Retoryka, Pragmatyka, Argumentacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-U2S13S01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Retoryka, Pragmatyka, Argumentacja |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Seminaria magisterskie na studiach II stopnia dla studentów II roku studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria magisterskie |
Założenia (opisowo): | |
Skrócony opis: |
Zajęcia seminaryjne przygotowują do napisania pracy magisterskiej w zakresie szeroko rozumianego językoznawstwa, zwłaszcza lingwistyki ogólnej, analizy dyskursu, pragmatyki i retoryki. W trakcie zajęć omawiana jest teoria tekstu, teoria gatunków tekstu, teoria i praktyka perswazji. Modele teoretyczne będą analizowane na różnych przykładach tekstów, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji specjalistycznej. Zostaną także uwzględnione gatunki tekstów będące przedmiotem prac magisterskich. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą zagadnień lingwistyki parole (konkretne realizacje językowe, związane z sytuacją komunikacyjną, uwarunkowaniami kulturowymi itp.). Ramowy program zajęć: • Pojęcie tekstu i założenia lingwistyki tekstu • Typologia tekstów • Pojęcie gatunku tekstu • Pojęcie dyskursu; podstawy analizy dyskursu • Pragmatyka językowa (model aktów językowych; model implikatur konwersacyjnych; modele grzeczności i niegrzeczności językowej) • Od retorycznego ethosu do współczesnych koncepcji autoprezentacji • Od retorycznego pathosu do współczesnych koncepcji wykorzystywania i kształtowania emocji • Od retorycznego logosu do współczesnych koncepcji argumentacji w różnych gatunkach mowy |
Literatura: |
Wybrane rozdziały z następujących książek: • Cantoni, Lorenzo et al. (2008) Pensare e comunicare. Milano, Apogeo. • Cantù, Paola e Italo Testa (2006) Teorie dell’argomentazione. Un’introduzione alle logiche del dialogo. Milano, Mondadori. • Cattani, Annalisa (2009) Pubblicità e retorica. Meccanismi argomentativi della persuasione. Milano, Lupetti. • Cavazza, Nicoletta (2006) La persuasione. Bologna, Il Mulino. • De Marco, Anna (2010) Sociopragmatica. Roma, Editori Riuniti. • Lo Cascio, Vincenzo (2009) Persuadere e convincere oggi. Nuovo manuale dell’argomentazione. Academia Universa Press • Mantovani, Giuseppe (2008) Analisi del discorso e contesto sociale. Teorie, metodi ed applicazioni. Bologna, Il Mulino. • Neri, Laura (2011) I campi della retorica. Letteratura, argomentazione, discorso. Roma, Carocci. • Stati, Sorin (2002) Principi di analisi argomentativa: retorica, logica, linguistica. Bologna, Patron Editore. • Venier, Federica (2008) Il potere del discorso. Retorica e pragmatica linguistica. Roma, Carocci. • Volli, Ugo (2010) Il nuovo libro della comunicazione. Milano, Il Saggiatore |
Efekty uczenia się: |
Student: • Ma pogłębioną, systematyczną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu pragmatyki i komunikacji perswazyjnej • Analizuje, także porównawczo, mechanizmy komunikacji perswazyjnej • Stosuje samodzielnie różne metody badawcze w celu opracowania problemu postawionego w pracy magisterskiej • Dostrzega związki pomiędzy językoznawstwem a innymi naukami humanistycznymi Student umie: • zbierać, selekcjonować, analizować, interpretować i syntetyzować informacje z różnych źródeł i na tej postawie rozumować, wyciągać wnioski i formułować krytyczne sądy na omawiane tematy • wypowiadać się w rozmaitych gatunkach tekstu na specjalistyczne tematy związane z językoznawstwem • samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie językoznawstwa • poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kierowania własną karierą zawodową • dostrzegać związki interdyscyplinarne między językoznawstwem a innym dziedzinami wiedzy • upowszechniać i popularyzować wiedzę o języku włoskim Student zdobywa następujące kompetencje społeczne: • rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji • rozumie znaczenie zachowywania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania etyki zawodowej lingwisty • jest przygotowany do nawiązywania współpracy w zakresie swoich zadań zawodowych, w tym w środowisku międzynarodowym • posiada umiejętność pracy w zespole i kierowania zespołem w pracach badawczych przy realizacji projektów • uczestniczy w życiu naukowo-kulturalnym (udział w konferencjach naukowych, wykładach zaproszonych gości, udział w dyskusjach panelowych, udział w warsztatach doskonalących umiejętności zawodowe • umie przygotować prezentacje popularyzatorskie w dziedzinie kultury języka i komunikacji |
Metody i kryteria oceniania: |
• Min. 12 obecności na zajęciach (studenci biorący udział w programie Erasmus przed wyjazdem ustalają z prowadzącym zasady zaliczenia seminarium) • Aktywne uczestnictwo w zajęciach (znajomość lektur, dyskusje, bieżące przygotowanie prac) - kontrola obecności i ocena ciągła • Złożenie całości pracy magisterskiej i jej zaakceptowanie przez promotora. Kryteria oceny: • Przygotowanie do zajęć: systematyczność i znajomość lektur, uczestnictwo w dyskusjach, przygotowanie prezentacji na zajęcia • Jakość pracy magisterskiej: treść (wartość merytoryczna pracy: sformułowanie problemu, zebranie odpowiedniego korpusu, analiza zebranego materiału, sformułowanie konkluzji) oraz forma (poprawny język, odpowiednia struktura pracy, poprawne sporządzenie przypisów i bibliografii). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.