Zarządzanie rozwojem pracowników
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-01ZRP |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie rozwojem pracowników |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest przybliżenie Studentom wiedzy na temat metodologii i narzędzi zarządzania rozwojem pracowników. Zajęcia mają charakter warsztatu, w ramach którego Studenci będą mogli zapoznać się z najczęściej wykorzystywanymi narzędziami diagnozowania i rozwoju kompetencji, a także poznać metodykę tworzenia programów rozwojowych. W ramach zajęć omówiona zostanie także podstawowa tematyka organizacji i prowadzenia audytu funkcji personalnej w organizacji. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie Studentom wiedzy na temat metodologii i narzędzi zarządzania rozwojem pracowników. Zajęcia mają charakter warsztatu, w ramach którego Studenci będą mogli zapoznać się z najczęściej wykorzystywanymi narzędziami diagnozowania i rozwoju kompetencji, a także poznać metodykę tworzenia programów rozwojowych. W ramach zajęć omówiona zostanie także podstawowa tematyka organizacji i prowadzenia audytu funkcji personalnej w organizacji. |
Pełny opis: |
Tematyka poszczególnych zajęć: 1. Wprowadzenie 2. Model kompetencyjny a zarządzanie rozwojem pracowników 3. Przegląd narzędzi mierzenia i rozwoju pracowników I – definicje 4. Przegląd narzędzi mierzenia i rozwoju pracowników II – narzędzia mierzenia kompetencji 5. Przegląd narzędzi mierzenia i rozwoju pracowników III – narzędzia rozwoju kompetencji 6. Przegląd narzędzi mierzenia i rozwoju pracowników IV – narzędzia rozwoju kompetencji 7. Dobór narzędzi rozwoju w zależności od dojrzałości organizacji i pracowników 8. Rozwój liderów I – definicje 9. Rozwój liderów II – narzędzia 10. Zarządzanie ścieżką kariery w organizacji 11. Komunikowanie programów rozwojowych do wewnątrz organizacji 12. Ewaluacja programów szkoleniowych i rozwojowych 13. Audyt funkcji personalnej I - definicje 14. Audyt funkcji personalnej II – ćwiczenia praktyczne |
Literatura: |
• J. Tabor, Zarządzanie talentami w rzedsiębiorstwie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2013, str. 7 - 57 • M. Juchnowicz, Ł. Sienkiewicz, Jak ocenić pracę?, Difin, Warszawa 2006 • M. Kossowska, I. Sołtysińska, budowanie zespołów. Ćwiczxenia, formularze, wskazówki dla prowadzącego, Oficyna a Wolters Kluwer business • J. Hay, Ośrodki oceny i rozwoju, (części 1-4), Oficyna a Wolters Kluwer business • M. Sidor – Rządkowska (red.), Coaching. Teoria, praktyka, studia przypadków, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2009 • J. Surzykiewicz, M. Kulesza (red. ), Coaching społeczny. Innowacyjne techniki i narzędzia wsparcia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, Difin, Warszawa 2013 • M. Bennewicz, Coaching i mentoring w praktyce, G+J Gruner+Jahr, Warszawa 2011, str. 23-51 • T. Stoltzfus, Sztuka zadawania pytań w coachingu, Aetos Media, Wrocław 2008 • Kenneth H. Blanchard, Przywództwo wyższego stopnia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016 • G. C. Avery, Przywództwo w organizacji, PWE, Warszawa 2009, str. 21 - 55 • W. F. Szymczak, Profesjonalni trenerzy, GWP, Sopot 2011, str. 104-122 • T. Boydell, M. Leary, Identyfikacja potrzeb szkoleniowych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2006, str. 78-100 • J. Marciniak, Audyt funkcji personalnej w przedsiębiorstwie, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2015 |
Efekty uczenia się: |
• Rozumie wartości, zasady i cele szeroko definiowanych programów rozwojowych oraz zasady ich tworzenia w zależności od typu organizacji • Analizuje społeczne, demograficzne i ekonomiczne uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi w szczególności narzędzia mierzenia i rozwoju kompetencji • Wymienia kluczowe narzędzia mierzenia i rozwoju kompetencji • Rozumie znaczenie podstawowych pojęć związanych z tematyką zajęć w tym pojęcia kompetencja, wskaźniki, pomiar, ewaluacja programów rozwojowych, audyt funkcji personalnej, assessment i development center, szkolenie, coaching, mentoring, test kompetencji, narzędzie analizy stylu społecznego i przywódczego, etc • Wyjaśnia sposób diagnozowania potrzeb rozwojowych w organizacji, planowania i organizacji szeroko rozumianych programów rozwijania kompetencji pracowników • Przedstawia najistotniejsze rozwiązania w zakresie zarządzania rozwojem personelu z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych typów organizacji oraz najnowszych trendów w zakresie zarządzania rozwojem w organizacji • Porównuje rozwiązania dotyczące planowanie i zarządzania programami i narzędziami rozwojowymi • Współpracuje z pozostałymi członkami zespołu (przejawia umiejętność pracy w grupie) |
Metody i kryteria oceniania: |
ZALICZENIE ZAJĘĆ: prezentacja (ogólny zarys, poszerzenie omawianego zagadnienia w pracy pisemnej) + pisemna praca indywidualna; zaprojektowanie lub zrecenzowanie dowolnie wybranego narzędzia rozwoju pracowników, przygotowanie o omówienie wskaźników do audytu funkcji personalnej w wybranej organizacji, etc |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.