawansowanym stopniu terminologię literaturoznawczą

- w zaawansowanym stopniu proces historycznoliteracki oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój

- w zaawansowanym stopniu teorie i koncepcje z zakresu historii idei

Umiejętności: absolwent potrafi

- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje

z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych

- formułować i analizować problemy badawcze z zakresu literaturoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze

- posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji

- rozpoznać różne rodzaje wytworów literatury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerszym kontekście

- merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym

- przygotować wystąpienia ustne w języku polskim i obcym dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł

- posługiwać się językiem obcym na poziomie B1 ESOKJ

- planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym)

- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

- krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści

- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych

i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów

- prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach, bieżące przygotowanie do zajęć, bieżące kontrolne sprawdziany ustne i pisemne, końcowy egzamin ustny.

W czasie egzaminu zadawane są pytania obejmujące zagadnienia prezentowane w trakcie konwersatorium.

I. Liczba pytań: 3.

II. Punktacja pytań: od 3 do 0.

III. Przelicznik punktów na oceny:

4,5-5 pkt. – dst (3,0)

5,5-6 pkt. – dst+ (3,5)

6,5-7 pkt. – db (4,0)

7,5-8 pkt. – db+ (4,5)

8,5-9 pkt. – bdb (5,0)

9+ pkt. – bdb! (5!)

Pkt. 3

Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki z wykorzystaniem różnych wyznaczników (filozoficznego, światopoglądowego, poetologicznego itp.), przywołuje nazwiska przedstawicieli (również drugoplanowych) wykazuje szczegółową znajomość treści lektur, przeprowadza całościową analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), podaje różne stanowiska badawcze, umieszcza twórczość pisarza i dzieło w procesie historycznoliterackim. Wypowiedź ma charakter spontaniczny, całościowy, przemyślany, student szeroko posługuje się terminologią specjalistyczną.

Pkt. 2

Student: charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje znajomość treści lektur, przeprowadza analizę (odwołując się do gatunku, struktury i treści), umieszcza twórczość pisarza i dzieło w kontekście epoki. Wypowiedź ma charakter płynny, student posługuje się terminologią specjalistyczną.

Pkt. 1

Student: w ograniczonym zakresie, po zadaniu pytań dodatkowych charakteryzuje epokę, okres lub kierunek literacki, wykazuje podstawową znajomość treści lektur, przeprowadza analizę na poziomie podstawowym (odwołując się jedynie do treści), wymienia jedynie niektórych przedstawicieli kierunku i ich dzieła, wskazuje jedynie konstytutywne cechy epoki, okresu lub kierunku literackiego. Wypowiedź jest urywana; składa się z informacji niepowiązanych ze sobą, student wymaga naprowadzania przez egzaminatora.

Wymogi na ocenę 5!

- 3 pkt. za każde pytanie,

- spełnienie wymogów za 3 pkt. oraz dodatkowo: wiedza i umiejętności spoza programu nauczania, znajomość lektur spoza listy lektur, odwołania do literatury światowej.

Dopuszczalna liczba nieobecności: dwa razy w ciągu semestru.

Zaliczenie w II terminie odbywa się na zasadach dla I terminu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mikałaj Chaustowicz
Prowadzący grup: Mikałaj Chaustowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mikałaj Chaustowicz
Prowadzący grup: Mikałaj Chaustowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)