Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Hiszpanii I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-NBKH1-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Hiszpanii I |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zaawansowana znajomość hiszpańskiego oraz taki poziom angielskiego, który pozwala na czytanie tekstów naukowych w tym języku. Podstawowa orientacja w historii i kulturze Hiszpanii. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii i kultury Hiszpanii w świetle najnowszych badań. Badania te niejednokrotnie kwestionują tradycyjną i uświęconą wizję historii i dziejów kultury i religii. Na dodatek mnogość możliwych perspektyw sprawia, że tą samą historię można poznać z wielu różnych stron. Celem zajęć jest więc przegląd najbardziej polemicznych lub niejednoznacznych elementów dziejów, kultury i religii Hiszpanii i poddanie ich krytycznej rekonstrukcji. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii i kultury Hiszpanii w świetle najnowszych badań. Badania te niejednokrotnie kwestionują tradycyjną i uświęconą wizję historii i dziejów kultury i religii. Na dodatek mnogość możliwych perspektyw sprawia, że tą samą historię można poznać z wielu różnych stron. Celem zajęć jest więc przegląd najbardziej polemicznych lub niejednoznacznych elementów dziejów, kultury i religii Hiszpanii i poddanie ich krytycznej rekonstrukcji. Zakres tematyczny. 1. Hiszpania prehistoryczna Neandertalczycy i Homo Sapiens Altamira Skąd się wzięli Hiszpanie - migracje które uformowały ludność Hiszpanii. 2. Hiszpania rzymska Wojny punickie i taktyka eksterminacji kulturowej Rzymski podbój Hiszpanii a USA na Bliskim Wschodzie 3. Hiszpania Wizygotów Polemiczna „hiszpańskość” przedarabskiego Półwyspu 4. Hiszpania muzułmańska Mit wielokulturowości i tolerancji El Cid - próba stworzenia własnego państwa. 5. Hiszpania chrześcijańska Kreatywne podejście do historii: Covadonga, grób św. Jakuba. Pryscylian. 6. Hiszpania rekonkwisty Rekonkwista jak podbój Dzikiego Zachodu. Jak powstała zjednoczona Hiszpania - bez Portugalii ale z Katalonią. 7. Hiszpania Królów Katolickich i Habsburgów Czystki etniczne Inkwizycja jako państwowa tajna policja 8. Hiszpania XIX wieku Francisco de Goya: polityczne uwikłanie sztuki i dramat osobisty artysty Antyklerykalizm i klerykalizm. 9. Hiszpania XX wieku Narodziny współczesnej kultury popularnej: emancypacja kobiet i seks Propaganda wojenna w kulturalnych odsłonach: piosenka, fotografia i malarstwo wojny domowej Muzyka jako forma oporu: Nova Canço katalońska, cantautores. 11. Hiszpania XXI wieku Kryzys strukturalny gospodarki i systemu politycznego od 2008r. Z |
Literatura: |
Wybrana literatura: Alarcón Hernández, Carmen. “La mujer romana en Hispania.” Fundamentos de Historia: historia antigua y medieval, F. Lozano Gómez et al., Universidad de Sevilla, 2017. Arbaci, Sonia y Teresa Tapada-Beteli. “Social inequality and urban regeneration in Barcelony centre: reconsidering success.” European and Regional Studies, 3, 2012: 287-311. Banerjee, Ishita. “Mundos convergentes: género, subalternidad y poscolonialismo.” La Ventana, 39, 2014: 7-38. Bullen, Margaret. “Turismo gastronómico y representación de la cultura vasca: sidra y chocolate.” Ankulegi, Revista de antropología social, 13, 2009: 55-65. Burdiel, Isabel. “The queen, the woman and the middle class. The symbolic failure of Isabel II of Spain.” Social History, 29, 2004: 301-319. Castillo Maldonado, Pedro. “La historia olvidada de Andalucía, los visigodos.” Andalucía en la historia, 42, 2013: 42-45. Cintas Peña, Marta. “La desigualdad de género en la prehistoria ibérica: una aproximación multivariable.” Tesis doctoral de libre acceso. Universidad de Sevilla, 2018. García Fitz, Francisco. “¿Una ‘España musulmana sometida y tributaria’? La España que no fue.” Historia. Instituciones. Documentos, 31, 2004: 227-248. García Fitz, Francisco. “La Reconquista: un estado de la cuestión.” Revista del Centro de Historia del Crimen de Durango, 6, 2009: 142-215. Gómez Navarro, María Soledad. “‘Y cómo caminan las almas’: panorama religioso en tiempos del Emperador, entre España y Europa.” Cuadernos de historia moderna, 2, 2018: 365-393. Herlihy, Jeffrey. “Islamic Spain in American Travel Writting.” Revista de Filología de la Universidad de La Laguna, 38, 2019: 125-139. Illescas Nájera, Francisco. “De la convivencia al fracaso de la conversión: algunos aspectos que promovieron el racismo antijudío en la España de la Reconquista.” Revista de Humanidades. Tecnológico de Monterrey, 14, 2003: 227-256. Miguélez-Carballeira, Helena, ed. A Companion to Galician Culture, Tamesis Woodbridge, 2014. Miguélez-Carballeira, Helena. Galicia, a Sentimental Nation: Gender, Culture and Politics, University of Wales Press, 2013. Mira, Alberto. De Sodoma a Chueca: una historia cultural de la homosexualidad en España en el siglo XX. Editorial EGALES, 2007. Mirgos, Katarzyna. Mit Mari: jego źródło i miejsce w kulturze Basków, PTL, 2010. Nieto Soria, José Manuel. “Conceptos de España en tiempos de Reyes Católicos.” Nerba: revista de historia, 19, 2006: 105-123. Pablo, Santiago de. Creadores de sombras: ETA y el nacionalismo vasco a través del cine, Tecnos, 2017. Pérez Fontdevila, Aina y Meri Torras Francès. ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría, Icaria, 2019. Plazaola, Juan. “Entre Francos y visigodos.” Revista Internacional de los Estudios Vascos, 2, 2000: 541-567. Reimóndez, María. “Extranjera en su patria. El destierro de las escritoras gallegas.” Violencias (in)visibles: Intervenciones feministas frente a la violencia patriarcal, ed. por B. Martín Lucas, Icaria, 2010: 69-89. Reimóndez, María. “We need to talk... to Each Other: on Polyphony, Postcolonila Feminism and Translation.” Feminist Translation Studies: Local and Transnational Perspectives, ed. by O. Castro et al, Routledge, 2017: 54-65. Rodríguez, María Pilar y Rob Stone. Cine vasco: una historia política y cultural, Comunicación Social, 2015. |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym powiązania filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej zjawiska naukowe i kulturalne w Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych S1K_W01, S1K_W02, S1K_W03, S1K_W04, S1K_W05, S1K_W06 Student potrafi wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych Hiszpanii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej S1K_U01, S1K_U02, S1K_U03 Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role S1K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze) Aktywność na zajęciach (30%) Zaliczenie pisemne (70%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Miłkowski | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Miłkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii i kultury Hiszpanii w świetle najnowszych badań. Badania te niejednokrotnie kwestionują tradycyjną i wizję historii i dziejów kultury i religii. Celem zajęć jest przegląd najbardziej polemicznych lub niejednoznacznych elementów dziejów, kultury i religii Hiszpanii i poddanie ich krytycznej rekonstrukcji. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii i kultury Hiszpanii w świetle najnowszych badań. Badania te niejednokrotnie kwestionują tradycyjną i wizję historii i dziejów kultury i religii. Celem zajęć jest przegląd najbardziej polemicznych lub niejednoznacznych elementów dziejów, kultury i religii Hiszpanii i poddanie ich krytycznej rekonstrukcji. 1. Hiszpania prehistoryczna Neandertalczycy i Homo Sapiens Altamira Skąd się wzięli Hiszpanie - migracje które uformowały ludność Hiszpanii. 2. Hiszpania rzymska Wojny punickie i taktyka eksterminacji kulturowej Rzymski podbój Hiszpanii a USA na Bliskim Wschodzie 3. Hiszpania Wizygotów Polemiczna „hiszpańskość” przedarabskiego Półwyspu 4. Hiszpania muzułmańska Mit wielokulturowości i tolerancji El Cid - próba stworzenia własnego państwa. 5. Hiszpania chrześcijańska Kreatywne podejście do historii: Covadonga, grób św. Jakuba. Pryscylian. 6. Hiszpania rekonkwisty Rekonkwista jak podbój Dzikiego Zachodu. Jak powstała zjednoczona Hiszpania - bez Portugalii ale z Katalonią. 7. Hiszpania Królów Katolickich i Habsburgów Czystki etniczne Inkwizycja jako państwowa tajna policja 8. Hiszpania XIX wieku Francisco de Goya: polityczne uwikłanie sztuki i dramat osobisty artysty Antyklerykalizm i klerykalizm. 9. Hiszpania XX wieku Narodziny współczesnej kultury popularnej: emancypacja kobiet i seks Propaganda wojenna w kulturalnych odsłonach: piosenka, fotografia i malarstwo wojny domowej Muzyka jako forma oporu: Nova Canço katalońska, cantautores. 11. Hiszpania XXI wieku Kryzys strukturalny gospodarki i systemu politycznego od 2008r. |
|
Literatura: |
Wybrana literatura: Alarcón Hernández, Carmen. “La mujer romana en Hispania.” Fundamentos de Historia: historia antigua y medieval, F. Lozano Gómez et al., Universidad de Sevilla, 2017. Arbaci, Sonia y Teresa Tapada-Beteli. “Social inequality and urban regeneration in Barcelony centre: reconsidering success.” European and Regional Studies, 3, 2012: 287-311. Banerjee, Ishita. “Mundos convergentes: género, subalternidad y poscolonialismo.” La Ventana, 39, 2014: 7-38. Bullen, Margaret. “Turismo gastronómico y representación de la cultura vasca: sidra y chocolate.” Ankulegi, Revista de antropología social, 13, 2009: 55-65. Burdiel, Isabel. “The queen, the woman and the middle class. The symbolic failure of Isabel II of Spain.” Social History, 29, 2004: 301-319. Castillo Maldonado, Pedro. “La historia olvidada de Andalucía, los visigodos.” Andalucía en la historia, 42, 2013: 42-45. Cintas Peña, Marta. “La desigualdad de género en la prehistoria ibérica: una aproximación multivariable.” Tesis doctoral de libre acceso. Universidad de Sevilla, 2018. García Fitz, Francisco. “¿Una ‘España musulmana sometida y tributaria’? La España que no fue.” Historia. Instituciones. Documentos, 31, 2004: 227-248. García Fitz, Francisco. “La Reconquista: un estado de la cuestión.” Revista del Centro de Historia del Crimen de Durango, 6, 2009: 142-215. Gómez Navarro, María Soledad. “‘Y cómo caminan las almas’: panorama religioso en tiempos del Emperador, entre España y Europa.” Cuadernos de historia moderna, 2, 2018: 365-393. Herlihy, Jeffrey. “Islamic Spain in American Travel Writting.” Revista de Filología de la Universidad de La Laguna, 38, 2019: 125-139. Illescas Nájera, Francisco. “De la convivencia al fracaso de la conversión: algunos aspectos que promovieron el racismo antijudío en la España de la Reconquista.” Revista de Humanidades. Tecnológico de Monterrey, 14, 2003: 227-256. Miguélez-Carballeira, Helena, ed. A Companion to Galician Culture, Tamesis Woodbridge, 2014. Miguélez-Carballeira, Helena. Galicia, a Sentimental Nation: Gender, Culture and Politics, University of Wales Press, 2013. Mira, Alberto. De Sodoma a Chueca: una historia cultural de la homosexualidad en España en el siglo XX. Editorial EGALES, 2007. Mirgos, Katarzyna. Mit Mari: jego źródło i miejsce w kulturze Basków, PTL, 2010. Nieto Soria, José Manuel. “Conceptos de España en tiempos de Reyes Católicos.” Nerba: revista de historia, 19, 2006: 105-123. Pablo, Santiago de. Creadores de sombras: ETA y el nacionalismo vasco a través del cine, Tecnos, 2017. Pérez Fontdevila, Aina y Meri Torras Francès. ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría, Icaria, 2019. Plazaola, Juan. “Entre Francos y visigodos.” Revista Internacional de los Estudios Vascos, 2, 2000: 541-567. Reimóndez, María. “Extranjera en su patria. El destierro de las escritoras gallegas.” Violencias (in)visibles: Intervenciones feministas frente a la violencia patriarcal, ed. por B. Martín Lucas, Icaria, 2010: 69-89. Reimóndez, María. “We need to talk... to Each Other: on Polyphony, Postcolonila Feminism and Translation.” Feminist Translation Studies: Local and Transnational Perspectives, ed. by O. Castro et al, Routledge, 2017: 54-65. Rodríguez, María Pilar y Rob Stone. Cine vasco: una historia política y cultural, Comunicación Social, 2015. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Miłkowski | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Miłkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii i kultury Hiszpanii w świetle najnowszych badań. Badania te niejednokrotnie kwestionują tradycyjną i wizję historii i dziejów kultury i religii. Celem zajęć jest przegląd najbardziej polemicznych lub niejednoznacznych elementów dziejów, kultury i religii Hiszpanii i poddanie ich krytycznej rekonstrukcji. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii i kultury Hiszpanii w świetle najnowszych badań. Badania te niejednokrotnie kwestionują tradycyjną i wizję historii i dziejów kultury i religii. Celem zajęć jest przegląd najbardziej polemicznych lub niejednoznacznych elementów dziejów, kultury i religii Hiszpanii i poddanie ich krytycznej rekonstrukcji. 1. Hiszpania prehistoryczna Neandertalczycy i Homo Sapiens Altamira Skąd się wzięli Hiszpanie - migracje które uformowały ludność Hiszpanii. 2. Hiszpania rzymska Wojny punickie i taktyka eksterminacji kulturowej Rzymski podbój Hiszpanii a USA na Bliskim Wschodzie 3. Hiszpania Wizygotów Polemiczna „hiszpańskość” przedarabskiego Półwyspu 4. Hiszpania muzułmańska Mit wielokulturowości i tolerancji El Cid - próba stworzenia własnego państwa. 5. Hiszpania chrześcijańska Kreatywne podejście do historii: Covadonga, grób św. Jakuba. Pryscylian. 6. Hiszpania rekonkwisty Rekonkwista jak podbój Dzikiego Zachodu. Jak powstała zjednoczona Hiszpania - bez Portugalii ale z Katalonią. 7. Hiszpania Królów Katolickich i Habsburgów Czystki etniczne Inkwizycja jako państwowa tajna policja 8. Hiszpania XIX wieku Francisco de Goya: polityczne uwikłanie sztuki i dramat osobisty artysty Antyklerykalizm i klerykalizm. 9. Hiszpania XX wieku Narodziny współczesnej kultury popularnej: emancypacja kobiet i seks Propaganda wojenna w kulturalnych odsłonach: piosenka, fotografia i malarstwo wojny domowej Muzyka jako forma oporu: Nova Canço katalońska, cantautores. 11. Hiszpania XXI wieku Kryzys strukturalny gospodarki i systemu politycznego od 2008r. |
|
Literatura: |
Wybrana literatura: Alarcón Hernández, Carmen. “La mujer romana en Hispania.” Fundamentos de Historia: historia antigua y medieval, F. Lozano Gómez et al., Universidad de Sevilla, 2017. Arbaci, Sonia y Teresa Tapada-Beteli. “Social inequality and urban regeneration in Barcelony centre: reconsidering success.” European and Regional Studies, 3, 2012: 287-311. Banerjee, Ishita. “Mundos convergentes: género, subalternidad y poscolonialismo.” La Ventana, 39, 2014: 7-38. Bullen, Margaret. “Turismo gastronómico y representación de la cultura vasca: sidra y chocolate.” Ankulegi, Revista de antropología social, 13, 2009: 55-65. Burdiel, Isabel. “The queen, the woman and the middle class. The symbolic failure of Isabel II of Spain.” Social History, 29, 2004: 301-319. Castillo Maldonado, Pedro. “La historia olvidada de Andalucía, los visigodos.” Andalucía en la historia, 42, 2013: 42-45. Cintas Peña, Marta. “La desigualdad de género en la prehistoria ibérica: una aproximación multivariable.” Tesis doctoral de libre acceso. Universidad de Sevilla, 2018. García Fitz, Francisco. “¿Una ‘España musulmana sometida y tributaria’? La España que no fue.” Historia. Instituciones. Documentos, 31, 2004: 227-248. García Fitz, Francisco. “La Reconquista: un estado de la cuestión.” Revista del Centro de Historia del Crimen de Durango, 6, 2009: 142-215. Gómez Navarro, María Soledad. “‘Y cómo caminan las almas’: panorama religioso en tiempos del Emperador, entre España y Europa.” Cuadernos de historia moderna, 2, 2018: 365-393. Herlihy, Jeffrey. “Islamic Spain in American Travel Writting.” Revista de Filología de la Universidad de La Laguna, 38, 2019: 125-139. Illescas Nájera, Francisco. “De la convivencia al fracaso de la conversión: algunos aspectos que promovieron el racismo antijudío en la España de la Reconquista.” Revista de Humanidades. Tecnológico de Monterrey, 14, 2003: 227-256. Miguélez-Carballeira, Helena, ed. A Companion to Galician Culture, Tamesis Woodbridge, 2014. Miguélez-Carballeira, Helena. Galicia, a Sentimental Nation: Gender, Culture and Politics, University of Wales Press, 2013. Mira, Alberto. De Sodoma a Chueca: una historia cultural de la homosexualidad en España en el siglo XX. Editorial EGALES, 2007. Mirgos, Katarzyna. Mit Mari: jego źródło i miejsce w kulturze Basków, PTL, 2010. Nieto Soria, José Manuel. “Conceptos de España en tiempos de Reyes Católicos.” Nerba: revista de historia, 19, 2006: 105-123. Pablo, Santiago de. Creadores de sombras: ETA y el nacionalismo vasco a través del cine, Tecnos, 2017. Pérez Fontdevila, Aina y Meri Torras Francès. ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría, Icaria, 2019. Plazaola, Juan. “Entre Francos y visigodos.” Revista Internacional de los Estudios Vascos, 2, 2000: 541-567. Reimóndez, María. “Extranjera en su patria. El destierro de las escritoras gallegas.” Violencias (in)visibles: Intervenciones feministas frente a la violencia patriarcal, ed. por B. Martín Lucas, Icaria, 2010: 69-89. Reimóndez, María. “We need to talk... to Each Other: on Polyphony, Postcolonila Feminism and Translation.” Feminist Translation Studies: Local and Transnational Perspectives, ed. by O. Castro et al, Routledge, 2017: 54-65. Rodríguez, María Pilar y Rob Stone. Cine vasco: una historia política y cultural, Comunicación Social, 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.