Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy społeczno-polityczne Hiszpanii II

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3305-PSPH2-1U
Kod Erasmus / ISCED: 08.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0220) Nauki humanistyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Problemy społeczno-polityczne Hiszpanii II
Jednostka: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich
Grupy: Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia
Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: hiszpański
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Wymagana znajomość języka hiszpanskiego na poziomie zaawansowanym, podstawowa orientacja w historii Hiszpanii

Skrócony opis:

Celem wykładu jest panoramiczne przedstawienie najważniejszych problemów społeczno-politycznych współczesnej Hiszpanii. Zajęcia polegają na systematycznym przeglądzie najważniejszych wydarzeń ostatnich lat i miesięcy w Hiszpanii. Omawiane wydarzenia wpisują się nie tylko w hiszpańskie życie społeczne i polityczne, ale również rozmaite jego manifestacje w takich przestrzeniach, jak kultura, sztuka, i in. W każdym wypadku wnioski z analizy wydarzeń obejmują ich historyczne uwarunkowania.

Pełny opis:

Celem wykładu jest omówienie sytuacji społeczno-politycznej współczesnej Hiszpanii z jej najbardziej obecnie palącymi problemami. Dobór konkretnych tematów jest więc uwarunkowany biegiem najnowszych wydarzeń. Ostateczna lista tematów do omówienia jest ustalana na pierwszych zajęciach w wyniku konstruktywnej dyskusji z uczestnikami kursu. Tak dobrana tematyka, mająca na uwadze zwłaszcza najbardziej eksponowane przez środki masowego przekazu wydarzenia, jest każdorazowo konfrontowana z właściwym kontekstem zdarzeń oraz ich historycznymi uwarunkowaniami. Wszystkie zajęciawymagają współpracy studentów w postaci udziału w dyskusjach. W omawianiu każdego tematu studenci powinni się opierać na zróżnicowanych źródłach i nośnikach (telewizja, Internet, prasa, itd).

Literatura:

Internetowe wydania największych dzienników hiszpańskich: El País, El Mundo, 20 Minutos, La Vanguardia i in.

RTVE i inne stacje radiotelewizyjne dostępne w Internecie Literatura uzupełniająca:

BOGUSZEWICZ, Maria (2014) “Droga do autonomii: Katalonia, Kraj Basków i Galicja jako przykład emancypacji kultur mniejszościowych” en: A. W. Brzezińska y J. Schmidt (ed.) Regiony i regionalizmy w Europie: Badania – Kreacje – Popularyzacje. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze: 101-113.

FOLGUEIRA LOMBARDERO, P. / BAYÓN IGLESIAS, J. (2009) "Breve acercamiento a la transición española", Tiempo y sociedad, No. 1: 53-61 (dostępne w www.dialnet,unirioja.es)

MALDONADO BARAHONA, T. (2003) "Multiculturalismo y feminismo",

Revista de estudios de género: La ventana, Vol. 2, No. 18: 40-59 (dostępne w www.dialnet,unirioja.es)

MACHCEWICZ, P., MIŁKOWSKI, T. (2009) "Historia Hiszpanii", Wrocław: Ossolineum.

NÚÑEZ SEIXAS, X. M. (2010) "La nación en la España del siglo XXI: Un debate inacabable", Pasado y memoria: Revista de historia contemporánea, No. 9: 129-148. (dostępne w www.dialnet,unirioja.es)

Ze względu na dynamiczny charakter problemów omawianych na wykładzie, jak również wymóg aktualności omawianych tematów, zaproponowana literatura może zostać zmodyfikowana zgodnie z nowymi okolicznościami lub ewentualnie zgłaszanymi przez studentów zainteresowaniami.

Efekty uczenia się:

K_W02: powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych

K_W03: podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej

K_W04: zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych lub portugalskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi

K_W06: współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych

K_U02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową

K_K01: współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role

S1K_W01: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym

S1K_W02: powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych

S1K_W03: podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej

S1K_W04: zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi

S1K_W06: współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych

S1K_W02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową

S1K_K01: współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceniania:

Obecność obowiązkowa (dozwolone 2 nieobecności).

Podstawą oceny końcowej będzie udział w debacie, która odbędzie się na ostatnich zajęciach. Kryterium oceny będzie ilość i jakość formułowanych argumentów.

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Tadeusz Miłkowski
Prowadzący grup: Tadeusz Miłkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Pogłębienie najbardziej istotnych aspektów problemów społeczno-kulturalnych Celem wykładu jest omówienie sytuacji społeczno-politycznej współczesnej Hiszpanii z jej najbardziej obecnie palącymi problemami.

Dobór konkretnych tematów jest więc uwarunkowany biegiem najnowszych wydarzeń. Ostateczna lista tematów do omówienia jest

ustalana na pierwszych zajęciach w wyniku konstruktywnej dyskusji z uczestnikami kursu. Tak dobrana tematyka, mająca na uwadze

zwłaszcza najbardziej eksponowane przez środki masowego przekazu wydarzenia, jest każdorazowo konfrontowana z właściwym

kontekstem zdarzeń oraz ich historycznymi uwarunkowaniami. Wszystkie zajęcia, poza pierwszymi, wymagają współpracy studentów w

postaci referatów oraz udziału w dyskusjach . W omawianiu każdego tematu studenci powinni się opierać na zróżnicowanych źródłach i nośnikach (telewizja, Internet, prasa, itd).

Pełny opis:

Konkretne kwestie wynikają z zainteresowań studentów, zwłaszcza tych, którzy przygotowują swoją pracę licencjacką o temacie związanym ze współczesną Hiszpanią.

Szczególnie pogłębione zostaną następujące kwestie:

przejście do demokracji

rozliczenie frankizmu

wielki kryzys gospodarczy, społeczny i polityczny (od 2008r.)

nacjonalizmy kataloński, baskijski i galicyjski.

Literatura:

Bel Germa, España, capital Paris, Barcelona 2012

Callahan William, La Iglesia católica en España, Barcelona 2002

El camino de la libertad tom 22-31, Madrid 2008

La España de los nacionalismos y autonomias, Madrid 2003

Milkowski Tadeusz, Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006

Miguel Payán, La historia de España a través del cine , Cacitel, Madrid 2007

Tusell Javier, "El Aznarato", Madrid 2005

Se recomienda la lectura permanente de:

S.Barton, Historia Hiszpanii. Warszawa, Książka i Wiedza, 2009

T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii, Warszawa, Ossolineum 2009 (!)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)