Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Retoryka, Pragmatyka, Argumentacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3321-U2S13S01
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Retoryka, Pragmatyka, Argumentacja
Jednostka: Katedra Italianistyki
Grupy: Seminaria magisterskie na studiach II stopnia dla studentów II roku studiów stacjonarnych
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: włoski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria magisterskie

Założenia (opisowo):



Skrócony opis:

Zajęcia seminaryjne przygotowują do napisania pracy magisterskiej w zakresie szeroko rozumianego językoznawstwa, zwłaszcza lingwistyki ogólnej, analizy dyskursu, pragmatyki i retoryki.

W trakcie zajęć omawiana jest teoria tekstu, teoria gatunków tekstu, teoria i praktyka perswazji. Modele teoretyczne będą analizowane na różnych przykładach tekstów, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji specjalistycznej. Zostaną także uwzględnione gatunki tekstów będące przedmiotem prac magisterskich.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczą zagadnień lingwistyki parole (konkretne realizacje językowe, związane z sytuacją komunikacyjną, uwarunkowaniami kulturowymi itp.).

Ramowy program zajęć:

• Pojęcie tekstu i założenia lingwistyki tekstu

• Typologia tekstów

• Pojęcie gatunku tekstu

• Pojęcie dyskursu; podstawy analizy dyskursu

• Pragmatyka językowa (model aktów językowych; model implikatur konwersacyjnych; modele grzeczności i niegrzeczności językowej)

• Od retorycznego ethosu do współczesnych koncepcji autoprezentacji

• Od retorycznego pathosu do współczesnych koncepcji wykorzystywania i kształtowania emocji

• Od retorycznego logosu do współczesnych koncepcji argumentacji w różnych gatunkach mowy

Literatura:

Wybrane rozdziały z następujących książek:

• Cantoni, Lorenzo et al. (2008) Pensare e comunicare. Milano, Apogeo.

• Cantù, Paola e Italo Testa (2006) Teorie dell’argomentazione. Un’introduzione alle logiche del dialogo. Milano, Mondadori.

• Cattani, Annalisa (2009) Pubblicità e retorica. Meccanismi argomentativi della persuasione. Milano, Lupetti.

• Cavazza, Nicoletta (2006) La persuasione. Bologna, Il Mulino.

• De Marco, Anna (2010) Sociopragmatica. Roma, Editori Riuniti.

• Lo Cascio, Vincenzo (2009) Persuadere e convincere oggi. Nuovo manuale dell’argomentazione. Academia Universa Press

• Mantovani, Giuseppe (2008) Analisi del discorso e contesto sociale. Teorie, metodi ed applicazioni. Bologna, Il Mulino.

• Neri, Laura (2011) I campi della retorica. Letteratura, argomentazione, discorso. Roma, Carocci.

• Stati, Sorin (2002) Principi di analisi argomentativa: retorica, logica, linguistica. Bologna, Patron Editore.

• Venier, Federica (2008) Il potere del discorso. Retorica e pragmatica linguistica. Roma, Carocci.

• Volli, Ugo (2010) Il nuovo libro della comunicazione. Milano, Il Saggiatore

Efekty uczenia się:

Student:

• Ma pogłębioną, systematyczną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu pragmatyki i komunikacji perswazyjnej

• Analizuje, także porównawczo, mechanizmy komunikacji perswazyjnej

• Stosuje samodzielnie różne metody badawcze w celu opracowania problemu postawionego w pracy magisterskiej

• Dostrzega związki pomiędzy językoznawstwem a innymi naukami humanistycznymi

Student umie:

• zbierać, selekcjonować, analizować, interpretować i syntetyzować informacje z różnych źródeł i na tej postawie rozumować, wyciągać wnioski i formułować krytyczne sądy na omawiane tematy

• wypowiadać się w rozmaitych gatunkach tekstu na specjalistyczne tematy związane z językoznawstwem

• samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie językoznawstwa

• poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kierowania własną karierą zawodową

• dostrzegać związki interdyscyplinarne między językoznawstwem a innym dziedzinami wiedzy

• upowszechniać i popularyzować wiedzę o języku włoskim

Student zdobywa następujące kompetencje społeczne:

• rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji

• rozumie znaczenie zachowywania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania etyki zawodowej lingwisty

• jest przygotowany do nawiązywania współpracy w zakresie swoich zadań zawodowych, w tym w środowisku międzynarodowym

• posiada umiejętność pracy w zespole i kierowania zespołem w pracach badawczych przy realizacji projektów

• uczestniczy w życiu naukowo-kulturalnym (udział w konferencjach naukowych, wykładach zaproszonych gości, udział w dyskusjach panelowych, udział w warsztatach doskonalących umiejętności zawodowe

• umie przygotować prezentacje popularyzatorskie w dziedzinie kultury języka i komunikacji

Metody i kryteria oceniania:

• Min. 12 obecności na zajęciach (studenci biorący udział w programie Erasmus przed wyjazdem ustalają z prowadzącym zasady zaliczenia seminarium)

• Aktywne uczestnictwo w zajęciach (znajomość lektur, dyskusje, bieżące przygotowanie prac) - kontrola obecności i ocena ciągła

• Złożenie całości pracy magisterskiej i jej zaakceptowanie przez promotora.

Kryteria oceny:

• Przygotowanie do zajęć: systematyczność i znajomość lektur, uczestnictwo w dyskusjach, przygotowanie prezentacji na zajęcia

• Jakość pracy magisterskiej: treść (wartość merytoryczna pracy: sformułowanie problemu, zebranie odpowiedniego korpusu, analiza zebranego materiału, sformułowanie konkluzji) oraz forma (poprawny język, odpowiednia struktura pracy, poprawne sporządzenie przypisów i bibliografii).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)