Socjologia rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-01SROL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia rodziny |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot wprowadza w podstawowe pojęcia z zakresu socjologii rodziny. Przekazuje wiedzę dotyczącą rodziny z punktu widzenia znaczenia rodziny dla jej członków, funkcjonowania w społeczeństwie, uwarunkowań dokonujących się przemian. Przygotowuje do prowadzenia i analizy badań z szeroko pojętej problematyki małżeństwa i rodziny |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest : • wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące socjologii małżeństwa i rodziny; zapoznanie z właściwą aparaturą pojęciową • uświadomienie związku między czynnikami społecznymi a przemianami rodziny • przedstawienie uwarunkowań zagrożeń dla tworzenia rodziny i zagrożeń dla jej funkcjonowania • pokazanie stałych elementów znaczeniowych rodziny w dwóch perspektywach – społeczeństwa oraz jednostki • przedstawienie głównych kierunków i obszarów funkcjonowania rodziny • zarysowanie płaszczyzn rozwoju oraz zagrożeń w funkcjonowaniu rodziny i jej alternatywnych form • przedstawienie przeglądu ilościowych i jakościowych analiz danych empirycznych na temat rodziny z zakresu nauk społecznych – przekaz sposobu wykorzystywania podejść socjologicznych potrzebnych dla rozumienia danych empirycznych Ćwiczenia służą: • pogłębieniu i rozszerzeniu tematyki wykładu • pozwalają na dyskusje i kształtowanie własnego stosunku do omawianych zagadnień • uczą trafnego używania aparatu pojęciowego, czytania i rozumienia tekstów tematycznych • uczą analizowania wyników badań i danych statystycznych • rozpoznawaniu obszarów z zakresu problematyki rodziny do prowadzenia badań Szacowana całkowita liczba godzin pracy studenta: 150 Ćwiczenia służą pogłębieniu i rozszerzeniu tematyki wykładów. Pozwalają studentom na przedyskutowanie m.in. takich zagadnień jak: zmiany w realizacji funkcji, przemiany życia rodzinnego i pojawienie się alternatywnych form, więzi społeczne w rodzinie, prawne aspekty życia małżeńskiego i rodzinnego, koncepcje wyjaśniające przemoc w rodzinie. |
Literatura: |
• Adamski F., Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Wydawnictwo UJ, Kraków 2002, s. 27-33 • Crow G., Family sociology’s paradoxes. Mat. Konferencyjne British Sociological Association, University of York, 21-23 March 2005 • Dyczewski L, Rodzina, społeczeństwo, państwo. KUL, Lublin 1994, s. 11-27; 121-125 • Doniec R., Rodzina wielkiego miasta. Wyd. UJ, Kraków 2001, s. 11-13 • Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005, s. 12-32; 50-69 • Slany K., Socjo-demograficzny „syndrom opóźniania” i jego konsekwencje dla polityki społecznej [w] A. Michalska (red), Obrazy życia rodzinnego z perspektywy interdyscyplinarnej. Seria: Roczniki Socjologii Rodziny. Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2006, s. 13-19 • Kwak A., Rodzina i jej przemiany. ISNS UW, Warszawa 1994, s. 9-26 • Tyszka Z., System metodologiczny wieloaspektowej integralnej analizy życia rodzinnego. Wyd. UAM, Poznań 2001, 41-46; 69-87 * Kwak A., Uniwersalność instytucji rodziny i kierunku jej przemian [w:] Z. Tyszka (red.), Życie rodzinne - uwarunkowania makro i mikrostrukturalne. Seri: Roczniki Socjologii Rodziny, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002, 14-22 • Harwas-Napierała B., Wykorzystywanie wiedzy psychologicznej o rozwoju człowieka w odniesieniu do rodziny [w:] B. Harwas-Napierala, J. Trempała (red.), Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej. Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2002, 70-85 (p. 2.1; 2.2) • Kotlarska-Michalska A., Ważność problematyki „doboru małżeńskiego” w socjologicznych badaniach nad małżeństwem. Rocznik Socjologii Rodziny 1994, T.VI, s. 221-233 * Rostowski J., Rostowska T., Małżeństwo i miłość. Difin, Warszawa 2014, p.3 i 5 • Kotlarska-Michalska A., Małżeństwo jako związek, wspólnota, instytucja społeczna, podsystem i rodzaj stosunku społecznego. Roczniki Socjologii Rodziny 1998, 49-66 • Ziemska M., Rodzina a osobowość, Wiedza Powszechna, Warszawa 1975, s. 35-41 • Ziemska M., Zmiany w relacjach małżeńskich w cyklu życia rodziny [w] M. Ziemska (red), Rodzina współczesna. Wyd. UW, Warszawa 2001, s. 44-56 • Ziemska M., Postawy rodzicielskie. Wiedza Powszechna, Warszawa 2009, s. 31-75 • Praszkier R., W głąb szczerości. Nasza Księgarnia, Warszawa 1988, s. 83-108 • Kwak A., Społeczny i indywidualny wymiar rodzicielstwa [w] A. Kwak (red), Rodzicielstwo – między domem, prawem, służbami socjalnymi. Wyd. APS, Warszawa 2008, s. 18-39 * Żurek A., Przymus kreowania ról rodzinnych [w:] A. Żurek, I. Pryzbył (red.), Role rodzinne. Między przystosowaniem a kreacją. Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2016, 19-26 * Ostrouch-Kamińska J., Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2011, s.89-106; 231-234 • Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie. Warszawa 1994, R. IV, [Uwarunkowania przemocy w rodzinie] • Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie [w] E. Milewska, A. Szymanowska (red), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, s.185-197 * Cielecka-Kuszyk J. Medyczne aspekty krzywdzenia dzieci [w:] E. Milewska, A. Szymanowska (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych. CMPP-P MEN, Warszawa 2000, 200-206 * Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość. Wyd. Akad. Żak, Warszawa 2002, 67-73; 81-84 • Kwak A., Społeczny wymiar choroby w rodzinie. Auxilium Sociale. Wsparcie Społeczne 2000, 3-4, s. I-IX • Taranowicz I., Rola rodziny w opiece nad człowiekiem przewlekle chorym [w] Z. Tyszka (red), Rodzina w czasach szybkich przemian. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2001, s. 209-227 [seria Roczniki Socjologii Rodziny] • Sikorska M., Nowa matka, nowy ojciec, nowe dziecko. Wyd. Akad. I Profesjonalne, Warszawa 2009, s. 129-207 • Jamieson L., Od rodziny do intymności (w) P. Sztompka, M. Boguni-Borowska (red.), Socjologia codzienności. Wyd. Znak, Kraków 2008, s. 115-141 * Giza-Poleszczuk A., Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej. Wyd. UW, Warszawa 2005 Szukalski P., Demograficzne przemiany rodziny - wyzwania dla współczesnych społeczeństw. Ruch prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2004, LXVI(4), s. 169-186 * Bieńko M., "Rozważni i romantyczni" małżonkowie czyli społeczno-kulturowe konstrukty bycia razem [w:] A. Kwak, M. Bieńko (red.), Wielość spojrzeń na małżeństwo i rodzinę, Wyd. UW, Warszawa 2012, 61-86 * Żurek A., Swoi i obcy w rodzinie [w:] I. Taranowicz, S. Grotowska (red.), Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy. Oficyna Wydawnicza Arboretum 2015, 57-72 * Michoń P., Udział ojców w czynnościach związanych z opieką nad dzieckiem. Międzynarodowa analiza porównawcza. Prace Nauk. Uniw. Ekonom.we Wrocławiu, Wrocław 2016, nr 438, 64-80 * Szachowicz-Sempruch J., NIeodpłatna praca w domu i polityka rodzinna jako forma przemocy instytucjonalnej. Prace Nauk. Uniw. Ekonom. we Wrocławiu, Wrocław 2016, nr 438, 107-125 * Pietras A., Praca kobiet w gospodarstwie domowym wyzwaniem dla prawa pracy oraz dla prawa ubezpieczeń społecznych [w:] E. Staszewska, A. Pietras, I. Miernicka (red.), Prawo pracy a prawo ubezpieczeń społecznych. Wyd. UŁ 2018, 93-105 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • zna i stosuje adekwatnie aparat pojęciowy związany z tematyką małżeństwa i rodziny • zna i opisuje mechanizmy i kierunek przemian rodziny • wie jak analizować wyniki badań oraz dane statystyczne dotyczące rodziny • ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych – szczególnie w odniesieniu do rodziny • ma rozszerzoną wiedzę o relacjach między strukturami społecznymi a rodziną • posiada pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu człowieka w rodzinie w warstwie teoretycznej i empirycznej Umiejętności: • potrafi wykorzystywać interdyscyplinarne aspekty wiedzy o rodzinie • potrafi analizować zmienne życia rodzinnego w oparciu o kilka perspektyw badawczych, potrafi badać zmienne dotyczące małżeństwa i rodziny • potrafi opisać znaczenie rodziny dla jej członków i dla społeczeństwa • potrafi analizować i wyjaśniać procesy przemian społecznych w odniesieniu do rodziny • potrafi identyfikować zagrożenia dla funkcjonowania rodziny Kompetencje: • jest przygotowany do podejmowania merytorycznej dyskusji dotyczącej sytuacji rodziny • potrafi wskazywać obszary zagadnień dotyczące problematyki rodziny, które można objąć badaniami • potrafi samodzielnie uzupełniać nabytą wiedzę z wykorzystaniem podejścia interdyscyplinarnego • potrafi tworzyć projekty badawcze dotyczące problemów małżeństwa i rodziny |
Metody i kryteria oceniania: |
• egzamin pisemny • ćwiczenia - zaliczenie na ocenę, kontrola obecności, aktywność na zajęciach, realizacja wymagań wynikających z toku zajęć, przygotowanie prezentacji w grupach/indywidualna, dyskusja przedstawionych tematów (możliwość przygotowania projektu badawczego , jego analiza i omówienie) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 45 miejsc
Wykład, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Glinowiecki, Anna Kwak, Magdalena Rosochacka-Gmitrzak | |
Prowadzący grup: | Mateusz Glinowiecki, Anna Kwak, Magdalena Rosochacka-Gmitrzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.