Konwersatorium literaturoznawcze - Relacje mężczyzn i kobiet w powieści francuskiej i frankofońskiej (XVII-XXI wiek)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3304-1DZXW-KL-016-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium literaturoznawcze - Relacje mężczyzn i kobiet w powieści francuskiej i frankofońskiej (XVII-XXI wiek) |
Jednostka: | Instytut Romanistyki |
Grupy: |
Courses in foreign languages Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Romanistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Niniejsze konwersatorium jest propozycją prześledzenie obrazu kobiety i mężczyzny, ich relacji w powieści francuskiej od XVII wieku po czasy współczesne, w tym także we współczesnej powieści frankofońskiej. W tym celu studenci studiować będą wybrane lektury lub ich fragmenty, które ukazują kobietę i mężczyznę w różnych sytuacjach życiowych (małżeństwo, macierzyństwo, życie samotne, cudzołóstwo, praca, edukacja, cielesność, medycyna itp.). Analiza poszczególnych tekstów ma na celu zrozumienie przemian/trwanie tradycji w społeczeństwie francuskim. Na zajęciach omówiona zostanie także powieść, cechy charakterystyczne dla tego gatunku, klasyfikacja powieści na przestrzeni wieków. Analiza poszczególnych powieści stanowić będzie także wstęp do tła epoki, głównych przemian związanych z ciągle rozwijającym się gatunkiem jakim powieść. |
Pełny opis: |
Niniejsze konwersatorium jest propozycją prześledzenie obrazu kobiety i mężczyzny, ich relacji w powieści francuskiej od XVII wieku po czasy współczesne, w tym także we współczesnej powieści frankofońskiej. W tym celu studenci studiować będą wybrane lektury lub ich fragmenty, które ukazują kobietę i mężczyznę w różnych sytuacjach życiowych (małżeństwo, macierzyństwo, życie samotne, cudzołóstwo, praca, edukacja, cielesność, medycyna itp.). Analiza poszczególnych tekstów ma na celu zrozumienie przemian/trwanie tradycji w społeczeństwie francuskim. Na zajęciach omówiona zostanie także powieść, cechy charakterystyczne dla tego gatunku, klasyfikacja powieści na przestrzeni wieków. Analiza poszczególnych powieści stanowić będzie także wstęp do tła epoki, głównych przemian związanych z ciągle rozwijającym się gatunkiem jakim powieść. Analiza tekstów będzie prowadzona w ujęciu chronologicznym i problemowym równocześnie. W perspektywie problemowej teksty źródłowe zostały tak dobrane, by stanowić względnie kompletny zestaw typów źródeł informacji do historii kobiet. Celem wspólnej lektury powieści a także tekstów teoretycznych (z epok dawnych jak i współczesnych) jest wgląd w obiektywną pozycję kobiety w społeczeństwie, a także męski dyskurs o kobietach, w tym samych kobiet. Wątkiem przewijającym się przez wszystkie spotkania będzie funkcjonowanie kobiety (realne i postulowane) w dawnej i współczesnej Francji, a także obszarach zaliczanych do Frankofonii, w sferze prywatnej oraz, o ile to możliwe, publicznej. |
Literatura: |
Lista lektur (dowolne wydanie powieści): 1/ Madeleine de Scudéry, Artamène ou le Grand Cyrus, livre X, Histoire de Sapho (1649-1653) 2/ Antoine Furetière, Le roman bourgeois (1666) 3/ abbé Prévost, Manon Lescaut (1731) 4/ Pierre Choderlos de Laclos, Les liaisons dangereuses (1782) 5/ George Sand, Indiana (1832) 6/ Gustave Flaubert, Madame Bovary (1857) 7/ Guy de Maupassant, Bel Ami (1885) 8/ Violette Leduc, Thérèse et Isabelle (1966) 9/ Annie Ernaux, La femme gelée (1981) 10/ Annie Ernaux, L'évenement (2000) 11/ Leïla Marouane, La jeune fille et la mère (2005) 12/ Ananda Devi, Le sari vert (2009) Teksty teoretyczne : 1/ François Poulain de la Barre, De l’égalité des deux sexes, fragments (1673) 2/ Simone de Beauvoir, Le Deuxième Sexe, fragments (1949) 3/ Annie Leclerc, Hommes et Femmes, fragments (1985) 4/ Alexandra David-Néel, « Féminisme et libertaire », choix d’articles, Paris, Les Nuits Rouges, 2013 5/ Virginie Despentes, « King Kong théorie », Paris, Grasset, 2006 Teoria powieści: 1/ Roland Barthes, Le Degré zéro de l’écriture, 1954, Seuil, « Points”, 1972 2/ Michel Raimond, Le Roman depuis la Révolution, A. Colin, Collection « U », 1967 3/ Michel Raimond, Le Roman, A Colin, « Curcus », 1991 4/ Le Roman, sous la dir. de C. Becker, Coll. Grand Amphi, 1996 5/ Nathalie Grande, Le Roman au XVIIe siècle. L’exploration du genre, Bréal, 2014 6/ Jean-Louis Cabanès, Le Roman au XIXe siècle. L’explosion du genre, Bréal, 2014 7/ Muriel Plana, Roman, Théâtre, cinéma au XXe siècle. Adaptations, hybridations et dialogue des arts, Bréal, 2014 |
Efekty uczenia się: |
po zaliczeniu konwersatorium student powinien: 1/ znać chronologię epok i najważniejsze daty 2/ znać omawiane pojęcia i teksty 3/ wymienić i scharakteryzować główne nurty powieści 4/ umieć powiązać różne fenomeny literackie 5/ umieć przeprowadzić paralele między tekstami i autorami – związki między epokami 6/ umieć samodzielnie zanalizować tekst literacki |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenia na ocenę, na którą składają: obecność (dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione), czynny udział w zajęciach, testy z lektur, testy z wiadomości przekazywanych na zajęciach, krótkie testy z wiedzy odnoszącej się do lektury zadanej do domu, praca semestralna napisana w języku francuskim oraz ustny egzamin z wiedzy o literaturze francuskiej. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.