Problemy społeczno-polityczne Hiszpanii II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-PSPH2-1U |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Problemy społeczno-polityczne Hiszpanii II |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Przedmioty podstawowe dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Wymagana znajomość języka hiszpanskiego na poziomie zaawansowanym, podstawowa orientacja w historii Hiszpanii |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest panoramiczne przedstawienie najważniejszych problemów społeczno-politycznych współczesnej Hiszpanii. Zajęcia polegają na systematycznym przeglądzie najważniejszych wydarzeń ostatnich lat i miesięcy w Hiszpanii. Omawiane wydarzenia wpisują się nie tylko w hiszpańskie życie społeczne i polityczne, ale również rozmaite jego manifestacje w takich przestrzeniach, jak kultura, sztuka, i in. W każdym wypadku wnioski z analizy wydarzeń obejmują ich historyczne uwarunkowania. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest omówienie sytuacji społeczno-politycznej współczesnej Hiszpanii z jej najbardziej obecnie palącymi problemami. Dobór konkretnych tematów jest więc uwarunkowany biegiem najnowszych wydarzeń. Ostateczna lista tematów do omówienia jest ustalana na pierwszych zajęciach w wyniku konstruktywnej dyskusji z uczestnikami kursu. Tak dobrana tematyka, mająca na uwadze zwłaszcza najbardziej eksponowane przez środki masowego przekazu wydarzenia, jest każdorazowo konfrontowana z właściwym kontekstem zdarzeń oraz ich historycznymi uwarunkowaniami. Wszystkie zajęciawymagają współpracy studentów w postaci udziału w dyskusjach. W omawianiu każdego tematu studenci powinni się opierać na zróżnicowanych źródłach i nośnikach (telewizja, Internet, prasa, itd). |
Literatura: |
Internetowe wydania największych dzienników hiszpańskich: El País, El Mundo, 20 Minutos, La Vanguardia i in. RTVE i inne stacje radiotelewizyjne dostępne w Internecie Literatura uzupełniająca: BOGUSZEWICZ, Maria (2014) “Droga do autonomii: Katalonia, Kraj Basków i Galicja jako przykład emancypacji kultur mniejszościowych” en: A. W. Brzezińska y J. Schmidt (ed.) Regiony i regionalizmy w Europie: Badania – Kreacje – Popularyzacje. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze: 101-113. FOLGUEIRA LOMBARDERO, P. / BAYÓN IGLESIAS, J. (2009) "Breve acercamiento a la transición española", Tiempo y sociedad, No. 1: 53-61 (dostępne w www.dialnet,unirioja.es) MALDONADO BARAHONA, T. (2003) "Multiculturalismo y feminismo", Revista de estudios de género: La ventana, Vol. 2, No. 18: 40-59 (dostępne w www.dialnet,unirioja.es) MACHCEWICZ, P., MIŁKOWSKI, T. (2009) "Historia Hiszpanii", Wrocław: Ossolineum. NÚÑEZ SEIXAS, X. M. (2010) "La nación en la España del siglo XXI: Un debate inacabable", Pasado y memoria: Revista de historia contemporánea, No. 9: 129-148. (dostępne w www.dialnet,unirioja.es) Ze względu na dynamiczny charakter problemów omawianych na wykładzie, jak również wymóg aktualności omawianych tematów, zaproponowana literatura może zostać zmodyfikowana zgodnie z nowymi okolicznościami lub ewentualnie zgłaszanymi przez studentów zainteresowaniami. |
Efekty uczenia się: |
K_W02: powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych K_W03: podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej K_W04: zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych lub portugalskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi K_W06: współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych K_U02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową K_K01: współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role S1K_W01: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym S1K_W02: powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych S1K_W03: podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej S1K_W04: zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi S1K_W06: współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych S1K_W02: samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową S1K_K01: współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność obowiązkowa (dozwolone 2 nieobecności). Podstawą oceny końcowej będzie udział w debacie, która odbędzie się na ostatnich zajęciach. Kryterium oceny będzie ilość i jakość formułowanych argumentów. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tadeusz Miłkowski | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Miłkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Pogłębienie najbardziej istotnych aspektów problemów społeczno-kulturalnych Celem wykładu jest omówienie sytuacji społeczno-politycznej współczesnej Hiszpanii z jej najbardziej obecnie palącymi problemami. Dobór konkretnych tematów jest więc uwarunkowany biegiem najnowszych wydarzeń. Ostateczna lista tematów do omówienia jest ustalana na pierwszych zajęciach w wyniku konstruktywnej dyskusji z uczestnikami kursu. Tak dobrana tematyka, mająca na uwadze zwłaszcza najbardziej eksponowane przez środki masowego przekazu wydarzenia, jest każdorazowo konfrontowana z właściwym kontekstem zdarzeń oraz ich historycznymi uwarunkowaniami. Wszystkie zajęcia, poza pierwszymi, wymagają współpracy studentów w postaci referatów oraz udziału w dyskusjach . W omawianiu każdego tematu studenci powinni się opierać na zróżnicowanych źródłach i nośnikach (telewizja, Internet, prasa, itd). |
|
Pełny opis: |
Konkretne kwestie wynikają z zainteresowań studentów, zwłaszcza tych, którzy przygotowują swoją pracę licencjacką o temacie związanym ze współczesną Hiszpanią. Szczególnie pogłębione zostaną następujące kwestie: przejście do demokracji rozliczenie frankizmu wielki kryzys gospodarczy, społeczny i polityczny (od 2008r.) nacjonalizmy kataloński, baskijski i galicyjski. |
|
Literatura: |
Bel Germa, España, capital Paris, Barcelona 2012 Callahan William, La Iglesia católica en España, Barcelona 2002 El camino de la libertad tom 22-31, Madrid 2008 La España de los nacionalismos y autonomias, Madrid 2003 Milkowski Tadeusz, Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami, Oficyna Wydawnicza Leksem, Łask 2006 Miguel Payán, La historia de España a través del cine , Cacitel, Madrid 2007 Tusell Javier, "El Aznarato", Madrid 2005 Se recomienda la lectura permanente de: S.Barton, Historia Hiszpanii. Warszawa, Książka i Wiedza, 2009 T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii, Warszawa, Ossolineum 2009 (!) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.