Język białoruski w biznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3221-S2-FBA-JBB11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.605
|
Nazwa przedmiotu: | Język białoruski w biznesie |
Jednostka: | Katedra Białorutenistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | białoruski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wykształcenie w studentach-filologach wysokiego poziomu kompetencji komunikacyjnej, lingwokulturoznawczej we wszystkich sferach kontaktów życia społecznego i zawodowego w zakresie ogólnym, w tym w sferze ekonomicznej i biznesowe. Zajęcia mają służyć rozwijaniu sprawności językowych określonych dla poziomu biegłości językowej C2 (według ESOKJ). |
Pełny opis: |
W programie zajęć są przedstawione podstawy handlu międzynarodowego, zasady przygotowania i realizacji transakcji handlowych. Miejsce szczególne zajmuje rozdział poświęcony korespondencji i dokumentacji handlowej w języku białoruskim, zasadom redagowania pism urzędowych i sporządzania kontraktów. Ćwiczenia poświęcone są opanowaniu przez studenta określonej wiedzy z zakresu opisanych poniżej tematów oraz kształtowaniu sprawności receptywnych i produktywnych w ramach dyskursu przedsiębiorczości. Tematyka zajęć: 1. Właściwości oficjalno-urzędowego stylu współczesnego języka białoruskiego (ogólne cechy charakterystyczne, właściwości leksykalne, gramatyczne oraz pragmatyczne, podstawowe rodzaje tekstów); 2. Współczesny rynek pracy (sytuacja na rynku, problemy zatrudnienia, dobór personelu, rekrutacja internetowa, sporządzenie CV i listu motywacyjnego, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej); 2. Działalność gospodarcza (prezentacja firmy, rodzaje przedsiębiorstw i ich struktura, transakcje handlowe, marketing i reklama); 3. Korespondencja i dokumentacja handlowa (elementy listu urzędowego, zapytania ofertowe, oferty, kontrakty, reklamacje). Przygotowanie i wygłoszenie referatów na tematy: „Sytuacja ekonomiczna na Białorusi i na świecie”, „Migracja zarobkowa dobre i złe strony”, „Białorusko-polska współpraca gospodarcza”, „Najpopularniejsze białoruskie marki”, „Wizerunek współczesnego biznesmena”, „Kobieta w biznesie” i inne. Nakład pracy studenta: Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 30 godz. ECTS: 2 w tym: Udział w zajęciach: 30 godz. ECTS: 1. Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną: 20 godz. + przygotowanie do prac kontrolnych i zaliczeniowych: 10 godzin ECTS: 1. RAZEM obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 60 godz. ECTS: 2 W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość, najprawdopodobniej Google Meet oraz in.zalecanych przez UW. |
Literatura: |
1.Cybulskaja S. I., Bielaruskaja mova. Marfalogia. Teoryja i praktykavanni, Mińsk 2014. 2. Gubkina A.V, Zrazikawa V.A., Bielaruskaja mova: ekenamicznaja leksika, Mińsk 2012. 3.Jasińska-Socha T., Język białoruski (poziom podstawowy i średnio zaawansowany), Warszawa 2017. 4. Ramza T., Bielaruskaja mova? Z zadavalnienniem!, Mińsk 2010. 5. Polsko-białoruski słownik tematyczny, pod red. Uladzimira Kolasa, Mińsk 2012. Materiały własne. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: 1. WIEDZA: zna i rozumie: - w pogłębionym stopniu funkcjonowanie języka w różnych kontekstach, m.in. literatury, kultury, religii, historii, sztuki, polityki, gospodarki oraz mediów - w pogłębionym stopniu naturę języka, istotę oraz wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój - w pogłębionym stopniu różnice i podobieństwa międzyjęzykowe oraz właściwe techniki transferu międzyjęzykowego - w pogłębionym stopniu istotę komunikacji specjalistycznej, jej ograniczenia oraz wyzwania - pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej, w tym w szczególności prawa autorskiego 2. UMIEJĘTNOŚCI: potrafi: - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych, w nieprzewidywalnych warunkach - formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu językoznawstwa - rozpoznać rodzaje tekstów specjalistycznych oraz przeprowadzić ich analizę językową - porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w wybranym języku obcym - przygotować poprawne, rozbudowane, klarowne i spójne prace pisemne w języku obcym na wybrane tematy, także w ramach komunikacji specjalistycznej - posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej - kierować pracą w zespole oraz współdziałać w ramach prac zespołowych - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkować innych w tym zakresie 3. KOMPETENCJĘ: jest gotów do: - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści - prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych z zachowaniem tradycji i zasad etyki zawodowej oraz rozwijania własnych kompetencji zawodowych - inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i środowiska lokalnego, działając w sposób przedsiębiorczy |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: - obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach - systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału - terminowe wykonywanie prac domowych i kontrolnych - aktywny udział w pracach nad prezentacjami, wystąpieniami, projektami Przy zaliczeniach stosuje się następujące kryteria: - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty – 5,0 (ocena bardzo dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z niewielką liczbą błędów lub nieścisłości – 4,5 (ocena dobra plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych (mniej istotnych) aspektów – 4,0 (ocena dobra) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów oraz z istotnymi nieścisłościami – 3,5 (ocena dostateczna plus) - osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia z pominięciem istotnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami – 3,0 (ocena dostateczna plus) - brak osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia – 2,0 (ocena niedostateczna) Składniki oceny: - ocena ciągła, kształtująca (bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność) – 30% - śródsemestralne prace kontrolne – 35% - prezentacje, wystąpienia, projekty – 35% Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej: a/ zgodność wypowiedzi z tematem, b/ zgodność wypowiedzi z wymaganą formą, c/ użycie słownictwa specjalistycznego zgodnego z tematem, d/ poprawność językowa Kryteria oceny testu: znajomość struktur gramatycznych, słownictwa specjalistycznego i ortografii 60% – 68% - 3 (ocena dostateczna) 69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus) 78% - 86% - 4 (ocena dobra) 87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus) 96% - 100% - 5 (ocena bardzo dobra) wypracowanie/ kryteria: a/ zgodność z tematem b/ spójność tekstu c/ poprawność leksykalna, gramatyczna i ortograficzna Dopuszcza się maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Warunki zaliczenia przedmiotu w terminie poprawkowym są takie same jak w terminie I. W przypadku braku możliwości prowadzenia zajęć w formie stacjonarnej zajęcia będą odbywać się przy użyciu narzędzi komunikacji na odległość Zoom oraz Kampus (Come) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Volha Tratsiak | |
Prowadzący grup: | Volha Tratsiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.