Praktyczna nauka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3302-PN1-Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Germanistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zdany egzamin maturalny z języka niemieckiego na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. Znajomość języka niemieckiego na poziomie matury podstawowej lub rozszerzonej. Podstawowa wiedza na temat krajów niemieckojęzycznych. Umiejętność rozumienia ze słuchu i czytania ze zrozumieniem oraz formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają charakter ogólny i służą wyuczeniu i wyćwiczeniu umiejętności ustnego i pisemnego komunikowania się w obrębie podstawowych obszarów tematycznych z życia osobistego i zawodowego. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają charakter ogólny i służą wyuczeniu i wyćwiczeniu umiejętności ustnego i pisemnego komunikowania się w obrębie podstawowych obszarów tematycznych z życia osobistego i zawodowego, do których należą m. in.: edukacja, miasta, warunki mieszkania, stosunki interpersonalne, podróżowanie, aktualne wydarzenia społeczne, kulturalne i polityczne. Materiał gramatyczny obejmuje m. in.: - Nomen - Genus, Pluralbildung, Kasus, N-Deklination - Artikelwörter - bestimmter, unbestimmter Artikel, Nullartikel, Possessivartikel - Übungen zur Konjugation + Stammformen der unregelmäßigen und Mischverben - Bildung des Perfekts mit haben oder sein: Verben der Fortbewegung, Verben der Zustandsveränderung und Ereignisverben - Trennbare / untrennbare Verben - Transitive und intransitive Verben - Passiv: Vorgangspassiv, Zustandspassiv - Modalverben - Reflexivverben: reflexive/nicht reflexive Verben, echte od. unechte reflexive Verben, teilreflexive Verben, gelegentlich reflexiv gebrauchte Verben (Unterschiede zw. DT. und PL., z. B. enden); reziproke Verben - Konjunktiv II - Adjektivdeklination - Rektion des Verbs (I), Substantivs (I) und Adjektivs (I) - Partizip I und II als Adjektiv - Alternativen zum Passiv - Satzkonstruktionen mit [je]doch, aber, als [obwenn], also, außerdemüberdies, bevorehe, bis, daweil, daherdarumdeshalbdeswegen, damit, dann, denn, dennochtrotzdem, entweder ... oder, indemdadurch [...] dass, je ..., destoumso, nachdem, nicht nur ..., sondern auch, obwohl(obgleich), oder, seit[dem], selbst wennauch wenn, so [...] dass, sonstandernfalls, sowohl ... als auch, stattdessen, undsowie, während (temporal u. adversativ), weder ... noch, wennals, wennfalls, wieals (komparativ), zu ... als dass Zajęcia prowadzone są wyłącznie w języku niemieckim. |
Literatura: |
- Sicher B1+, Hueber Verlag - Sicher! Aktuell B2, Hueber Verlag - Erkundungen Sprachniveau B2, Schubert Verlag - Sicher! Übungsgrammatik B1+/C1 Niveau, Hueber Verlag - Materiały prasowe, radiowe i telewizyjne - Dieling, Helga / Hirschfeld, Ursula, Phonetik lehren und lernen, Berlin 2000. - Morciniec, Norbert / Prędota Stanisław, Fonetyka kontrastywna języka niemieckiego: [skrypt przeznaczony dla studentów filologii niemieckiej], Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student: - pisze zrozumiałe teksty na tematy związane z omawianą na zajęciach problematyką, - prowadzi swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka, - referuje istotne zagadnienia związane z życiem codziennym i zwyczajami krajów niemieckiego obszaru językowego, - używa rodzajnika określonego i nieokreślonego i rodzaju gramatycznego często używanych rzeczowników, - odmienia rzeczownik, przymiotnik oraz czasownik, - stosuje wybraną rekcję czasownika, - używa czasu teraźniejszego i przeszłego, - zna szyk wyrazów w zdaniu, - potrafi rozpoznać akcent wyrazowy oraz rozpoznać długie i krótkie samogłoski oraz prawidłowo stosować intonację zdaniową, - zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, - potrafi wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji. Absolwent zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W10 / P6S_WK). Absolwent potrafi wykorzystać technologie informacyjne w nauce i pracy przy zachowaniu zasad etyki oraz zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, jak i w tworzeniu publikacji (K_U06 / P6S_UK/O). Absolwent zna i rozumie język krajów niemieckiego obszaru językowego i jego specyfikę oraz jest świadomy interferencji między językiem ojczystym i niemieckim (K_W03 / P6S_WG) Absolwent jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania (K_K01/PS6_KK/R). |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Podstawą zaliczenia semestru zimowego jest spełnienie wszystkich wymogów stawianych przez lektora głównego i lektorów uzupełniających danej grupy, w tym w szczególności a. zaliczenie zadań pisemnych i ustnych realizowanych na zajęciach w trakcie trwania semestru (np. testy LV, testy HV, testy gramatyczno-leksykalne, wypowiedź ustna na ustalony temat) b. zaliczenie 2 z 4 obowiązkowych pisemnych prac zaliczeniowych przeprowadzanych przez lektorów w trakcie trwania semestru c. zaliczenie kontroli ustnej pod koniec semestru d. otrzymanie zaliczenia z gramatyki praktycznej 2. Uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Cztery razy można być nieobecnym bez usprawiedliwienia u lektora głównego, dwa razy u lektora uzupełniającego. Przekroczenie podanych limitów wymaga (w uzasadnionych przypadkach) wykonania dodatkowych zadań ustalonych z prowadzącym. 3. Studenci, którzy nie otrzymali zaliczenia w pierwszym terminie, i/lub nie zaliczyli wymaganej ilości prac zaliczeniowych, mają prawo do zaliczenia powtórnego w poprawkowej sesji semestru zimowego. 4. Lektorzy informują studentów o terminie prac zaliczeniowych z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, jak również fakcie, że są to prace, z których ocena ma wpływ na zaliczenie końcowe. Trzy z tych prac są pisane u lektora wiodącego, jedna u lektora uzupełniającego. 5. Próg zaliczenia prac kontrolnych innych niż pisemne prace zaliczeniowe (tzw. kolokwiów) ustala się na 70%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Przemysław Jóskowiak | |
Prowadzący grup: | Marta Czyżewska, Ewa Majewska, Ewelina Michta, Magdalena Mistewicz, Joanna Oleksiewicz-Kozicka, Beata Peć, Joanna Sobańska, Marta Torenc, Dominika Wyrzykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
CW
CW
WT CW
CW
CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CW
CW
CZ CW
CW
CW
CW
CW
PT CW
CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin, 10 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Mistewicz | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Kozłowska, Ewa Majewska, Ewelina Michta, Magdalena Mistewicz, Joanna Oleksiewicz-Kozicka, Marta Torenc, Dominika Wyrzykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.