Społeczna i prawna sytuacja dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10SPDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczna i prawna sytuacja dziecka |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje dwa wątki tematyczne: prawa dzieci, w tym polskie i międzynarodowe regulacje prawne wraz z ich funkcjonowaniem w praktyce oraz socjologiczny obraz współczesnego dzieciństwa (ze szczególnym uwzględnieniem dzieciństwa w Polsce). |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje dwa główne wątki tematyczne: prawa dzieci (polskie i międzynarodowe regulacje prawne wraz z ich funkcjonowaniem w praktyce) oraz społecznie konstruowany obraz dziecka i dzieciństwa. Studenci w ramach zajęć zapoznają się z podstawowymi międzynarodowymi i krajowymi regulacjami prawnymi obowiązującymi dotyczącymi dzieci. W ramach socjologicznych wątków tematycznych studenci poznają historię kształtowania się dzieciństwa jako specyficznej kategorii społecznej oraz zapoznają się ze współczesnymi badaniami i społecznymi dyskursami poświęconymi dzieciństwu. Omówione zostaną między innymi następujące kwestie: zmieniająca się w historii koncepcja dziecka i dzieciństwa, prawa dziecka w świetle międzynarodowych konwencji i regulacji krajowych, instytucje zajmujące się ochroną praw dziecka, sytuacja dziecka w różnych epokach i kulturach, analiza socjologiczna współczesnego dzieciństwa w różnorodnych obszarach życia społecznego (w tym m.in. w rodzinie, w grupie rówieśniczej, w instytucjach edukacyjnych, na rynku konsumenckim), kultura masowa przeznaczona dla dzieci, patologie dzieciństwa. |
Literatura: |
Aries P., Historia dzieciństwa, Wydawnictwo Marabut, Gdańsk, 1995 Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo w małym mieście, Wydział Pedagogiczny, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1993 Bińczycka J. (red.), Prawa dziecka, deklaracje i rzeczywistość, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 1999 Bińczycka J., Smolińska-Theiss B., Wymiary dzieciństwa, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005 Bogunia-Borowska M. (red.), Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006 Corsaro W., The Sociology of Childhood, Sage Publications 2014 D., Dziecko w dawnej Polsce, Wydawnictwo Żołądź-Strzelczyk Poznańskie, Poznań, 2002 Fields D., Dorośli zbyt wcześnie, przekład K. Wojciechowski, Wydawnictwo Vocation, Warszawa, 1994 Illich I., Społeczeństwo bez szkoły, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1976 Janion M., Chwin S. (red.), Dzieci, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988 Kline S. , The Play of the Market : On the Internalization of Children’s Culture [w:] Theory, Culture & Society, SAGE, London, Vol. 12 (1995) Kline S., Limits to the Imagination:Marketing and Children Culture [w:] I. Agus, S. Jhally (eds.), Cultural Politics in Contemporary America, London, 1989 Kossowski P., Dziecko i reklama telewizyjna, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 1999 Łaciak B. (red.), Dzieciństwo we współczesnej Polsce. Charakter przemian, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warszawa 2013 Łaciak B. (red.), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2003 Łaciak B. (red.), Nowe społeczne wymiary dzieciństwa, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warszawa 2011 Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warszawa 1999 Mattews H., Taylor M., Oercy-Smith B., Limb M., The Unacceptable Flaneur. The Shopping Mall as a Teenage Hangout [w:] Childhood, SAGE Publications, London, vol. 7(3), 2000 Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008 Mayall B., A History of Sociology of Childhood, Institute of Education Press, 2013 Mead M., Dojrzewanie na Samoa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986 Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Wydawnictwo EDYTOR, Toruń-Poznań, 1995 Montgomery H., An Introduction to Childhood. Anthropological Perspectives on Children’s Lives, Wiley-Blackwell, 2009 Obrębska M., Semantyka dzieciństwa: od nieobecności do odrębności, Studia Kulturoznawcze, nr1/2011 Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014 Szacka B. (red.), Polska dziecięca, IS UW, Warszawa, 1987 Szlendak T., Zaniedbana piaskownica. Style wychowania małych dzieci a problem nierówności szans edukacyjnych, ISP, Warszawa, 2003 Śliwerski B., Antypedagogika [w:] Kwartalnik Pedagogiczny, nr 1 (1990) Wołoszyn S., Korczak, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1982 Zelizer V., Kids and Commerce [w:] Childhood, SAGE Publications, London, vol. 9(4), 2002 |
Efekty uczenia się: |
Student charakteryzuje podstawowe prawa dziecka zawarte w dokumentach krajowych i międzynarodowych Student identyfikuje wiedzę na temat przemian dzieciństwa oraz współczesnych zjawisk kulturowych dotyczących dzieciństwa Student potrafi prawidłowo wyjaśnić procesy wychowawcze i ich skutki Student potrafi analizować przyczyny i skutki nierówności edukacyjnych, wykluczenia oraz patologii dotyczących dzieci Student jest wrażliwy na dziecięce potrzeby, wypełnianie obowiązków przez dorosłych wobec dziecka oraz łamanie ich praw Student wykazuje kreatywność w tworzeniu projektów uwzględniających dziecko jako uczestnika przestrzeni publicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny z przedmiotu będzie esej na wybrany przez studenta temat (konsultacja z prowadzącą) oraz obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności). |
Praktyki zawodowe: |
-- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Anna Krajewska, Małgorzata Malińska | |
Prowadzący grup: | Anna Krajewska, Małgorzata Malińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje dwa wątki tematyczne: prawa dzieci, w tym polskie i międzynarodowe regulacje prawne wraz z ich funkcjonowaniem w praktyce oraz socjologiczny obraz współczesnego dzieciństwa (ze szczególnym uwzględnieniem dzieciństwa w Polsce). |
|
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje dwa główne wątki tematyczne: prawa dzieci (polskie i międzynarodowe regulacje prawne wraz z ich funkcjonowaniem w praktyce) oraz społecznie konstruowany obraz dziecka i dzieciństwa. Studenci w ramach zajęć zapoznają się z podstawowymi międzynarodowymi i krajowymi regulacjami prawnymi obowiązującymi dotyczącymi dzieci. W ramach socjologicznych wątków tematycznych studenci poznają historię kształtowania się dzieciństwa jako specyficznej kategorii społecznej oraz zapoznają się ze współczesnymi badaniami i społecznymi dyskursami poświęconymi dzieciństwu. Omówione zostaną między innymi następujące kwestie: zmieniająca się w historii koncepcja dziecka i dzieciństwa, prawa dziecka w świetle międzynarodowych konwencji i regulacji krajowych, instytucje zajmujące się ochroną praw dziecka, sytuacja dziecka w różnych epokach i kulturach, analiza socjologiczna współczesnego dzieciństwa w różnorodnych obszarach życia społecznego (w tym m.in. w rodzinie, w grupie rówieśniczej, w instytucjach edukacyjnych, na rynku konsumenckim), kultura masowa przeznaczona dla dzieci, patologie dzieciństwa. |
|
Literatura: |
Aries P., Historia dzieciństwa, Wydawnictwo Marabut, Gdańsk, 1995 Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo w małym mieście, Wydział Pedagogiczny, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1993 Bińczycka J. (red.), Prawa dziecka, deklaracje i rzeczywistość, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 1999 Bińczycka J., Smolińska-Theiss B., Wymiary dzieciństwa, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005 Bogunia-Borowska M. (red.), Dziecko w świecie mediów i konsumpcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006 Corsaro W., The Sociology of Childhood, Sage Publications 2014 D., Dziecko w dawnej Polsce, Wydawnictwo Żołądź-Strzelczyk Poznańskie, Poznań, 2002 Fields D., Dorośli zbyt wcześnie, przekład K. Wojciechowski, Wydawnictwo Vocation, Warszawa, 1994 Illich I., Społeczeństwo bez szkoły, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 1976 Janion M., Chwin S. (red.), Dzieci, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1988 Kline S. , The Play of the Market : On the Internalization of Children’s Culture [w:] Theory, Culture & Society, SAGE, London, Vol. 12 (1995) Kline S., Limits to the Imagination:Marketing and Children Culture [w:] I. Agus, S. Jhally (eds.), Cultural Politics in Contemporary America, London, 1989 Kossowski P., Dziecko i reklama telewizyjna, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa, 1999 Łaciak B. (red.), Dzieciństwo we współczesnej Polsce. Charakter przemian, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warszawa 2013 Łaciak B. (red.), Dziecko we współczesnej kulturze medialnej, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2003 Łaciak B. (red.), Nowe społeczne wymiary dzieciństwa, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warszawa 2011 Łaciak B., Świat społeczny dziecka, Wydawnictwo Akademickie “Żak”, Warszawa 1999 Mattews H., Taylor M., Oercy-Smith B., Limb M., The Unacceptable Flaneur. The Shopping Mall as a Teenage Hangout [w:] Childhood, SAGE Publications, London, vol. 7(3), 2000 Matyjas B., Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2008 Mayall B., A History of Sociology of Childhood, Institute of Education Press, 2013 Mead M., Dojrzewanie na Samoa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986 Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Wydawnictwo EDYTOR, Toruń-Poznań, 1995 Montgomery H., An Introduction to Childhood. Anthropological Perspectives on Children’s Lives, Wiley-Blackwell, 2009 Obrębska M., Semantyka dzieciństwa: od nieobecności do odrębności, Studia Kulturoznawcze, nr1/2011 Smolińska-Theiss B., Dzieciństwo jako status społeczny. Edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2014 Szacka B. (red.), Polska dziecięca, IS UW, Warszawa, 1987 Szlendak T., Zaniedbana piaskownica. Style wychowania małych dzieci a problem nierówności szans edukacyjnych, ISP, Warszawa, 2003 Śliwerski B., Antypedagogika [w:] Kwartalnik Pedagogiczny, nr 1 (1990) Wołoszyn S., Korczak, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1982 Zelizer V., Kids and Commerce [w:] Childhood, SAGE Publications, London, vol. 9(4), 2002 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.