Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia rodziny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-01SROL
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Socjologia rodziny
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: 5.00 LUB 8.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot wprowadza w podstawowe pojęcia z zakresu socjologii rodziny. Przekazuje wiedzę dotyczącą rodziny z punktu widzenia znaczenia rodziny dla jej członków, funkcjonowania w społeczeństwie, uwarunkowań dokonujących się przemian. Przygotowuje do prowadzenia i analizy badań z szeroko pojętej problematyki małżeństwa i rodziny

Pełny opis:

Celem wykładu jest :

• wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące socjologii małżeństwa i rodziny; zapoznanie z właściwą aparaturą pojęciową

• uświadomienie związku między czynnikami społecznymi a przemianami rodziny

• przedstawienie uwarunkowań zagrożeń dla tworzenia rodziny i zagrożeń dla jej funkcjonowania

• pokazanie stałych elementów znaczeniowych rodziny w dwóch perspektywach – społeczeństwa oraz jednostki

• przedstawienie głównych kierunków i obszarów funkcjonowania rodziny

• zarysowanie płaszczyzn rozwoju oraz zagrożeń w funkcjonowaniu rodziny i jej alternatywnych form

• przedstawienie przeglądu ilościowych i jakościowych analiz danych empirycznych na temat rodziny z zakresu nauk społecznych – przekaz sposobu wykorzystywania podejść socjologicznych potrzebnych dla rozumienia danych empirycznych

Ćwiczenia służą:

• pogłębieniu i rozszerzeniu tematyki wykładu

• pozwalają na dyskusje i kształtowanie własnego stosunku do omawianych zagadnień

• uczą trafnego używania aparatu pojęciowego, czytania i rozumienia tekstów tematycznych

• uczą analizowania wyników badań i danych statystycznych

• rozpoznawaniu obszarów z zakresu problematyki rodziny do prowadzenia badań

Szacowana całkowita liczba godzin pracy studenta: 150

Ćwiczenia służą pogłębieniu i rozszerzeniu tematyki wykładów. Pozwalają studentom na przedyskutowanie m.in. takich zagadnień jak: zmiany w realizacji funkcji, przemiany życia rodzinnego i pojawienie się alternatywnych form, więzi społeczne w rodzinie, prawne aspekty życia małżeńskiego i rodzinnego, koncepcje wyjaśniające przemoc w rodzinie.

Literatura:

• Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Wydawnictwo UJ, Kraków 2002, s. 27-33

• Crow G., Family sociology’s paradoxes. Mat. Konferencyjne British Sociological Association, University of York, 21-23 March 2005

• Dyczewski L, Rodzina, społeczeństwo, państwo. KUL, Lublin 1994, s. 11-27; 121-125

• Doniec R., Rodzina wielkiego miasta. Wyd. UJ, Kraków 2001, s. 11-13

• Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005, s. 12-32; 50-69

• Slany K., Socjo-demograficzny „syndrom opóźniania” i jego konsekwencje dla polityki społecznej [w] A. Michalska (red), Obrazy życia rodzinnego z perspektywy interdyscyplinarnej. Seria: Roczniki Socjologii Rodziny. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2006, s. 13-19

• Kwak A., Rodzina i jej przemiany. ISNS UW, Warszawa 1994, s. 9-26

• Tyszka Z., System metodologiczny wieloaspektowej integralnej analizy życia rodzinnego. Wyd. UAM, Poznań 2001, 41-46; 69-87

* Kwak A., Uniwersalność instytucji rodziny i kierunku jej przemian [w:] Z. Tyszka (red.), Życie rodzinne - uwarunkowania makro i mikrostrukturalne. Seri: Roczniki Socjologii Rodziny, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002, 14-22

• Harwas-Napierała B., Wykorzystywanie wiedzy psychologicznej o rozwoju człowieka w odniesieniu do rodziny [w:] B. Harwas-Napierala, J. Trempała (red.), Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej. Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002, 70-85 (p. 2.1; 2.2)

• Kotlarska-Michalska A., Ważność problematyki „doboru małżeńskiego” w socjologicznych badaniach nad małżeństwem. Rocznik Socjologii Rodziny 1994, T.VI, s. 221-233

* Rostowski J., Rostowska T., Małżeństwo i miłość. Difin, Warszawa 2014, p.3 i 5

• Kotlarska-Michalska A., Małżeństwo jako związek, wspólnota, instytucja społeczna, podsystem i rodzaj stosunku społecznego. Roczniki Socjologii Rodziny 1998, 49-66

• Ziemska M., Rodzina a osobowość, Wiedza Powszechna, Warszawa 1975, s. 35-41

• Ziemska M., Zmiany w relacjach małżeńskich w cyklu życia rodziny [w] M. Ziemska (red), Rodzina współczesna. Wyd. UW, Warszawa 2001, s. 44-56

• Ziemska M., Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna, Warszawa 2009, s. 31-75

• Praszkier R., W głąb szczerości. Nasza Księgarnia, Warszawa 1988, s. 83-108

• Kwak A., Społeczny i indywidualny wymiar rodzicielstwa [w] A. Kwak (red), Rodzicielstwo – między domem, prawem, służbami socjalnymi. Wyd. APS, Warszawa 2008, s. 18-39

* Żurek A., Przymus kreowania ról rodzinnych [w:] A. Żurek, I. Pryzbył (red.), Role rodzinne. Między przystosowaniem a kreacją. Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2016, 19-26

* Ostrouch-Kamińska J., Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2011, s.89-106; 231-234

• Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie. Warszawa 1994, R. IV, [Uwarunkowania przemocy w rodzinie]

• Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie [w] E. Milewska, A. Szymanowska (red), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, s.185-197

* Cielecka-Kuszyk J. Medyczne aspekty krzywdzenia dzieci [w:] E. Milewska, A. Szymanowska (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, 200-206

* Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Wyd. Akad. Żak, Warszawa 2002, 67-73; 81-84

• Kwak A., Społeczny wymiar choroby w rodzinie. Auxilium Sociale. Wsparcie Społeczne 2000, 3-4, s. I-IX

• Taranowicz I., Rola rodziny w opiece nad człowiekiem przewlekle chorym [w] Z. Tyszka (red), Rodzina w czasach szybkich przemian. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2001, s. 209-227 [seria Roczniki Socjologii Rodziny]

• Sikorska M., Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. Wyd. Akad. I Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 129-207

• Jamieson L., Od rodziny do intymności (w) P. Sztompka, M. Boguni-Borowska (red.), Socjologia codzienności. Wyd. Znak, Kraków 2008, s. 115-141

* Giza-Poleszczuk A., Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. Wyd. UW, Warszawa 2005

Szukalski P., Demograficzne przemiany rodziny - wyzwania dla współczesnych społeczeństw. Ruch prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2004, LXVI(4), s. 169-186

* Bieńko M., "Rozważni i romantyczni" małżonkowie czyli społeczno-kulturowe konstrukty bycia razem [w:] A. Kwak, M. Bieńko (red.), Wielość spojrzeń na małżeństwo i rodzinę, Wyd. UW, Warszawa 2012, 61-86

* Żurek A., Swoi i obcy w rodzinie [w:] I. Taranowicz, S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy. Oficyna Wydawnicza Arboretum 2015, 57-72

* Michoń P., Udział ojców w czynnościach związanych z opieką nad dzieckiem. Międzynarodowa analiza porównawcza. Prace Nauk. Uniw. Ekonom.we Wrocławiu, Wrocław 2016,

nr 438, 64-80

* Szachowicz-Sempruch J., NIeodpłatna praca w domu i polityka rodzinna jako forma przemocy instytucjonalnej. Prace Nauk. Uniw. Ekonom. we Wrocławiu, Wrocław 2016, nr 438, 107-125

* Pietras A., Praca kobiet w gospodarstwie domowym wyzwaniem dla prawa pracy oraz dla prawa ubezpieczeń społecznych [w:] E. Staszewska, A. Pietras, I. Miernicka (red.), Prawo pracy a prawo ubezpieczeń społecznych. Wyd. UŁ 2018, 93-105

Efekty uczenia się:

Wiedza:

• zna i stosuje adekwatnie aparat pojęciowy związany z tematyką małżeństwa i rodziny

• zna i opisuje mechanizmy i kierunek przemian rodziny

• wie jak analizować wyniki badań oraz dane statystyczne dotyczące rodziny

• ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych – szczególnie w odniesieniu do rodziny

• ma rozszerzoną wiedzę o relacjach między strukturami społecznymi a rodziną

• posiada pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w rodzinie w warstwie teoretycznej i empirycznej

Umiejętności:

• potrafi wykorzystywać interdyscyplinarne aspekty wiedzy o rodzinie

• potrafi analizować zmienne życia rodzinnego w oparciu o kilka perspektyw badawczych, potrafi badać zmienne dotyczące małżeństwa i rodziny

• potrafi opisać znaczenie rodziny dla jej członków i dla społeczeństwa

• potrafi analizować i wyjaśniać procesy przemian społecznych w odniesieniu do rodziny

• potrafi identyfikować zagrożenia dla funkcjonowania rodziny

Kompetencje:

• jest przygotowany do podejmowania merytorycznej dyskusji dotyczącej sytuacji rodziny

• potrafi wskazywać obszary zagadnień dotyczące problematyki rodziny, które można objąć badaniami

• potrafi samodzielnie uzupełniać nabytą wiedzę z wykorzystaniem podejścia interdyscyplinarnego

• potrafi tworzyć projekty badawcze dotyczące problemów małżeństwa i rodziny

Metody i kryteria oceniania:

• egzamin pisemny

• ćwiczenia - zaliczenie na ocenę, kontrola obecności, aktywność na zajęciach, realizacja wymagań wynikających z toku zajęć, przygotowanie prezentacji w grupach/indywidualna, dyskusja przedstawionych tematów (możliwość przygotowania projektu badawczego , jego analiza i omówienie)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Wykład, 30 godzin, 45 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Glinowiecki, Anna Kwak, Magdalena Rosochacka-Gmitrzak
Prowadzący grup: Mateusz Glinowiecki, Anna Kwak, Magdalena Rosochacka-Gmitrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)