Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wprowadzenie do metodologii badań literackich

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3300-DOK-MET1
Kod Erasmus / ISCED: 09.002 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wprowadzenie do metodologii badań literackich
Jednostka: Wydział Neofilologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Przedmiotem zajęć jest metodologia nauki o literaturze. W obliczu wielości i różnorodności współczesnych teorii i metod analizy dzieła literackiego, łącznie z kwestionowaniem naukowości dyscypliny, jaką jest literaturoznawstwo i kulturowym zwrotem teorii, przekonywanie do jedynej słusznej metodologii nie wydaje się właściwe. Dlatego celem zajęć jest przegląd najważniejszych stanowisk, wskazanie kluczowych problemów stawianych przez teoretyków literatury, zdanie sobie sprawy, na drodze dyskusji, z wagi zagadnień metodologicznych i teoretycznych oraz danie impulsu do poszukiwania metod i ujęć najbardziej odpowiadających własnym intuicjom i doświadczeniom czytelniczym oraz zadaniom badawczym.

Pełny opis:

Przedmiotem zajęć jest metodologia nauki o literaturze. W obliczu wielości i różnorodności współczesnych teorii i metod analizy dzieła literackiego, łącznie z kwestionowaniem naukowości dyscypliny, jaką jest literaturoznawstwo i kulturowym zwrotem teorii, przekonywanie do jedynej słusznej metodologii nie wydaje się właściwe. Dlatego celem zajęć jest przegląd najważniejszych stanowisk, wskazanie kluczowych problemów stawianych przez teoretyków literatury, zdanie sobie sprawy, na drodze dyskusji, z wagi zagadnień metodologicznych i teoretycznych oraz danie impulsu do poszukiwania metod i ujęć najbardziej odpowiadających własnym intuicjom i doświadczeniom czytelniczym oraz zadaniom badawczym.

Literatura:

- R. Wellek i A. Warren, Teoria literatury (Warszawa: PWN, 1976)

- Z. Mitosek, Teorie badań literackich. Przegląd historyczny (Warszawa: PWN, 1983)

- S. Skwarczyńska, Kierunki w badaniach literackich. Od romantyzmu do połowy XX wieku (Warszawa: PWN, 1984)

- B. Kaniewska, A. Legeżyńska, Teoria literatury. Skrypt dla studentów filologii polskiej (Poznań, 2002)

- A. Burzyńska i M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik (Kraków: Znak, 2009)

- wybór tekstów reprezentujących poszczególne szkoły teoretyczne

Efekty uczenia się:

- Student potrafi naszkicować panoramę najważniejszych współczesnych teorii literackich (nazwy i ogólna charakterystyka szkół, główni przedstawiciele; wzajemne relacje, podobieństwa i różnice między szkołami).

- Student zdaje sobie sprawę z natury i wagi problemów metodologicznych towarzyszących badaniom literackim i potrafi zreferować przełomowe ich rozwiązania proponowane w trakcie rozwoju dyscypliny.

Metody i kryteria oceniania:

- bieżące przygotowanie do zajęć (lektura zadanych tekstów, udział w dyskusji)

- prezentacja ustna – omówienie bardziej szczegółowych zagadnień związanych z wybraną szkołą teoretyczną

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)