Włoska kultura, media i społeczeństwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z17LIC-01 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Włoska kultura, media i społeczeństwo |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Seminaria licencjackie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | włoski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest włoskiej kulturze masowej od 1945 r. do dziś, ze szczególną uwagą na takie media i formy twórczości jak telewizja, radio, muzyka rozrywkowa czy komiks. Przedstawiony jest również szerszy kontekst historyczny, przemiany we włoskim społeczeństwie na przestrzeni dziesięcioleci, sytuacja społeczna, polityczna i gospodarcza, a także wpływ mediów na język i życie codzienne Włochów. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone jest tematyce kultury masowej we Włoszech od końca II wojny światowej po dzień dzisiejszy. W ramach zajęć poruszane będą takie zagadnienia, jak włoski boom gospodarczy i jego wpływ na społeczeństwo włoskie, rozwój mass mediów i bardzo istotna rola telewizji we Włoszech, stosunek do popkultury amerykańskiej, a także przemiany społeczne i polityczne w Italii w omawianych dziesięcioleciach, konsumpcjonizm, kontrkultura, terroryzm, skandale w sferze publicznej itp. Pierwsze spotkania poświęcone będą przedstawieniu szerszego kontekstu historyczno-społecznego, w którym zaistniały przeróżne gatunki i produkty należące do szeroko rozumianej kultury masowej. Kolejne spotkania dotyczyć będą już konkretnych form popkultury - telewizja, radio, muzyka rozrywkowa, prasa, komiks, kino klasy B, literatura popularna. Zajęcia dotyczyć będą również wpływu, jakie media miały i wciąż mają na włoskie społeczeństwo, mentalność, język i życie codzienne. Ponieważ celem kursu jest przygotowanie studentów do napisania własnych prac dyplomowych na poziomie licencjatu, część zajęć poświęcona będzie aspektom technicznym, stylistycznym i językowym związanym z pisaniem pracy. Ponadto studenci zostaną zapoznani z metodologią i kryteriami badań z dziedziny kulturoznawstwa, sposobem doboru i wykorzystania bibliografii itp. Literatura kursu uwzględnia pozycje podstawowe, obowiązkowe, a także duży wybór pozycji uzupełniających, zgłębiających konkretne zagadnienia omawiane w ramach zajęć. Dodatkowe materiały i pozycje bibliograficzne będą udostępnione przez prowadzącego na początku kursu. |
Literatura: |
Bibliografia główna: - AA.VV. (2015), Apocalittici e integrati: 50 anni dopo dove va la televisione. Soverìa Mannelli, Rubbettino. - Bonomi I., Morgana S. (2016), La lingua italiana e i mass media. Nuova edizione. Roma, Carocci. - Eco U. (1963), Diario minimo. Milano, Bompiani. - Eco U. (1964), Apocalittici e integrati. Milano, Bompiani. - Eco U. (1976), Il superuomo di massa. Milano, Bompiani. - Eco U., wybór esejów (konkretne materiały będą udostępniane studentom podczas zajęć) - Lorusso A.M. (red.) (2015), 50 anni dopo Apocalittici e integrati di Umberto Eco. Roma, DeriveApprodi. - Ortoleva P. (2008), Il secolo dei media. Riti, abitudini, mitologie. Milano, il Saggiatore. Bigliografia uzupełniająca: - Alfieri G., Bonomi I. (2012), Lingua italiana e televisione. Roma, Carocci. - Aragozzini A. (2017), Questa sera canto io. Splendori, miserie, passioni, tradimenti, segreti e trasgressioni in 50 anni di canzone italiana. Milano, La nave di Teseo. - Castronovo V., Tranfaglia N. (2008), La stampa italiana nell'età della TV. Dagli anni Settanta a oggi. Roma-Bari, Laterza. - Ciofalo G. (2011), Infiniti anni Ottanta. TV, cultura e società alle origini del nostro presente. Milano, Mondadori Università. - Colombo F. (2008), Il paese leggero. Gli italiani e i media tra contestazione e riflusso. Roma-Bari, Laterza. - Forgacs D., Gundle S. (2007), Cultura di massa e società italiana. 1936-1954. Bologna, il Mulino. - Gervasoni M. (2010), Storia d'Italia degli anni Ottanta. Quando eravamo moderni. Venezia, Marsilio. - Manzoli G. (2012), Da Ercole a Fantozzi. Cinema popolare e società italiana dal boom economico alla neotelevisione (1958-1976). Roma, Carocci. - Menduini E. (2002), Televisione e società italiana 1975-2000. Milano, Bompiani. - Menduini E. (2016), Televisione e radio nel XXI secolo. Roma-Bari, Laterza. - Prandi M., Ferrari P. (2014), Guida al fumetto italiano. Autori personaggi storie. Bologna, Odoya. - Tosti A. (2016), Graphic Novel. Storia e teoria del romanzo a fumetti e del rapporto fra parola e immagine. Latina, Tunué. Pozycje niedostępne w bibliotece udostępnia prowądzacy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje i opisuje wybrane podstawowe kierunki rozwoju współczesnego kulturoznawstwa. (H1A_W03, H1A_W06) Rozpoznaje i stosuje pod kierunkiem wykładowcy podstawowe metody badawcze kulturoznawcze. (H1A_W05, H1A_W06) Wskazuje związki pomiędzy italianistyką a pokrewnymi dziedzinami filologicznymi i humanistycznymi. (H1A_W01, H1A_W02, H1A_W03, H1A_W05) Zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji literatury i dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem i dziedzictwa kulturowego Włoch. (H1A_W07) Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego. (H1A_W08) Umiejętności Potrafi porozumiewać się przy pomocy różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie italianistyki i innych filologii, w formie wypowiedzi pisemnej, ustnej, multimedialnej w języku włoskim i polskim (H1A_U07, H1A_U08, H1A_U09) Potrafi stosując podstawowe metody badawcze zbierać, selekcjonować, analizować i interpretować informacje z różnych źródeł i na tej postawie wnioskować i formułować krytyczne sądy. (H1A_U01, H1A_U02, H1A_U03, H1A_U06) Umie pod kierunkiem wykładowcy zdobywać wiedzę w zakresie kulturoznawstwa, poszerzać tę wiedzę o inne dyscypliny w celu zastosowania jej do sytuacji zawodowych i kiero¬wania własną karierą zawodową (H1A_U03, H1A_U05) Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia własnego poziomu kulturalnego. (H1A_K 01 +S1A_K +X1A_K) Ma przekonanie o konieczności i znaczeniu zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania etyki zawodowej. (H1A_W08, H1A_K 04+S1A_W +X1A_W) Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturalnego własnego kraju, Europy i świata. (H1A_K05) Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form. (H1A_K06) |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, prezentacja multimedialna badań nad pracą licencjacką, złożenie pracy na koniec seminarium |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.