Konwersatorium literaturoznawczo-kulturowe w języku francuskim - Pisarstwo migracyjne a tożsamość quebecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3300-PMTQ-SK-1-L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawczo-kulturowe w języku francuskim - Pisarstwo migracyjne a tożsamość quebecka |
Jednostka: | Wydział Neofilologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest pogłębienie znajomości literatury i kultury Kanady poprzez analizę wybranych tekstów literatury i kultury. W założeniu zajęcia stanowią uzupełnienie treści seminarium magisterskiego. Szczególny nacisk kładą na specyfikę Kanady obecną w jej wielokulturowości i tożsamości postkolonialnej. Jednocześnie wprowadzają studenta w najnowsze metody badań literaturoznawczych i kulturoznawczych. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z literaturą zwaną „migracyjną”, czyli tworzoną przez osoby, które nie urodziły się w Kanadzie, ale – z różnych powodów – zaczęły w niej mieszkać lub też o takich osobach opowiadająca. Jest to zjawisko bardzo charakterystyczne dla współczesnej Kanady (i Quebecu) i doskonale ją definiujące. Przez pryzmat tejże literatury, w trakcie analiz wybranych tekstów literackich, Studenci będą definiowali „tożsamość quebecką”. Pozwoli im to zrozumieć, w jaki sposób teksty literackie wpływają na kształtowanie się świadomości kulturowej, ale również – jak świadomość kulturowa wpływa na literaturę. Po krótkim wstępie teoretycznym dotyczącym historii pojęcia literatury migracyjnej i najpopularniejszych metod jej analiz, Studenci na każdych zajęciach będą omawiać krótki tekst (lub fragment tekstu dłuższego), starać się odnaleźć w nim elementy dyskursu tożsamościowego i zrozumieć, w jaki sposób opisywany jest Quebec z perspektywy „zewnętrznej”, która często szybko zmienia się w perspektywę „wewnętrzną” i na czym polega wielokulturowość Kanady. Szczegółowa lista omawianych utworów zostanie przedstawiona Studentom na pierwszych zajęciach. |
Literatura: |
Wybrana literatura: BIRON, M., DUMONT, Fr., NARDOUT-LAFARGE, E. Histoire de la littérature québécoise, Montréal, Boréal, 2007. GREIF, H.-J., OUELLET, Fr., La littérature québécoise, 1960-2000, Québec, L'Instant même, 2004 . MOISAN, C., HILDEBRAND, R., Ces étrangers du dedans : une histoire de l'écriture migrante au Québec (1937-1997), Québec, Éditions Nota bene, 2001 DECLERCQ, E., « « Écriture migrante », « littérature (im)migrante », « migration literature » : réflexions sur un concept aux contours imprécis », Revue de littérature comparée, 2011/3 (n°339), p. 301-310. ALBERT, Ch. (dir), Francophonie et identités culturelles, Paris, Karthala, 1999. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Student zna i rozumie - w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych K_W01; - współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską K_W03; - w pogłębionym stopniu znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności K_W05; - w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich K_W06; - w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej K_W09; Student potrafi - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U02; - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w kontekście kanadyjskim K_U03; - wykorzystywać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej K_U05; - w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U06; - w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w zakresie studiów kanadyjskich K_U07; - stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U09; - przygotowywać samodzielne prace pisemne z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego, w tym dokonywać właściwego doboru metod badawczych i literatury przedmiotu uwzględniającej wyniki najnowszych badań w kontekście kanadyjskim K_U11; - przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady z zastosowaniem aktualnych metod badawczych K_U12; - przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych K_U13; Student jest gotów do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych K_K03; - wykorzystywania kompetencji literaturoznawczych na rzecz organizowania życia naukowego i kulturalnego K_K05; - przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych K_K06; - myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym K_K07; - systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady K_K09; - współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań K_K10 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się 1) obecność (dwie nieobecności na semestr bez konsekwencji), 2) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych tekstów, wypełnianie „fiches de lecture”), 3) aktywny udział w zajęciach oraz – pod koniec semestru – prezentacja/projekt i test. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.