Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Europa insight. Między kryzysem a rewolucją

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3402-20EI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Europa insight. Między kryzysem a rewolucją
Jednostka: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Co zmieniło się w naszym rozumieniu Europy i Unii Europejskiej w ciągu ostatnich lat? Jak pogodzić dominujące narracje o Europie i Unii Europejskiej sprzed i po „Brexicie”, pandemii, kryzysie uchodźczym i wojnie w Ukrainie?

W trakcie konwersatorium przyjrzymy się sposobom, w jaki w ostatnich kilku dekadach określano tożsamość europejską, tłumaczono wewnętrzne podziały Europy oraz jej relacje z resztą świata. Czytając teksty historyczne, literackie i politologiczne, zastanowimy się, jak różne wizje przeszłości kontynentu oraz jego idealnej organizacji politycznej przekładają się na bieżące dyskusje polityczne oraz to, jaką można sobie wyobrazić przyszłość Europy.

Pełny opis:

Co zmieniło się w naszym rozumieniu Europy i Unii Europejskiej w ciągu ostatnich lat? Jak pogodzić dominujące narracje o Europie i Unii Europejskiej sprzed i po „Brexicie”, pandemii, kryzysie uchodźczym i wojnie w Ukrainie?

W trakcie konwersatorium przyjrzymy się sposobom, w jaki w ostatnich kilku dekadach określano tożsamość europejską, tłumaczono wewnętrzne podziały Europy oraz jej relacje z resztą świata. Czytając teksty historyczne, literackie i politologiczne, zastanowimy się, jak różne wizje przeszłości kontynentu oraz jego idealnej organizacji politycznej przekładają się na bieżące dyskusje polityczne oraz to, jaką sobie można wyobrazić przyszłość świata i Europy.

Przedmiot będzie podzielony na kilka bloków tematycznych. Pierwszy będzie poświęcony dominującym narracjom na temat Europy, tożsamości kontynentu i jego organizacji politycznej. W drugim przyjrzymy się kilku krytycznym perspektywom wobec tego dyskursu. W trzeciej części semestru zajmiemy się historią dyskusji o podziałach Europy. W czwartej poczytamy najnowsze teksty dotyczące bieżącej sytuacji Europy i zastanowimy się, w jaki sposób ich autorki i autorzy próbują wytłumaczyć obecne kryzysy.

Literatura:

Będziemy czytali wybrane teksty (w całości lub we fragmentach):

- Norman Davies, „Europa. Rozprawa historyka z historią”, Znak 1998;

- Zygmunt Bauman, "Europa: niedokończona przygoda", Wydawnictwo Literackie 2005;

- Łukasz Danel, „Zrozumieć Brexit: przyczyny wystąpienia Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej”, Scholar 2022;

- Oskar Halecki, „Historia Europy, jej granice podziały”, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej Lublin 2000;

- Frantz Fanon, “Wyklęty lud ziemi”, PIW 1985;

- Zygmunt Bauman, “Obcy u naszych drzwi”, PWN 2016;

- Łukasz Moll, „Nomadyczna Europa. Poststrukturalistyczne granice europejskiego uniwersalizmu”, UMK 2021.

- Larry Wolff, “Inventing Eastern Europe”, Stanford University Press 1994;

- Tariq Modood, “Multikulturalizm”, Nauka i Innowacje, Poznań 2014;

- Anna Sosnowska, „Zrozumieć zacofanie. Spory historyków o Europę Wschodnią (1947-1994)”, Wydawnictwo Trio 2004;

- Łukasz Łotocki, „Kryzys imigracyjny w Europie w polskim dyskursie publicznym w latach 2015-2018”, Elipsa 2019;

- Fareed Zakaria, “Ten lessons for a post-pandemic world”, Penguin Books 2021;

- Maria Todorova, „Bałkany wyobrażone”, Czarne 2008,

- Ivan Krastew, “After Europe”, University of Pennsylvania Press 2017,

- Jan Zielonka, „Is the EU Doomed?”, Cambridge University Press 2014.

- Aleksandra Boroń, Agnieszka Gromkowska-Melosik, „Ukraińskie uchodźczynie wojenne: tożsamość, trauma, nadzieja”, Impuls 2022.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność podczas zajęć, praca pisemna.

Maksymalnie 2 nieobecności nieusprawiedliwione.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 16 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Mustafa Switat
Prowadzący grup: Mustafa Switat
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)