Koronawirus, feminizm, kryzys klimatyczny - aktualne debaty dotyczące współczesnego społeczeństwa polskiego. Analiza dyskursu.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3500-FAK-KOR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Koronawirus, feminizm, kryzys klimatyczny - aktualne debaty dotyczące współczesnego społeczeństwa polskiego. Analiza dyskursu. |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Moduły: Media i komunikacja Polityka i demokracja |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Obszarem analizowanym podczas zajęć będą aktualne i ważne debaty społeczne, które toczone są we współczesnej Polsce. W ramach kursu zajmiemy się między innymi następującymi: następującymi tematami: epidemia koronawirusa, ruch antyszczepionkowy, feminizm, polityka społeczna, sytuacją osób LGTB, związki partnerskich; edukacja seksualna; ekologia, katolicyzm Polaków. Studenci będą przygotowywać mini projekty badawcze polegające na analizie dyskursu publicznego na wybrany temat. Materiał empiryczny poddawany analizie będą stanowiły: artykuły prasowe, programy telewizyjne, media społecznościowe, filmy, memy itp. |
Pełny opis: |
Obszarem analizowanym podczas seminarium będą ważne debaty społeczne, które toczone są we współczesnej Polsce. W ramach kursu zajmiemy się między innymi następującymi: następującymi tematami: epidemia koronawirusa, ruch antyszczepionkowy, feminizm, polityka społeczna, sytuacją osób LGTB, związki partnerskich; edukacja seksualna; ekologia, katolicyzm Polaków. Studenci będą przygotowywać mini projekty badawcze polegające na analizie dyskursu publicznego na wybrany temat. Materiał empiryczny poddawany analizie będą stanowiły: artykuły prasowe, programy telewizyjne, media społecznościowe, memy itp. Na zajęciach przewiduje się aktywności typy – dyskusje, debaty, wykonywanie mini projektów badawczych, praca zespołowa, prezentacje przygotowywane przez studentów. |
Literatura: |
Van Dijk T.A., Badania nad dyskursem (w:) Dyskurs jako struktura i proces, Warszawa 2001: Wydawnictwo Naukowe PWN Wodak R., Wstęp: badania nad dyskursem – ważne pojęcia i terminy (w:) R. Wodak, M. Krzyżanowski (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Warszawa 2011: Wydawnictwo Łośgraf Pawliszak Piotr, Rancew-Sikora Dorota. 2012. Wprowadzenie do socjologicznej analizy dyskursu (SAD) (w:) Studia Socjologiczne. 2012/1 (204) Korolczuk Elżbieta, Julia Kubisa, Dorota Szelewa. 2017. Ruch feministyczny w Polsce a kwestia socjalna. Warszawa: Fundacja im. Friedricha Eberta Malko Jędrzej, Apokalipsa bez nuklearnego widowiska (w:) PISMO, 10/2018 Woźniak Maria 2015. Sexuality education in Polish schools. (in:) Przegląd Socjologiczny. 2015|LXIV(64)|1|121-135 Mizielińska Joanna, Stasińska Agata. 2014. Prywatne jest polityczne: strategie emancypacyjne rodzin z wyboru w Polsce. Studium wybranych przypadków (w:) Studia Socjologiczne 4/2014 (215) Arcimowicz Krzysztof, Wasiak-Radoszewski Aleksander i Dębska Katarzyna. 2014. Polski dyskurs publiczny dotyczący rodzin z wyboru w latach 2003–2013 (w:) Studia Socjologiczne 4/2014 (215) Markiewka Tomasz S. 2018. Ścielenie łóżka w polskim kapitalizmie. Narracja indywidualistyczna i jej krytycy (w:) Przegląd Socjologii Jakościowej. 2018, Tom XIV Numer 4 Leszczyński Adam. 2017. No dno po prostu jest Polska. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. (fragment) Sikorska Małgorzata. 2016. „Prywatne” i „publiczne” konteksty macierzyństwa oraz rozrodczości – analiza dyskursu publicznego”. Societas Communitas. 21/2016 Kościańska Agnieszka. 2017. Zobaczyć łosia. Historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu. Czarne: Wydawnictwo Czarne (fragment) |
Efekty uczenia się: |
K_W05 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych K_W19 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej K_W24 posiada podstawową wiedzę o instytucjach i organizacjach odpowiedzialnych za transmisję norm i reguł w społeczeństwie, takich jak: systemy edukacyjne, prawo, moralność, religia, itp. K_W28 posiada podstawową wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także rozumie na czym polegają te procesy K_W29 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych K_W30 posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie K_U02 potrafi zinterpretować przeszłe i bieżące wydarzenia społeczne (polityczne, kulturowe, gospodarcze) przy pomocy pojęć i teorii socjologicznych K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach K_K01 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej K_K14 szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie dyskusji grupowej) |
Metody i kryteria oceniania: |
udział w dyskusji, przygotowanie projektu badawczego i prezentacja wyników Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 Zasady zaliczania poprawkowego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.