Słowo i obraz w literaturze i kulturze Złotego Wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3305-SOLK-SEM-MGR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Słowo i obraz w literaturze i kulturze Złotego Wieku |
Jednostka: | Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich |
Grupy: |
Plan specjalności hiszpańskiej 1 rok 2 stopnia Plan specjalności hiszpańskojęzycznych 2 rok 2 stopnia Plan specjalności latnoamerykańskiej 1 rok 2 stopnia Seminaria magisterskie dla 1 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska Seminaria magisterskie dla 2 roku studiów 2 stopnia, specjalność hiszpańska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | hiszpański |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | Znajomość literatury i sztuki hiszpańskiej oraz historii Hiszpanii |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z literaturą i kulturą wizualną hiszpańskiego Złotego Wieku, ze szczególnym uwzględnieniem roli obrazu wizualnego i werbalnego w literaturze i sztuce XVI i XVII w. Podczas zajęć student zapoznaje się z metodologią interpretacji obrazu i tekstu: semiotyczną i ikonograficzno-ikonologiczną. Interdyscyplinarne podejście w badaniach nad zjawiskiem kultury wizualnej, uwzględniające kontekst filozoficzny, polityczny i religijny, pozwoli studentowi na prowadzanie pogłębionych badań nad twórczością literacką i artystyczną tego okresu. Tematyka zajęć obejmuje następujący zakres: źródła wizualności w kulturze humanistycznej, emblematyka, obraz w nauczaniu akademickim, sztuka pamięci, ilustrowane traktaty, kultura dworska, propaganda polityczna w literaturze i sztuce, obrazy słowne i wizualne w poezji, prozie i teatrze hiszpańskim, malarstwo i rzeźba, architektura okazjonalna. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z literaturą i kulturą wizualną hiszpańskiego Złotego Wieku, ze szczególnym uwzględnieniem roli obrazu wizualnego i werbalnego w literaturze i sztuce XVI i XVII w. Podczas zajęć student zapoznaje się z metodologią interpretacji obrazu i tekstu: semiotyczną i ikonograficzno-ikonologiczną. Interdyscyplinarne podejście w badaniach nad zjawiskiem kultury wizualnej, uwzględniające kontekst filozoficzny, polityczny i religijny, pozwoli studentowi na prowadzanie pogłębionych badań nad twórczością literacką i artystyczną tego okresu. Tematyka zajęć obejmuje następujący zakres: źródła wizualności w kulturze humanistycznej, emblematyka, obraz w nauczaniu akademickim, sztuka pamięci, ilustrowane traktaty, kultura dworska, propaganda polityczna w literaturze i sztuce, obrazy słowne i wizualne w poezji, prozie i teatrze hiszpańskim, malarstwo i rzeźba, architektura okazjonalna. W pierwszym semestrze student nabywa kompetencje związane z budową niezbędnych elementów warsztatu badawczego oraz sporządzania zapisów bibliograficznych, sporządzania cytat, przypisów, etc. W drugim semestrze student określa temat badawczy swojej pracy, przeprowadza kwerendę biblioteczną i przedstawia wybraną bibliografię. Następnie przygotowuje i prezentuje w trakcie zajęć referaty z zakresu tematyki swojej pracy, a także omawia i poddaje pod dyskusję efekty prowadzonych przez siebie badań. Na zakończenie pierwszego roku studiów student powinien opracować plan i konspekt, wstęp oraz pierwszy rozdział pracy. Na zakończenie drugiego roku studiów student powinien mieć gotową pracę magisterską. |
Literatura: |
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007. J.A.Maravall, La cultura del barroco: análisis de una estructura histórica, Barcelona : Editorial Ariel, 1975. J.A.Maravall, Velázquez y el espíritu de la modernidad, Madrid : Ediciones Guadarrama, 1960. J.A.Maravall, Estudios de historia del pensamiento español. Siglo XVII, Madrid : Ediciones Cultura Hispanica, 1975. J.Brown, Velázquez: painter and courtier, New Haven ; London : Yale University Press, 1986. A.Domínguez Ortiz, El barroco, Madrid : Ministerio de Cultura, Dirección General de Difusión Cultural, 1978. A.Domínguez Ortiz, The golden age of Spain 1516-1659, London : Weidenfeld and Nicolson, 1971. H.Kamen, The Escorial: art and power i the Renaissance, New Haven ; London : Yale University Press, cop. 2010. J.H.Elliott, Imperial Spain 1469-1716, Harmondsworth : Penguin Books, 1972. J.H.Elliott, Spain and its world 1500-1700, New Haven ; London : Yale Univ. Press, 1989. A. Alciato, Emblemas, Madrid, Akal, 1985. https://books.google.pl/books?id=pqjyKYZvShEC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false A. Bernat Vistarini, J. T. Cull, Enciclopedia de Emblemas Españoles Ilustrados, Madrid, Akal, 1999. https://books.google.pl/books?id=1mqNvGq3tuoC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false H. Gombrich, Symbolic images, London, Phaidon, 1985. A. Henkel, A. Schone, Emblemata.Handbuch zur Sinnbildkunst des XVI. und XVII. Jahrhunderts, Stuttgart, J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung, 1976. V. Mínguez, Los reyes solares: iconografía astral de la monarquía hispánica, Castelló de la Plana, Universitat Jaume I, 2001. https://books.google.pl/books?id=cp-lN7X3iRUC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false J. Pelc, Słowo i obraz: na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków, Unicersitas, 2002. M. Praz, Studies in Seventeenth-century imagery, Roma, 2007. C. Ripa, Ikonologia, przeł. I. Kania, Kraków, Universitas, 2002. P. M. Daly, Literature in the Light of the Emblem: Structural Parallels Between the Emblem and Literature in the Sixteenth and Seventeenth Centuries, Toronto, Univesity of Toronto, 1998 https://books.google.pl/books/about/Literature_in_the_Light_of_the_Emblem.html?id=sZuapP7MskgC&redir_esc=y Rezpozytorium emblematyki hiszpańskiej http://www.bidiso.es/EmblematicaHispanica/InitialSearch.do |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: K_W04, K_W06 student ma podstawową wiedze na temat metodologii badań nad literaturą i kulturą Złotego Wieku K_W01 student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu literatury, kultury i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku K_W05 student ma podstawową wiedzę niezbędną w analizie procesów literackich, historycznych i kulturowych zachodzących w hiszpańskim Złotego Wieku K_W03 student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego Umiejętności: K_U01 student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu literatury, kultury i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku student potrafi przeprowadzić analizę i interpretację zjawisk z zakresu literatury i kultury Złotego Wieku zastosowaniem znanych metod badawczych, w celu określenia ich znaczeń i miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U02 student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego K_U03 student posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie literatury, kultury, i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku student posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków student posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych i ustnych w języku hiszpańskim z zakresu literatury, kultury, i sztuki hiszpańskiego Złotego Wieku Kompetencje społeczne: K_K01 student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie K_K02 student jest świadomy odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Hiszpanii |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywny udział w dyskusjach opartej na lekturze wybranych materiałów, prezentacja referatu związanego z tematem pracy licencjackiej oraz przygotowanie pracy magisterskiej. |
Praktyki zawodowe: |
W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały on-line, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów uczenia się, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów rekomendowanych i dopuszczanych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadawanych lektur, esejów lub prezentacji przeprowadzanych on-line. Konsultacje będą się odbywały za pośrednictwem dostępnych komunikatorów np. Google Meet lub mailowo. Zajęcia będą prowadzone w formie synchronicznej przy użyciu komunikatora Google Meets. Materiały na zajęcia będą przesyłane mailem. Aktywność studentów będzie oceniana w systemie ciągłym. dyżur w piątek w godz. 15.30-16.30 (w formie mailowej) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.