Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne przestrzenie pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-FAK-WPPd
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Współczesne przestrzenie pracy
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy: Przedmioty fakultatywne - I i II stopień
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza z zakresu z nauk społecznych i humanistycznych; orientacja w bieżących wydarzeniach społecznych.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot fakultatywny (studia pierwszego stopnia) ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z współczesnymi przestrzeniami pracy i najnowszymi metodami i technikami ich badania. Studenci będą mogli uzyskać wiedzę na temat funkcjonowania współczesnych środowisk pracy, trajektorii zawodowych i przestrzeni charakterystycznych dla po(st)nowoczesnego kapitalizmu. Zajęcia będą miały zarówno wymiar teoretyczny: zapoznanie się z najnowszą wiedzą na temat przemian podejścia do pracy i przestrzeni (analiza tekstów źródłowych, publikacji i studia przypadków: case study), ale również praktyczny (empiryczny). Studenci zostaną wprowadzeni w metodologię przestrzeni: nowe metody i techniki badania przestrzeni, będą analizować konkretne przypadki ich zastosowania (np. metody narracyjne, mapy mentalne, shadowing, etnografia i autoetnografia, metody wizualne).

Pełny opis:

Współczesne przestrzenie pracy to obszar wiedzy interdyscyplinarnej sytuującej się na styku pedagogiki społecznej, socjologii, etnografii i zarządzania. W jej zakres wchodzą zagadnienia dotyczące przemian społeczno-ekonomicznych współczesnych społeczeństw (od kapitalizmu fordowskiego do post-fordowskiego) i ich wpływu na kształtowanie się po(st)nowoczesnych środowisk i przestrzeni pracy. Przedmiotem zajęć będą więc teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnych przestrzeni pracy w kontekście najnowszych metod i technik ich badania. Ważnym elementem zajęć jest zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem najnowszych metod badania przestrzeni społecznych.

Zakres podejmowanych w trakcie zajęć zagadnień:

Przestrzenie: definicje, wielości (miejsce, niemiejsce, heterotopie, pedagogika i psychologia miejsca i przestrzeni)

Jak badać przestrzenie? Metodologia przestrzeni: metody narracyjne, mapy mentalne, shadowing, etnografia i autoetnografia, metody wizualne

Praca w po(st)nowoczesnym kapitalizmie (od pracy „zadanej” do pracy jako zadania), po(st) nowoczesne trajektorie zawodowe

Nowe przestrzenie pracy: przestrzeń pracy i przestrzeń życia, o przenikaniu się światów w po(st)kapitalistycznym świecie

Tradycyjne i nowoczesne miejsca pracy: warsztat, fabryka, dom, open space

Korporacje jako przestrzenie po(st) nowoczesności

Przestrzenie „underpracy”: praca migrantów, wtórny rynek pracy, supermarket jako przestrzeń klientów i pracowników

Praca w sferze społecznej: warunki, granice, praktyki kulturowe (praca socjalna, spółdzielnie socjalne, szkoła jako przestrzeń współdzielona)

Przestrzeń wirtualna versus realna: konstruowanie miejsca pracy na przykładzie informatyków

Przedsiębiorstwa rodzinne: między prywatnym a publicznym

Płatna i nieodpłatna: przestrzenie pracy kobiet

W trakcie zajęć zostaną wykorzystane różne metody pracy: indywidualna praca z tekstem, praca w grupie, dyskusja, sprzyjające zarówno pogłębianiu wiedzy, jak i rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych i społecznych.

Konwersatorium = 30 godzin.

Samodzielne przygotowanie do każdych zajęć 1,5 godz. tyg.: = 30 godz.

Przygotowanie studium przypadku: zastosowanie jednej z metod badania przestrzeni do analizy przestrzeni pracy

= 30 godz.

RAZEM = ok. 90 godzin.

Literatura:

Augé M. (2012), Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa

Batorski D., Marody M., Nowak A. (red.).Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006

Berger P., Luckmann T. (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa Państwowy Instytut Wydawniczy

Bruner J. (1992), Życie jako narracja, Kwartalnik Pedagogiczny nr 2

Cobel-Tokarska M., Przestrzeń społeczna: świat – dom – miasto, [w:] Firkowska-Mankiewicz A., T. Kanash, E. Tarkowska (red.) 2011, Krótkie wykłady z socjologii, Warszawa APS.

Dymnicka M. (2011), Od miejsca do nie-miejsca, Acta Universitatis Lodziensis, Folia sociologica 36

Foucault M. (2005), Inne przestrzenie, „Teksty Drugie” nr 6

Glinka B., Kostera M. (red.) Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Warszawa 2012

Hudson R. (2001), Producing Places, New York Guilford Press

Jałowiecki B., Szczepański M.S. (2010), Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar

Kostera M.(red.), Etnografia organizacji. Badania polskich firm i instytucji, Sopot 2011

Lech A. (2013), Społeczne konstruowanie rzeczywistości obiektywnej, Zeszyty Naukowe Politechniki Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i zarządzanie, z. 65

Lefebvre H. (1994), The Production of Space, Oxford, Cambridge: Blackwell

Lewicka M., Psychologia miejsca, Warszawa 2012

Mendel M. (2005), Przestrzeń, która mówi. Miejsca rodziców w przestrzeni szkoły, TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3

Mendel M. (red.), Pedagogika miejsca, Wrocław 2006

Olszewska M. (2010), O przestrzeni na progu doświadczenia, Anthropos? 14-15

Pawlak M., Srokowski Ł. (red.), Pomiędzy i wewnątrz. Instytucje, organizacje i ich działania, Warszawa 2014

Rapior W., O gatunkach przestrzeni, [w:] Krajewski M.(red.), Siła słabych więzi, Człowiek i społeczeństwo XXXIII, Poznań 2013

Rykiel Z. (red.), Nowa przestrzeń w badaniach socjologicznych, Rzeszów 2008

Tuan Y.-F. (1988), Przestrzeń i miejsce, Warszawa PIW

Efekty uczenia się:

- w zakresie wiedzy: student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu teorii przestrzeni i pracy, potrafi wyjaśnić zjawiska związane z przemianami społeczno-ekonomicznymi współczesnych społeczeństw, umie rozpoznać i zdefiniować współczesne przestrzenie pracy; zna metody i techniki ich badania

- w zakresie umiejętności: student potrafi zbierać i analizować dane dotyczące teorii przestrzeni i pracy, zastosować w praktyce i krytycznie ocenić metody analizy społecznych przestrzeni pracy

- w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: student potrafi dostrzec wagę i znaczenie pracy zarówno w kontekście rozwoju indywidualnego, jak i zbiorowego (społecznego), cechuje go otwartość, szacunek i zrozumienie specyfiki różnych typów i środowisk pracy, umie nawiązać konstruktywną współpracę w grupie

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie końcowe odbywa się na podstawie:

1. systematycznej i aktywnej pracy podczas zajęć;

2. przygotowania studium przypadku: zastosowania jednej z metod badania społecznej przestrzeni pracy

3. krótkiego tekstu z zakresu zagadnień teoretycznych (20 min) ma zakończenie zajęć

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)