Socjolingwistyka i dyskurs
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3500-JIS-2-SiD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjolingwistyka i dyskurs |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Kurs wymaga dobrej znajomości języka angielskiego (min. poziom B2) oraz ogólnej wiedzy z zakresu językoznawstwa |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs łączy podejścia socjolingwistyczne i dyskursywne w celu prześledzenia wzorów życia społecznego komunikowanych poprzez formy i strategie językowe. Przedstawiony aparat badawczy z dziedziny socjolingwistyki klasycznej i interakcyjnej oraz analizy dyskursu umożliwi obserwację elementów wypowiedzi na poziomie fonetycznym, morfologicznym, gramatycznym czy tekstowym z perspektywy społecznej. Określają one aktorów społecznych pod względem czynnika wieku, płci, klasy społecznej, pochodzenia, wykształcenia, przynależności do grup i wspólnot, przypisując mówców także do sytuacji, zdarzeń czy kontekstów interakcyjnych. Podczas kursu szczególna uwaga zostanie poświęcona analizie zjawisk obecnych w anglojęzycznej kulturze popularnej – filmie i muzyce – z perspektywy socjolingwistycznej. |
Pełny opis: |
Kurs łączy podejścia socjolingwistyczne i dyskursywne w celu prześledzenia wzorów życia społecznego komunikowanych poprzez formy i strategie językowe. Przedstawiony aparat badawczy z dziedziny socjolingwistyki klasycznej i interakcyjnej oraz analizy dyskursu umożliwi obserwację elementów wypowiedzi na poziomie fonetycznym, morfologicznym, gramatycznym czy tekstowym z perspektywy społecznej. Określają one aktorów społecznych pod względem czynnika wieku, płci, klasy społecznej, pochodzenia, wykształcenia, przynależności do grup i wspólnot, przypisując mówców także do sytuacji, zdarzeń czy kontekstów interakcyjnych. Strategie te funkcjonują jako składniki praktyk dyskursu odpowiedzialnych za konstytuowanie i rozwój obszarów życia społecznego. Preferencje językowe w obrębie kształtowanych w ten sposób domen dyskursywnych traktowane są jako barometry zmiany językowej i kulturowej wskazującej na aktualnie dominujące wartości, tendencje i dążenia społeczne. Podczas kursu szczególna uwaga zostanie poświęcona analizie zjawisk obecnych w anglojęzycznej kulturze popularnej – filmie i muzyce – z perspektywy socjolingwistycznej. Zaprezentowane zostaną najważniejsze kwestie związane z problematyką doboru określonego wariantu języka angielskiego dla celów stylizacyjnych, a także główne tendencje w ww. zakresie: amerykanizacja wymowy w śpiewie, stosowanie gwary londyńskiej (cockneya) i innych brytyjskich wariantów niestandardowych, czy też akcentu amerykańskiego Południa. W analizie uwzględnione będą zarówno czynniki stricte fonologiczne, jak i socjokulturowe: m.in. wkomponowanie warstwy brzmieniowej w całościowy wizerunek sceniczny artysty lub odgrywanej postaci w nawiązaniu do stereotypów fonicznych związanych z danym dialektem, znaczenie płaszczyzny ideologicznej, czy też gatunku muzycznego i warstwy tekstowej utworu. W trakcie kursu problem ten omówiony zostanie z perspektywy historii anglojęzycznej kultury popularnej. Zaprezentowane zostaną wybrane przykłady wyżej wymienionych zjawisk obecne w filmie – m.in. na przykładzie produkcji Disneya – oraz muzyce popularnej – od The Beatles i Boba Dylana po Adele i Dizzeego Rascala. W celu określenia zakresu i znaczenia stylizacji, dokonana zostanie także analiza fragmentów utworów w porównaniu z mową danego artysty. Na zajęciach przewiduje się aktywności typu: dyskusje, praca zespołowa, prezentacje przygotowywane przez studentów |
Literatura: |
Literatura podstawowa (fragmenty): Bell, Allan. 2014. The Guidebook to Sociolinguistics. Malden/Oxford: Wiley-Blackwell. Coupland, Nikolas and Jaworski, Adam. (red.). 1997. Sociolinguistics: A Reader and Coursebook, Houndmills: Macmillan Press Stockwell, Peter. 2002. Sociolinguistics. A resource book for students. Londyn i Nowy Jork: Routledge. Trudgill, Peter. 2000. Sociolinguistics: an introduction to language and society. London: Penguin books. Wardhaugh, Ronald. 2006. An introduction to sociolinguistics (5th ed). Malden/Oxford/Carlton: Blackwell Publishing. Literatura uzupełniająca: Beal, Joan C. 2009. “You're not from New York City, you're from Rotherham”: Dialect and identity in British indie music. Journal of English Linguistics 37(3). 223-240. Bell, Allan and Andy Gibson. 2011. Staging Language: An Introduction to the Sociolinguistics of Performance, Journal of Sociolinguistics 15 (5). 555–572. Coupland, Nikolas. 2007. Style: Language Variation and Identity, Cambridge: Cambridge University Press. Crystal, Ben and Crystal, David. 2014. You Say Potato: A Book About Accents, Nowy Jork: Macmillan. DeNora, Tia. 2000. Music in Everyday Life. Cambridge: Cambridge University Press. Dobrow Julia R., Calvin L. Gidney. 1998. The Good, the Bad, and the Foreign: The Use of Dialect in Children's Animated Television. The Annals of the American Academy of Political and Social Science 557, 105-119. Frith, Simon. 1996. Performing Rites, Oxford: Oxford University Press. Gibson, Andy and Allan Bell. 2012. Popular Music Singing as Referee Design. In Juan M. Hernández-Campoy and Juan A. Cutillas-Espinosa (red.), Style-Shifting in Public. New Perspectives on Stylistic Variation, 139-164. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. Giddens, Anthony. 1991. Modernity and Self-Identity: Self and Society in Late-Modern Age. Nowy Jork: Polity Press. Gumperz, John. 1982. Discourse strategies. Cambridge: Cambridge University Press. Konert-Panek, Monika. 2017. „Don't follow leaders, watch the pawking metaws”. Akcent Boba Dylana a tradycje muzyczne amerykańskiego Południa, [w]: Nowe słowa w piosence. Źródła. Rozlewiska, Budzyńska-Łazarewicz M., Gajda K (red.), Poznań: Fundacja Instytut Kultury Popularnej, 87-101. Konert-Panek, Monika. 2017. Overshooting Americanisation. Accent stylisation in pop singing – acoustic properties of the BATH and TRAP vowels in focus, Research in Language 15 (4), 371-384. Konert-Panek, Monika. 2018. Singing accent Americanisation in the light of frequency effects: LOT unrounding and PRICE monophthongisation in focus. Research in Language 16:2, 155-168. Lippi-Green, R. 2012. English with an accent: Language, ideology and discrimination in the United States (2nd ed.). Londyn i Nowy Jork: Routledge. Milroy, Leslie. 1980. Language and Social Networks. Oxford: Blackwell. Morrissey, Franz A. 2008. Liverpool to Louisiana in One Lyrical Line: Style Choice in British Rock, Pop and Folk Singing, [w]: Miriam A., Jürg Strässler (red.), Standards and Norms in the English Language, 195-220. Berlin: Mouton de Gruyter. Sackett S. J. 1979. Prestige Dialect and the Pop Singer. American Speech 54 (3), 234-237. Simpson, Paul. 1999. Language, Culture and Identity: With (another) look at accents in pop and rock singing, Multilingua 18(4). 343-367. Trudgill, Peter. 1983. Acts of Conflicting Identity. The Sociolinguistics of British Pop-Song Pronunciation, [w]: Peter Trudgill (red.), On Dialect. Social and Geographical Perspectives, 141-160. Oxford: Blackwell. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: K_W07 zna zaawansowane metody wypracowane przez językoznawstwo, lingwistyczną analizę dyskursu i semiotykę społeczną, pozwalające problematyzować, analizować i interpretować zjawiska zachodzące w dziedzinie kultury, komunikacji międzyludzkiej i dyskursów społecznych. K_W08 ma pogłębioną wiedzę o języku, jego złożonej i historycznie zmiennej naturze oraz jego roli w komunikacji społecznej K_W11 ma rozszerzoną wiedzę o instytucjach społecznych, w tym o aspektach komunikacyjnych i dyskursywnych ich funkcjonowania. K_W19 ma pogłębioną wiedzę na temat komunikacyjnych i dyskursywnych uwarunkowań zmian społecznych. K_U02 posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej, obejmujące analizę i syntezę stanowisk teoretycznych, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników. K_U11 potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze. K_U19 potrafi posługiwać się jednym dowolnym programem komputerowym służącym do analizy danych, korzystając z jego zaawansowanych funkcji. K_U20 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym na poziomie B2+, również z wykorzystaniem nowych technologii. K_U21 potrafi stosować się do zasad wynikających z odpowiednich regulacji prawnych dotyczących ochrony własności intelektualnej K_K03 jest otwarty na kontakty z ludźmi z odmiennych kręgów kulturowych, wykazuje empatię oraz zrozumienie dla inności. K_K10 jest gotowy do samodzielnego wyznaczania kierunku własnego rozwoju i dokształcania się. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Ocena końcowa wystawiana jest w oparciu o: - ocenę ciągłą (40% oceny końcowej): obecność na zajęciach, aktywne uczestnictwo, bieżące przygotowanie do zajęć, przygotowanie krótkiego projektu, quizy - końcowy egzamin ustny, obejmujący materiał omawiany na zajęciach (60% oceny końcowej) Kryteria oceniania: Na egzaminie ustnym ocenie podlega stopień znajomości materiału omawianego na zajęciach oraz osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia. Odpowiedzi studentów są punktowane, a punkty przeliczane na oceny zgodnie z następującą skalą: 60-69% = 3 70-74% = 3+ 75-84% = 4 85-89% = 4+ 90-100% = 5 Nieobecności: Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Monika Konert-Panek | |
Prowadzący grup: | Monika Konert-Panek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.