Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konwersatorium literaturoznawcze - Relacje mężczyzn i kobiet w powieści francuskiej i frankofońskiej (XVII-XXI wiek)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3304-1DZXW-KL-016-OG
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konwersatorium literaturoznawcze - Relacje mężczyzn i kobiet w powieści francuskiej i frankofońskiej (XVII-XXI wiek)
Jednostka: Instytut Romanistyki
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Romanistyki
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Niniejsze konwersatorium jest propozycją prześledzenie obrazu kobiety i mężczyzny, ich relacji w powieści francuskiej od XVII wieku po czasy współczesne, w tym także we współczesnej powieści frankofońskiej. W tym celu studenci studiować będą wybrane lektury lub ich fragmenty, które ukazują kobietę i mężczyznę w różnych sytuacjach życiowych (małżeństwo, macierzyństwo, życie samotne, cudzołóstwo, praca, edukacja, cielesność, medycyna itp.). Analiza poszczególnych tekstów ma na celu zrozumienie przemian/trwanie tradycji w społeczeństwie francuskim.

Na zajęciach omówiona zostanie także powieść, cechy charakterystyczne dla tego gatunku, klasyfikacja powieści na przestrzeni wieków. Analiza poszczególnych powieści stanowić będzie także wstęp do tła epoki, głównych przemian związanych z ciągle rozwijającym się gatunkiem jakim powieść.

Pełny opis:

Niniejsze konwersatorium jest propozycją prześledzenie obrazu kobiety i mężczyzny, ich relacji w powieści francuskiej od XVII wieku po czasy współczesne, w tym także we współczesnej powieści frankofońskiej. W tym celu studenci studiować będą wybrane lektury lub ich fragmenty, które ukazują kobietę i mężczyznę w różnych sytuacjach życiowych (małżeństwo, macierzyństwo, życie samotne, cudzołóstwo, praca, edukacja, cielesność, medycyna itp.). Analiza poszczególnych tekstów ma na celu zrozumienie przemian/trwanie tradycji w społeczeństwie francuskim.

Na zajęciach omówiona zostanie także powieść, cechy charakterystyczne dla tego gatunku, klasyfikacja powieści na przestrzeni wieków. Analiza poszczególnych powieści stanowić będzie także wstęp do tła epoki, głównych przemian związanych z ciągle rozwijającym się gatunkiem jakim powieść.

Analiza tekstów będzie prowadzona w ujęciu chronologicznym i problemowym równocześnie. W perspektywie problemowej teksty źródłowe zostały tak dobrane, by stanowić względnie kompletny zestaw typów źródeł informacji do historii kobiet. Celem wspólnej lektury powieści a także tekstów teoretycznych (z epok dawnych jak i współczesnych) jest wgląd w obiektywną pozycję kobiety w społeczeństwie, a także męski dyskurs o kobietach, w tym samych kobiet. Wątkiem przewijającym się przez wszystkie spotkania będzie funkcjonowanie kobiety (realne i postulowane) w dawnej i współczesnej Francji, a także obszarach zaliczanych do Frankofonii, w sferze prywatnej oraz, o ile to możliwe, publicznej.

Literatura:

Lista lektur (dowolne wydanie powieści):

1/ Madeleine de Scudéry, Artamène ou le Grand Cyrus, livre X, Histoire de Sapho (1649-1653)

2/ Antoine Furetière, Le roman bourgeois (1666)

3/ abbé Prévost, Manon Lescaut (1731)

4/ Pierre Choderlos de Laclos, Les liaisons dangereuses (1782)

5/ George Sand, Indiana (1832)

6/ Gustave Flaubert, Madame Bovary (1857)

7/ Guy de Maupassant, Bel Ami (1885)

8/ Violette Leduc, Thérèse et Isabelle (1966)

9/ Annie Ernaux, La femme gelée (1981)

10/ Annie Ernaux, L'évenement (2000)

11/ Leïla Marouane, La jeune fille et la mère (2005)

12/ Ananda Devi, Le sari vert (2009)

Teksty teoretyczne :

1/ François Poulain de la Barre, De l’égalité des deux sexes, fragments (1673)

2/ Simone de Beauvoir, Le Deuxième Sexe, fragments (1949)

3/ Annie Leclerc, Hommes et Femmes, fragments (1985)

4/ Alexandra David-Néel, « Féminisme et libertaire », choix d’articles, Paris, Les Nuits Rouges, 2013

5/ Virginie Despentes, « King Kong théorie », Paris, Grasset, 2006

Teoria powieści:

1/ Roland Barthes, Le Degré zéro de l’écriture, 1954, Seuil, « Points”, 1972

2/ Michel Raimond, Le Roman depuis la Révolution, A. Colin, Collection « U », 1967

3/ Michel Raimond, Le Roman, A Colin, « Curcus », 1991

4/ Le Roman, sous la dir. de C. Becker, Coll. Grand Amphi, 1996

5/ Nathalie Grande, Le Roman au XVIIe siècle. L’exploration du genre, Bréal, 2014

6/ Jean-Louis Cabanès, Le Roman au XIXe siècle. L’explosion du genre, Bréal, 2014

7/ Muriel Plana, Roman, Théâtre, cinéma au XXe siècle. Adaptations, hybridations et dialogue des arts, Bréal, 2014

Efekty uczenia się:

po zaliczeniu konwersatorium student powinien:

1/ znać chronologię epok i najważniejsze daty

2/ znać omawiane pojęcia i teksty

3/ wymienić i scharakteryzować główne nurty powieści

4/ umieć powiązać różne fenomeny literackie

5/ umieć przeprowadzić paralele między tekstami i autorami – związki między epokami

6/ umieć samodzielnie zanalizować tekst literacki

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenia na ocenę, na którą składają: obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione), czynny udział w zajęciach, testy z lektur, testy z wiadomości przekazywanych na zajęciach, krótkie testy z wiedzy odnoszącej się do lektury zadanej do domu, praca semestralna napisana w języku francuskim oraz ustny egzamin z wiedzy o literaturze francuskiej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)