Dawny teatr włoski
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3321-Z22F03-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Dawny teatr włoski |
Jednostka: | Katedra Italianistyki |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie Katedry Italianistyki Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Skrócony opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium poświęcone historii teatru włoskiego od wieku XVI do XVIII. Ich celem jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu historii teatru oraz dramatu włoskiego w kontekście wydarzeń historycznych oraz przemian kultury społecznej i artystycznej. Na przestrzeni XVI i XVII wieku na rozbitym politycznie Półwyspie Apenińskim ukształtowała się nowożytna idea teatru (praktyka i technika sceniczna, budynek teatralny, gatunki dramatyczne, teatr zawodowy, zw. komedią dell’arte, a także opera). Nowożytny teatr zawdzięcza wiele dawnej Italii, tym osiągnięciom poświęcony jest właśnie ten kurs. |
Pełny opis: |
Zajęcia w formie konwersatorium poświęcone historii teatru włoskiego od wieku XVI do XVIII. Ich celem jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu historii teatru oraz dramatu włoskiego w kontekście wydarzeń historycznych oraz przemian kultury społecznej i artystycznej. Na przestrzeni XVI i XVII wieku na rozbitym politycznie Półwyspie Apenińskim ukształtowała się nowożytna idea teatru (praktyka i technika sceniczna, budynek teatralny, gatunki dramatyczne, teatr zawodowy, zw. komedią dell’arte, a także opera). Nowożytny teatr zawdzięcza wiele dawnej Italii, tym osiągnięciom poświęcony jest ten kurs. Zagadnienia omawiane na kursie: - odrodzenie teatru (komedia, tragedia, dramat pasterski; architektura teatralna; scena oraz spektakl) - narodziny oraz rozwój teatru zawodowego (komedia dell’arte: definicja zjawiska oraz cechy konstytutywne, zespół, repertuar, aktorka, struktura ról) - powstanie opery - barokowe formy teatralne - odnowa teatru włoskiego w XVIII wieku - teatr włoski w Europie i w Polsce (XVI-XVIII wiek) Lektury: Leone Di Somi Dialogi w sprawach sceny, [w:] A. Nicoll, Dzieje teatru, Warszawa 1959. Niccolò Machiavelli, Mandragora, w: Dramaturgia włoska XVI wieku. Niccolò Machiavelli, Mandragora, Gian Giorgio Trissino, Sofonisba, Torquato Tasso, Amintas, red. J. Dygul, M. Wojtkowska-Maksymik, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017. Pierwszy kontrakt aktorów dell’arte, [w:] M. Surma-Gawłowska, Komedia dell’arte, Kraków 2015, s. 207-209. Mowa Adriana Valeriniego z Werony na śmierć boskiej Vincenzy; Kronika spisana przez Giuseppe Pavoniego z okazji uroczystych obchodów wesela…, [w:] M. Surma-Gawłowska, Komedia dell’arte, Kraków 2015, s. 226-234. Siro Ferrone, Metoda kompozycyjna komedii dell’arte, [w:] Teatr dell’arte, Warszawa 2016. Anne MacNeil, Muzyka i kobiety w komedii dell’arte w końcu XVI wieku, [w:] Teatr dell’arte, Warszawa 2016. Carlo Goldoni, Sługa dwóch panów [w:] Tenże, Komedie, Warszawa 1957. Carlo Goldoni, Teatr komediowy, Gdańsk 2012. Carlo Gozzi, Miłość do trzech pomarańczy (fragm.); Prosty wywód..., Niepotrzebne wspomnienia, w: O dramacie. Od Arystotelesa do Goethego, Warszawa 1993, ss. 276-285. Materiały do zajęć dostępne będą dla uczestników na platformie Kampus2. |
Literatura: |
Podstawowa bibliografia: Dramaturgia włoska XVI wieku. Niccolò Machiavelli, Mandragora, Gian Giorgio Trissino, Sofonisba, Torquato Tasso, Amintas, red. J. Dygul, M. Wojtkowska-Maksymik, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017, seria „Dawna literatura włoska. Studia i źródła. T. II. Łukaszewicz J., Carlo Goldoni w polskim Oświeceniu, Wrocław 1997. Maślanka-Soro M., Powrót Melpomeny. Tragedia włoska od średniowiecznego odrodzenia po renesansowy rozkwit, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013. Miszalska J., Surma-Gawłowska M., Historia teatru i dramatu włoskiego od XIII do XVIII w., Universitas, Kraków 2008. Niccol A., Dzieje teatru, tł. A. Dębnicki, PIW, Warszawa 1959. O dramacie. Od Arystotelesa do Goethego: poetyki, manifesty, komentarze, pod red. E. Udalskiej, PWN, Warszawa 1989. Surma-Gawłowska M., Komedia dell’arte, Kraków 2015. Teatr dell’arte, red. D. Sosnowska, WUW, Warszawa 2016. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: K_W01 - powiązania literaturoznawstwa włoskiego z dyscypliną nauki o sztuce (teatr, malarstwo, muzyka); K_W05 - powiązania dawnej włoskiej literatury dramatycznej z procesami historyczno-kulturowymi; K_W06 - najważniejsze wydarzenia z historii kultury Półwyspu Apenińskiego na przestrzeni XVI-XVIII wieku; Umiejętności: absolwent potrafi: K_U03 - rozpoznawać różne gatunki dramatyczne, umiejscowić je w ogólnym kontekście historycznokulturowym (XVI-XVIII w.) oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii; K_U04 - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności w zakresie historii teatru i dramatu włoskiego (XVI-XVIII w.) z wykorzystaniem odpowiednich źródeł (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K_K02- udziału w życiu teatralnym, wypełniania zobowiązań społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Trzy testy do zaliczenia dostępne na platformie Kampus2, otwierane sukcesywnie w określonym czasie (nie przez cały czas trwania kursu). Skala ocen: Ocena dostateczna 50% Ocena dostateczna + 60% Ocena dobra 70% Ocena dobra + 80% Ocena bardzo dobra 90% Ocena celująca 95% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Dygul | |
Prowadzący grup: | Jolanta Dygul | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium na oceny
Konwersatorium - Kolokwium na oceny |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Dygul | |
Prowadzący grup: | Jolanta Dygul | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Kolokwium na oceny
Konwersatorium - Kolokwium na oceny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.