Seminarium doktoranckie językoznawstwo, glottodydaktyka, literaturoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3300-DOK-KH-SEM-JEZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium doktoranckie językoznawstwo, glottodydaktyka, literaturoznawstwo |
Jednostka: | Wydział Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wybrane problemy współczesnego językoznawstwa, glottodydaktyki i literaturoznawstwa, przede wszystkim z uwzględnieniem tematyki przygotowywanych rozpraw doktorskich. Wybrane problemy metodologii badań lingwistycznych i literaturoznawczych, doboru, analizy, opracowywania i prezentacji danych. |
Pełny opis: |
Wybrane problemy współczesnego językoznawstwa, glottodydaktyki i literaturoznawstwa (z uwzględnieniem tematyki przygotowywanych rozpraw doktorskich): Problemy terminologiczne. Wybrane problemy metodologii badań nad językiem i tekstem: problemy i metody opisu strukturalistycznego i badań kognitywnych. Problemy struktury tekstu naukowego (związane z pisaniem rozprawy doktorskiej). |
Literatura: |
Wybrane poradniki pisania pracy dyplomowej, np.: Eco U.: Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. 2007, Gambarelli G., Łucki Z.: Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską. 2001, Zaczyński W.P.: Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich. 1995, Zendrowski J.: Jak pisać i bronić? Wskazówki metodologiczne. 2007. Wybrane pozycje literatury językoznawczej jako przykład tekstu naukowego z zakresu lingwistyki i literaturoznawstwa. Literatura przedmiotu związana z tematyką przygotowywanych rozpraw doktorskich. Wybrane pozycje z teorii i metodologii badań języka i literatury, np.: Czaplejewicz E., Kasperski E. (red.): Bachtin. Dialog. Język. Literatura. 1983, Eco U.: Lector In fibula: Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych. 1994, Freudenberg O.: Semantyka kultury. 2005, Godlewski G.: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów. 2003, Grucza F.: Zagadnienia metalingwistyki. 1983, Kłoskowska A. (red.): Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze. (Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku).1991, Kövecses Z.: Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie. 2011, Marciszewski W.: Metody analizy tekstu naukowego. 1997, Mikułowski Pomorski J.: Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym. 2007, Stockwell P.: Poetyka kognitywna, wprowadzenie. 2006, Tabakowska E. (red.): Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa. 2001, Wierzbicka A.: Język – umysł – kultura. 1999, Wierzbicka A.: Semantyka. Jednostki elementarne i uniwersalne. 2006, Wierzbicka A.: Słowa klucze. Różne języki - różne kultury. |
Efekty uczenia się: |
Umiejętność przygotowywania i pisania tekstu naukowego o rozbudowanej strukturze (rozprawy doktorskiej): wybór i precyzowanie tematu, dobór i krytyczna analiza literatury przedmiotu, syntetyczna prezentacja stanu badań, zbieranie przykładowego materiału badawczego, wybór metody analizy i prezentacji wyników. Znajomość problematyki i metodologii badań nad językiem, kulturą i literaturą. Znajomość problematyki badań nad tematem przygotowywanej rozprawy doktorskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Bieżąca ocena pracy nad rozprawą doktorską, prezentowanej w postaci referatów cząstkowych, referowania i dyskusji literatury przedmiotu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.