(Po)etyka kobiet we współczesnej prozie argentyńskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-PKWP-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | (Po)etyka kobiet we współczesnej prozie argentyńskiej |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 3 rok 1 stopnia Przedmioty do wyboru dla specjalności hiszpańskiej studiów 1 stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Zajęcia obejmują wybrane teksty literackie powstałe w ciągu ostatnich dwudziestu lat i napisane przez współczesne pisarki argentyńskie. Dzieła będą analizowane przede wszystkim pod kątem reprezentacji problematyki dotyczącej miejsca kobiet w nowej rzeczywistości społeczno-politycznej. |
Pełny opis: |
Zajęcia "(Po)etyka kobiet we współczesnej prozie argentyńskiej" mają na celu zaprezentowanie twórczości współczesnych pisarek argentyńskich na tle przemian kulturowych, społecznych i politycznych w dzisiejszej Argentynie. Pomimo różnych estetyk i sposobów narracji, spróbujemy wykazać iż to, co łączy wszystkie autorki uwzględnione w korpusie to eksperymentowanie z językiem powieści i w ten sposób – przełamywanie struktur falologocentrycznych. Proponowane osie tematyczne: 1. Perwersyjne macierzyństwo - S. Schweblin i A. Harwicz 2. Przemoc wobec kobiet i feminicidio jako rytuał ofiarny - "Las cosas que perdimos en el fuego" M. Enriquez, "Beya. Le viste la cara a Dios" G. Cabezón Camary, "Chicas muertas" S. Almady, "Cometierra" D. Reyes. 3. Przestrzeń fantastyczna - "Este es el mar" M. Enriquez, "Pajaros en la boca" S. Schweblin 4. W świecie opozycji - "La Virgen Cabeza" G. Cabezón Camara. |
Literatura: |
*Proponowane teksty literackie: Mariana Enriquez "Las cosas que perdimos en el fuego" (wybrane opowiadania) Mariana Enriquez "Este es el mar" Samanta Schweblin "Distancia de rescate" Samanta Schweblin "Pájaros en la boca" (wybrane opowiadania) Selva Almada "Chicas muertas" Selva Almada "El viento que arrasa" Ariana Harwicz "Matate, amor" Gabriela Cabezón Cámara "Beya. Le viste la cara a Dios" Gabriela Cabezón Cámara "La Virgen Cabeza" Dolores Reyes "Cometierra" Romina Paula "Vos me queres a mi?" López Belén Peiró "Por qué volvías cada verano" Pola Oloixarac "Mona" María Moreno "Black out" (fragmenty) *Lista proponowanych lektur może ulec zmianie w zależności od zainteresowań grupy. Studenci mogą zgłosić również swoje propozycje. Bibliografia teoretyczna: Rita Segato (2013) Escritura en el cuerpo de las mujeres asesinadas en la Ciudad Juárez. Territorio, soberanía y crímenes de segundo estado. Buenos Aires, Tinta Limón. Josefina Ludmer (2010) Aquí América Latina. Una especulación. Buenos Aires, Eterna Cadencia. Ana Gallego (2015) Comienzos de la novísima novela argentina (2001-2011). Hispamérica, Abril 2015, No. 130, pp. 3-14 Nora Domínguez (2012) Gabriela Cabezón Cámara: un barroso femenino. XXV Jornadas de Investigadores del Instituto de Literatura Hispanoamericana Facultad de Filosofía y Letras (UBA) - Buenos Aires, diciembre de 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: po zakończeniu zajęć student/studentka: - ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie procesów literackich w Argentynie (K_W13) - zna elementarną terminologię używaną w opisie literatury i rozumie jej źródła oraz zastosowania (K_W03) - ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą (K_W04) Umiejętności: po zakończeniu zajęć student/studentka: -umie dokonać krytycznego oglądu i oceny zjawisk literackich samodzielnej analizy i interpretacji dzieła literackiego (K_U01, K_U02;K_U03) -wykorzystując nabytą wiedzę i narzędzia, potrafi w logiczny sposób przeprowadzić wywód i sformułować argumenty i wnioski dotyczące wartości estetyczno-formalnej dzieła literackiego (K_U05, K_U06); Kompetencje społeczne: po zakończeniu zajęć student/studentka: -rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz doskonalenia własnych kompetencji (K_K01); -jest zainteresowany/a aktualnymi procesami oraz zjawiskami zachodzącymi we współczesnej literaturze argentyńskiej (K_K03, K_K04). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na uzyskanie zaliczenia składają się następujące elementy: - uczestnictwo w zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności); - regularna lektura tekstów, które będą omawiane na zajęciach oraz aktywny udział w dyskusji na ich temat; - krótki esej w którym student/studentka dokona krytycznej analizy wybranego przez siebie dzieła literackiego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.