Klasyczne teorie socjologiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10KTS | Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
![]() ![]() |
Nazwa przedmiotu: | Klasyczne teorie socjologiczne | ||
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Przedmiot przedstawia, podsumowuje i poddaje interpretacji podstawowe wątki i problemy w ramach klasycznych teorii socjologicznych. Problemy rozpatrywane są pod względem ich przydatności do analizy współczesnego rozumienia zjawisk społecznych. Zagadnienia socjologiczne dyskutowane w ramach zajęć obejmują pojęcia takie jak: więzi społeczne, typy organizacji społecznej, rozwój biurokratyzacji, racjonalności oraz profesjonalizacji, charakter interakcji społecznych, sposoby interpretacji podsystemów społecznych etc. |
||
Tryb prowadzenia: | w sali |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot przedstawia, podsumowuje i poddaje interpretacji podstawowe wątki i problemy w ramach klasycznych teorii socjologicznych. Problemy rozpatrywane są pod względem ich przydatności do analizy współczesnego rozumienia zjawisk społecznych. Zagadnienia socjologiczne dyskutowane w ramach zajęć obejmują pojęcia takie jak: więzi społeczne, typy organizacji społecznej, rozwój biurokratyzacji, racjonalności oraz profesjonalizacji, charakter interakcji społecznych, sposoby interpretacji podsystemów społecznych etc. |
||
Pełny opis: |
Wykład służy prezentacji podstawowych sposobów rozumienia wątków i problemów w ramach klasycznych teorii socjologicznych. W ramach wykładu przedstawione są teorie głównych socjologów XIX wieku i pierwszej połowy XX w. Ćwiczenia służą prezentacji najważniejszych klasycznych stanowisk teoretycznych w socjologii. Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z materiałem źródłowym wybranych tekstów socjologicznych, które podejmują teoretyczną refleksję nad społeczeństwem. Wybrane lektury to zbiór tekstów najważniejszych przedstawicieli nauk społecznych XIX w. i pierwszej połowy XX wieku. |
||
Literatura: |
Lektury do wykładu: 1. Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2002. 2. Jonathan H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 2004. Lektury na ćwiczenia: 1. E. Durkheim – „Solidarność mechaniczna i organiczna”, w: J. Szacki, Durkheim. 2. E. Durkheim – „Próba określenia zjawisk religijnych”, „Narodziny świętości”, „Socjologiczna teoria poznania”, w: J. Szacki, Durkheim. 3. F. Toennies – „Wspólnota i społeczeństwo jako typy więzi międzyludzkich”, w: Elementy teorii socjologicznych (dalej: ETS) 4. G. Simmel – Socjologia, r. 1 i 3 z części I oraz r. 1 z części II. 5. M. Weber – Gospodarka i społeczeństwo, tłum. D. Lachowska, ss. 345-354. 6. M. Weber – Gospodarka i społeczeństwo, ss. 410-442. 7. M. Weber – Gospodarka i społeczeństwo, ss. 1015-1079 (oraz „Podstawowe pojęcia...” ss. 5-42). 8. V. Pareto – Uczucia i działania. Fragmenty socjologiczne (red. A. Kojder), ss. 20-26, 49-58, 83-86, 276-282. 9. P. Sorokin – Social and Cultural Dynamics, vol. I, ss. 48-96. 10-11. William I. Thomas – „Definicja sytuacji”, w: ETS; F. Znaniecki – „Fakty i teorie socjologii”, „Rozróżnienie faktów przyrodniczych i kulturowych”, „Humanistyczny współczynnik faktów kulturowych”, „Grupy społeczne jako wytwory uczestniczących w nich jednostek”, „Wartości jako przedmioty kulturowe” w: Szacki, Znaniecki 12. W. Thomas, F. Znaniecki – „Dezorganizacja a reorganizacja”, w: ETS 13. H. Blumer – „Implikacje socjologiczne myśli George’a Herberta Meada”, w: ETS 14. T. Parsons, N. Smelser – Funkcjonalne zróżnicowanie społeczeństwa”, w: ETS |
||
Efekty uczenia się: |
Student prezentuje podstawowe pojęcia, nurty i ich przedstawicieli w klasycznej myśli socjologicznej. Student wyprowadza szczegółowe wnioski na podstawie ogólnych twierdzeń teoretycznych. Student krytycznie omawia poszczególne koncepcje teoretyczne w odniesieniu do współczesnych zjawisk społecznych. Dyskutowanie na forum publicznym pozwala studentowi na ćwiczenie umiejętności prezentacji i obrony własnych założeń analitycznych w konfrontacji z różnorodnością opinii. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia dydaktyczne - 30/30 Przygotowanie się do zajęć: czytanie lektur i analiza, przygotowanie ew. referatów - 70 Przygotowanie się do egzaminu / zaliczenia - 50 Łączny nakład pracy studenta w godz. - 180 Kryteria oceniania: - ocena ciągła (obecność na zajęciach, przygotowanie się do zajęć, aktywność na zajęciach), opcjonalnie referaty i kolokwia (zakres wiedzy z ćwiczeń) - egzamin ustny z całości przedmiotu (zakres wiedzy z ćwiczeń i wykładów) |
||
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-01-31 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 50 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 50 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Anna Dietl, Aneta Gawkowska, Marta Rawłuszko | |
Prowadzący grup: | Anna Dietl, Aneta Gawkowska, Marta Rawłuszko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.