Glottodydaktyka (DITALS)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-U2S15SJ01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Glottodydaktyka (DITALS) |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Zajęcia specjalizacyjne do wyboru na studiach II st. dla studentów II r. studiów stacjonarnych |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie podstawowych zagadnień z zakresu glottodydaktyki ogólnej i glottodydaktyki języka włoskiego, niezbędnych do przystąpienia do egzaminu DITALS 1, potwierdzającego kompetencje do nauczania języka włoskiego jako obcego. |
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane podczas kursu dzielą się na: I. dotyczące glottodydaktyki ogólnej 1. Podstawowa terminologia glottodydaktyczna. 2. Interdyscyplinarny charakter dydaktyki języków obcych (kompetencje glottodydaktyczne). 3. Podejścia, metody i techniki glottodydaktyczne. 4. Organizacja zajęć, budowa jednostki lekcyjnej, fazy lekcji, interakcja. 5. Kryteria i sposoby ewaluacji. Ocena osiągnięć i analiza błędów. II. dotyczące nauczania języka włoskiego 1. Język włoski jako obcy we Włoszech i poza granicami Włoch. 2. Kto uczy się włoskiego i kogo uczyć? Charakterystyka profili egzaminu DITALS 1. 3. Język włoski czy języki włoskie? 4. Materiały do nauki języka włoskiego. 5. Certyfikaty językowe i certyfikaty glottodydaktyczne. |
Literatura: |
Balboni P.E., Dizionario di glottodidattica, Guerra Edizioni, Perugia 2000. Balboni P.E., Fare educazione linguistica. Insegnare italiano, lingue straniere e lingue classiche, UTET, Torino 2013. Ciliberti A., Manuale di glottodidattica: per una cultura dell’insegnamento linguistico, La Nuova Italia, Firenze 1997. De Marco A., Manuale di glottodidattica: insegnare una lingua straniera, Firenze, Carocci Editore 2007. Diadori P., Palermo M., Troncarelli D., Insegnare l’italiano come seconda lingua, Carocci, Roma, 2015. Diadori P. (red.), Insegnare italiano a stranieri, Le Monnier, Milano 2015, str. 30-60 [“Approcci metodi per l’insegnamento dell’italiano L2”]. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Wskazuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi. Wskazuje kluczowe cechy współczesnego języka włoskiego. Wskazuje główne cechy zróżnicowania regionalnego języka włoskiego (dialekty), kultury i tradycji Włoch. UMIEJĘTNOŚCI Potrafi porozumiewać się przy pomocy różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie italianistyki i innych filologii, w formie wypowiedzi pisemnej, ustnej, multimedialnej w języku włoskim i polskim. Wskazuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego. Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywny udział w zajęciach. Kurs kończy się egzaminem pisemnym. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.