Wprowadzenie do glottodydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3221-S2-FBA-WG12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do glottodydaktyki |
Jednostka: | Katedra Białorutenistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Glottodydaktyka (dydaktyka przedmiotu język obcy nowożytny) obejmuje przygotowanie w zakresie metodyki nauczania języka białoruskiego jako obcego w konfrontacji z innymi językami (polski, rosyjski). Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć realizowane są następujące treści: 1. Glottodydaktyka jako nauka (zarys historii dziedziny z uwzględnieniem glottodydaktyki białorutenistycznej); terminologia (glottodydaktyka, metodyka, lingwodydaktyka, język obcy, drugi, odziedziczony etc.), przedmiot badań. 2. Nauczanie/uczenie się języków obcych w ogóle oraz w specyficznym kontekście kulturowym i socjolingwistycznym (dwujęzyczność, wielojęzyczność a sytuacja językowa na Białorusi i w innych krajach) 3. Kto i po co uczy się języka obcego (też białoruskiego?) – sylwetka ucznia, podejścia i metody nauczania i uczenia się 4. Polityka językowa i kształcenia językowego w krajach UE i spoza UE (certyfikacja językowa). 5. Podobieństwa i różnice językowe w nauczaniu/uczeniu się języka obcego 6. Trudności w uczeniu się języka, błędy językowe a nauka, prognoza i terapia trudności (lapsologia, błędologia) 7. Podręczniki i multimedia w nauczaniu/uczeniu się języka obcego 8. Programy nauczania języka obcego 9. Omówienie Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego 10. Techniki nauczania sprawności i podsystemów języka, zagadnień realioznawczych NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS Nakład pracy studenta: 30 godz. - zajęcia w sali, 1 ECTS; 30 godz. - przygotowanie do zajęć, 0,5 ECTS; 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia, 0,5 ECTS. RAZEM: 2 ECTS |
Literatura: |
Janowska, I.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcyh na I etapie edukacyjnym. ORE: Warszawa 2014. Kaleta R., Błędologia w glottodydaktyce białorutenistycznej, Warszawa 2018. Karpeta-Peć, B.: Otwraty, aktywny, samodzileny … Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Fraszka Edukacyjna 2008. Kleban, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych na II etapie edukacyjnym. ORE: Warszawa 2014.Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005. Lipińska E. (2003), Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków. Zawadzka, E.: Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków 2004. ESOKJ. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: 1. zna i rozumie - w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań językoznawczych - w pogłębionym stopniu terminologię językoznawczą, także z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej - w pogłębionym stopniu główne kierunki rozwoju badań językoznawczych i najważniejsze współczesne problemy oraz wyzwania 2. potrafi - formułować i analizować problemy badawcze z zakresu językoznawstwa, dobierać innowacyjne metody i narzędzia badawcze, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, oraz opracowywać i prezentować wyniki, także w nieprzewidywalnych warunkach - dokonać krytycznej analizy wybranych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, oraz zaproponować inne obszary ich zastosowań - formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi z zakresu językoznawstwa - posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa w czasie prowadzonych debat i dyskusji ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców - rozpoznać związki językoznawstwa z innymi dyscyplinami oraz wskazać implikacje praktyczne - posługiwać się językiem obcym na poziomie wskazanym w opisie przedmiotu, także w ramach komunikacji specjalistycznej - kierować pracą w zespole oraz współdziałać w ramach prac zespołowych - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz ukierunkować innych w tym zakresie 3. jest gotów do - krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów - określania priorytetów służących realizacji wyznaczonego przez siebie zadania w zakresie zobowiązań społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
ects: 2, godziny: 30, sposób weryfikacji efektów: T (test) Narzędzie: Google Classroom lub Kampus. 99 – 100% - 5! (celujący) 93 - 98% - 5 (bardzo dobry) 87 - 92% - 4,5 (dobry plus) 77 - 86% - 4 (dobry) 71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus) 60 - 70% - 3 (dostateczny) Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna) Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach. Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Kaleta | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.