Kulturoznawstwo: Kultura i sztuka w krajach niemieckojęzycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-KZ2cw-L |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kulturoznawstwo: Kultura i sztuka w krajach niemieckojęzycznych |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Skrócony opis: |
Historia sztuki niemieckiego obszaru językowego (główne tendencje w rozwoju, centra, artyści, dzieła). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką kulturalną krajów niemieckojęzycznych oraz syntetyczne przedstawienie zasadniczych etapów w rozwoju sztuki na niemieckim obszarze językowym z uwzględnieniem takich aspektów jak: główne tendencje, centra, artyści, dzieła. - początki sztuki na niemieckim obszarze językowym, w tym sztuka germańska oraz wpływ Rzymian i religii chrześcijańskiej na powstanie sztuki na niemieckim obszarze językowym; - sztuka Karolingów; - sztuka romańska; - sztuka gotycka; - kultura dnia codziennego w epoce średniowiecza - renesans; - barok; - rokoko; - kultura i sztuka XIX wieku z uwzględnieniem takich aspektów problematyki, jak klasycyzm, romantyzm, biedermeier, realizm, historyzm, impresjonizm i symbolizm; - kultura i sztuka od przełomu wieku XIX i XX po 1945 rok, w tym m.in.: secesja, fowizm, ekspresjonizm, abstrakcja, kubizm, dadaizm, futuryzm, surrealizm, konstruktywizm, Bauhaus, weryzm, sztuka okresu III Rzeszy; - kultura i sztuka po 1945 roku. |
Literatura: |
- Bachmann-Medick, Doris: Cultural turns. Neuorientierungen in den Kulturwissenschaften. Reinbek bei Hamburg 2006. - Barker, Chris: Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Kraków 2005. -Cieśla, Michał (Red.): Zur Kulturkunde der Länder des deutschen Sprachraumes. Warszawa 1985. -Der Brockhaus Kunst. Künstler, Epochen, Sachbegriffe. Mannheim/Leipzig 2001. -Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik. Unter Mitarbeit zahlreicher Musikforscher des In- und Auslandes herausgegeben von Friedrich Blume. Bd. 1-17. München/Kassel/Basel/London 1989. -Dietel, Gerhard: Wörterbuch Musik. München 2002. -Dulewicz, Andrzej: Encyklopedia sztuki niemieckiej. Austria – Niemcy – Szwajcaria. Warszawa 2002. -Gebhardt, Volker: Schnellkurs. Kunstgeschichte. Deutsche Kunst. Köln 2002. -Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland. Bd. 1-8. München/Berlin/London/New York 2006-2009. -Günther, Hubertus: Bruckmann’s Handbuch der deutschen Kunst. München 1975. -Harenberg. Museum der Malerei. 525 Meisterwerke aus sieben Jahrhunderten. Herausgegeben von Wieland Schmied u.a. Dortmund 1999. -Howarth, Eva: Kunstgeschichte. Malerei vom Mittelalter bis zur Pop-art. Köln 1993. - Karolak, Czesław / Kunicki, Wojciech / Orłowski, Hubert: Dzieje kultury niemieckiej. Warszawa 2007. - Kluge, Rolf-Dieter / Świderska, Małgorzata: Zarys historii literatury i kultury niemieckiej. Łódźć 2010. -Kuhl, Isabel: Schnellkurs. Epochen der Kunst. Köln 2007. - Kunst-Epochen. Stuttgart 2002. -Partsch, Susanna: Haus der Kunst. Ein Gang durch die Kunstgeschichte von der Höhlenmalerei bis zum Graffiti. München 2003. -Suckale, Robert: DuMont Geschichte der Kunst in Deutschland. Von Karl dem Großen bis Heute. Köln 2005. - Texte zur Kulturtheorie und Kulturwissenschaft. Stuttgart 2010. -Winzer, Fritz: Das rororo-Sachlexikon der bildenden Kunst. Reinbek 1986. - Włodarczyk-Kulak, Anita / Kulak Maurycy: Wiedza o kulturze. Bielsko-Biala 2008. |
Efekty uczenia się: |
Zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji student osiąga następujące efekty uczenia się: W zakresie wiedzy student zna i rozumie: - specyfikę kultury krajów niemieckiego obszaru językowego i jej znaczenie oraz komparatystyki kulturowej, w tym ma zaawansowaną wiedzę z zakresu historii i nauki o kulturze, realiach krajów niemieckiego obszaru językowego (P6S_WG / K_W01) - powiązania historii i nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego z innymi dziedzinami nauki (P6S_WK / K_W07) - terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii i nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego, w tym metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze oraz w zakresie komparatystyki kulturowej i literackiej (P6S_WG / K_W08) - zasady działania instytucji zajmujących się historią i kulturą krajów niemieckiego obszaru językowego w Polsce i za granicą, w tym wiedzę dotyczącą relacji Polski z krajami niemieckiego obszaru językowego (P6S_WG/ P6S_WK / K_W11) W zakresie umiejętności student potrafi: - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu kultury krajów niemieckiego obszaru językowego. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauki o kulturze krajów niemieckiego obszaru językowego, w typowych sytuacjach profesjonalnych, jak i do analizowania konkretnych procesów i zjawisk kulturowych (P6S_UW/ P6S_UO / K_U01) - rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, procesów i zjawisk kulturowych, właściwych dla krajów niemieckiego obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym (P6S_UW / K_U03) - wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji, w tym potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie kultury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz w języku polskim i języku niemieckim. Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku niemieckim, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie kultury krajów niemieckiego obszaru językowego, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (P6S_UK/ P6S_UO / K_U06) - samodzielnie planować i realizować własne cele uczenia się przez całe życie (P6S_UU / K_U07) W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do: - współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (P6S_KK/ P6S_KR / K_K01) - uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form, w tym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego krajów niemieckiego obszaru językowego (P6S_KR/ P6S_KO / K_K02) - krytycznie oceniać posiadaną wiedzę i odbierane treści, uznawać znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgać opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (P6S_KK / K_K03) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń. Zaliczenie pisemne w formie testu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Michta | |
Prowadzący grup: | Ewelina Michta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.