Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium literaturoznawczo-kulturowe w języku francuskim - Pisarstwo migracyjne a tożsamość quebecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3300-PMTQ-SK-1-L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium literaturoznawczo-kulturowe w języku francuskim - Pisarstwo migracyjne a tożsamość quebecka
Jednostka: Wydział Neofilologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem zajęć jest pogłębienie znajomości literatury i kultury Kanady poprzez analizę wybranych tekstów literatury i kultury. W założeniu zajęcia stanowią uzupełnienie treści seminarium magisterskiego. Szczególny nacisk kładą na specyfikę Kanady obecną w jej wielokulturowości i tożsamości postkolonialnej. Jednocześnie wprowadzają studenta w najnowsze metody badań literaturoznawczych i kulturoznawczych.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z literaturą zwaną „migracyjną”, czyli tworzoną przez osoby, które nie urodziły się w Kanadzie, ale – z różnych powodów – zaczęły w niej mieszkać lub też o takich osobach opowiadająca. Jest to zjawisko bardzo charakterystyczne dla współczesnej Kanady (i Quebecu) i doskonale ją definiujące.

Przez pryzmat tejże literatury, w trakcie analiz wybranych tekstów literackich, Studenci będą definiowali „tożsamość quebecką”. Pozwoli im to zrozumieć, w jaki sposób teksty literackie wpływają na kształtowanie się świadomości kulturowej, ale również – jak świadomość kulturowa wpływa na literaturę.

Po krótkim wstępie teoretycznym dotyczącym historii pojęcia literatury migracyjnej i najpopularniejszych metod jej analiz, Studenci na każdych zajęciach będą omawiać krótki tekst (lub fragment tekstu dłuższego), starać się odnaleźć w nim elementy dyskursu tożsamościowego i zrozumieć, w jaki sposób opisywany jest Quebec z perspektywy „zewnętrznej”, która często szybko zmienia się w perspektywę „wewnętrzną” i na czym polega wielokulturowość Kanady.

Szczegółowa lista omawianych utworów zostanie przedstawiona Studentom na pierwszych zajęciach.

Literatura:

Wybrana literatura:

BIRON, M., DUMONT, Fr., NARDOUT-LAFARGE, E. Histoire de la littérature québécoise, Montréal, Boréal, 2007.

GREIF, H.-J., OUELLET, Fr., La littérature québécoise, 1960-2000, Québec, L'Instant même, 2004 .

MOISAN, C., HILDEBRAND, R., Ces étrangers du dedans : une histoire de l'écriture migrante au Québec (1937-1997), Québec, Éditions Nota bene, 2001

DECLERCQ, E., « « Écriture migrante », « littérature (im)migrante », « migration literature » : réflexions sur un concept aux contours imprécis », Revue de littérature comparée, 2011/3 (n°339), p. 301-310.

ALBERT, Ch. (dir), Francophonie et identités culturelles, Paris, Karthala, 1999.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia:

Student zna i rozumie

- w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych K_W01;

- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską K_W03;

- w pogłębionym stopniu znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności K_W05;

- w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich K_W06;

- w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej K_W09;

Student potrafi

- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U02;

- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w kontekście kanadyjskim K_U03;

- wykorzystywać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej K_U05;

- w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U06;

- w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w zakresie studiów kanadyjskich K_U07;

- stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U09;

- przygotowywać samodzielne prace pisemne z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego, w tym dokonywać właściwego doboru metod badawczych i literatury przedmiotu uwzględniającej wyniki najnowszych badań w kontekście kanadyjskim K_U11;

- przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady z zastosowaniem aktualnych metod badawczych K_U12;

- przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych K_U13;

Student jest gotów do:

- uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych K_K03;

- wykorzystywania kompetencji literaturoznawczych na rzecz organizowania życia naukowego i kulturalnego K_K05;

- przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych K_K06;

- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym K_K07;

- systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady K_K09;

- współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań K_K10

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie przedmiotu składa się 1) obecność (dwie nieobecności na semestr bez konsekwencji), 2) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych tekstów, wypełnianie „fiches de lecture”), 3) aktywny udział w zajęciach oraz – pod koniec semestru – prezentacja/projekt i test.

Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)