Współczesne przestrzenie pracy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-FAK-WPPd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne przestrzenie pracy |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty fakultatywne - I i II stopień Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu z nauk społecznych i humanistycznych; orientacja w bieżących wydarzeniach społecznych. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot fakultatywny (studia pierwszego stopnia) ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z współczesnymi przestrzeniami pracy i najnowszymi metodami i technikami ich badania. Studenci będą mogli uzyskać wiedzę na temat funkcjonowania współczesnych środowisk pracy, trajektorii zawodowych i przestrzeni charakterystycznych dla po(st)nowoczesnego kapitalizmu. Zajęcia będą miały zarówno wymiar teoretyczny: zapoznanie się z najnowszą wiedzą na temat przemian podejścia do pracy i przestrzeni (analiza tekstów źródłowych, publikacji i studia przypadków: case study), ale również praktyczny (empiryczny). Studenci zostaną wprowadzeni w metodologię przestrzeni: nowe metody i techniki badania przestrzeni, będą analizować konkretne przypadki ich zastosowania (np. metody narracyjne, mapy mentalne, shadowing, etnografia i autoetnografia, metody wizualne). |
Pełny opis: |
Współczesne przestrzenie pracy to obszar wiedzy interdyscyplinarnej sytuującej się na styku pedagogiki społecznej, socjologii, etnografii i zarządzania. W jej zakres wchodzą zagadnienia dotyczące przemian społeczno-ekonomicznych współczesnych społeczeństw (od kapitalizmu fordowskiego do post-fordowskiego) i ich wpływu na kształtowanie się po(st)nowoczesnych środowisk i przestrzeni pracy. Przedmiotem zajęć będą więc teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnych przestrzeni pracy w kontekście najnowszych metod i technik ich badania. Ważnym elementem zajęć jest zapoznanie studentów z praktycznym zastosowaniem najnowszych metod badania przestrzeni społecznych. Zakres podejmowanych w trakcie zajęć zagadnień: Przestrzenie: definicje, wielości (miejsce, niemiejsce, heterotopie, pedagogika i psychologia miejsca i przestrzeni) Jak badać przestrzenie? Metodologia przestrzeni: metody narracyjne, mapy mentalne, shadowing, etnografia i autoetnografia, metody wizualne Praca w po(st)nowoczesnym kapitalizmie (od pracy „zadanej” do pracy jako zadania), po(st) nowoczesne trajektorie zawodowe Nowe przestrzenie pracy: przestrzeń pracy i przestrzeń życia, o przenikaniu się światów w po(st)kapitalistycznym świecie Tradycyjne i nowoczesne miejsca pracy: warsztat, fabryka, dom, open space Korporacje jako przestrzenie po(st) nowoczesności Przestrzenie „underpracy”: praca migrantów, wtórny rynek pracy, supermarket jako przestrzeń klientów i pracowników Praca w sferze społecznej: warunki, granice, praktyki kulturowe (praca socjalna, spółdzielnie socjalne, szkoła jako przestrzeń współdzielona) Przestrzeń wirtualna versus realna: konstruowanie miejsca pracy na przykładzie informatyków Przedsiębiorstwa rodzinne: między prywatnym a publicznym Płatna i nieodpłatna: przestrzenie pracy kobiet W trakcie zajęć zostaną wykorzystane różne metody pracy: indywidualna praca z tekstem, praca w grupie, dyskusja, sprzyjające zarówno pogłębianiu wiedzy, jak i rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych i społecznych. Konwersatorium = 30 godzin. Samodzielne przygotowanie do każdych zajęć 1,5 godz. tyg.: = 30 godz. Przygotowanie studium przypadku: zastosowanie jednej z metod badania przestrzeni do analizy przestrzeni pracy = 30 godz. RAZEM = ok. 90 godzin. |
Literatura: |
Augé M. (2012), Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa Batorski D., Marody M., Nowak A. (red.).Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006 Berger P., Luckmann T. (1983), Społeczne tworzenie rzeczywistości, Warszawa Państwowy Instytut Wydawniczy Bruner J. (1992), Życie jako narracja, Kwartalnik Pedagogiczny nr 2 Cobel-Tokarska M., Przestrzeń społeczna: świat – dom – miasto, [w:] Firkowska-Mankiewicz A., T. Kanash, E. Tarkowska (red.) 2011, Krótkie wykłady z socjologii, Warszawa APS. Dymnicka M. (2011), Od miejsca do nie-miejsca, Acta Universitatis Lodziensis, Folia sociologica 36 Foucault M. (2005), Inne przestrzenie, „Teksty Drugie” nr 6 Glinka B., Kostera M. (red.) Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Warszawa 2012 Hudson R. (2001), Producing Places, New York Guilford Press Jałowiecki B., Szczepański M.S. (2010), Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar Kostera M.(red.), Etnografia organizacji. Badania polskich firm i instytucji, Sopot 2011 Lech A. (2013), Społeczne konstruowanie rzeczywistości obiektywnej, Zeszyty Naukowe Politechniki Politechniki Śląskiej, Seria: Organizacja i zarządzanie, z. 65 Lefebvre H. (1994), The Production of Space, Oxford, Cambridge: Blackwell Lewicka M., Psychologia miejsca, Warszawa 2012 Mendel M. (2005), Przestrzeń, która mówi. Miejsca rodziców w przestrzeni szkoły, TRENDY uczenie w XXI wieku Internetowy magazyn CODN nr 3 Mendel M. (red.), Pedagogika miejsca, Wrocław 2006 Olszewska M. (2010), O przestrzeni na progu doświadczenia, Anthropos? 14-15 Pawlak M., Srokowski Ł. (red.), Pomiędzy i wewnątrz. Instytucje, organizacje i ich działania, Warszawa 2014 Rapior W., O gatunkach przestrzeni, [w:] Krajewski M.(red.), Siła słabych więzi, Człowiek i społeczeństwo XXXIII, Poznań 2013 Rykiel Z. (red.), Nowa przestrzeń w badaniach socjologicznych, Rzeszów 2008 Tuan Y.-F. (1988), Przestrzeń i miejsce, Warszawa PIW |
Efekty uczenia się: |
- w zakresie wiedzy: student zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu teorii przestrzeni i pracy, potrafi wyjaśnić zjawiska związane z przemianami społeczno-ekonomicznymi współczesnych społeczeństw, umie rozpoznać i zdefiniować współczesne przestrzenie pracy; zna metody i techniki ich badania - w zakresie umiejętności: student potrafi zbierać i analizować dane dotyczące teorii przestrzeni i pracy, zastosować w praktyce i krytycznie ocenić metody analizy społecznych przestrzeni pracy - w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: student potrafi dostrzec wagę i znaczenie pracy zarówno w kontekście rozwoju indywidualnego, jak i zbiorowego (społecznego), cechuje go otwartość, szacunek i zrozumienie specyfiki różnych typów i środowisk pracy, umie nawiązać konstruktywną współpracę w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie końcowe odbywa się na podstawie: 1. systematycznej i aktywnej pracy podczas zajęć; 2. przygotowania studium przypadku: zastosowania jednej z metod badania społecznej przestrzeni pracy 3. krótkiego tekstu z zakresu zagadnień teoretycznych (20 min) ma zakończenie zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.