Warsztaty z analizy dyskursu wizualnego (cz. I)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3500-JIS-AD-I-sc |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty z analizy dyskursu wizualnego (cz. I) |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie pozwalającym na lekturę tekstów akademickich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Współczesne relacje społeczne są nasycone wizualnością i jej kodami – zrozumienie współczesnej sfery publicznej wymaga uwzględnienia mechanizmów przedstawiania, czynienia „widzialnym” i wizualnego reprezentowania grup i problemów. Warsztaty poświęcone będą interpretacji różnych wymiarów dyskursu wizualnego w jego tradycyjnych i nowych formach. Proponowane lektury z obszaru socjologii i badań nad kulturą wizualną mają dostarczyć podstawowych narzędzi teoretycznych dla dalszych dyskusji i analiz różnych aspektów wizualności. Każde zajęcia poświęcone będą interpretacji wybranego problemu badawczego lub typu przekazu wizualnego. Podstawowym efektem warsztatów ma być przygotowanie uczestników do prowadzania samodzielnych analiz. |
Pełny opis: |
Współczesne relacje społeczne są nasycone wizualnością i jej kodami – zrozumienie współczesnej sfery publicznej wymaga uwzględnienia mechanizmów przedstawiania, czynienia „widzialnym” i wizualnego reprezentowania grup i problemów. Warsztaty poświęcone będą interpretacji różnych wymiarów dyskursu wizualnego w jego tradycyjnych i nowych formach. Proponowane lektury z obszaru socjologii i badań nad kulturą wizualną mają dostarczyć podstawowych narzędzi teoretycznych dla interpretacji różnych aspektów wizualności. Podstawowym efektem warsztatów ma być przygotowanie uczestników do przeprowadzania samodzielnych analiz. Każde zajęcia będą poświęcone wybranemu problemowi badawczemu lub typowi przekazów wizualnych. Przykładowa lista tematów zajęć (tematy mogą być zmieniane w zależności od dynamiki dyskusji i zainteresowań grupy): zagadnienia wstępne: obszary badań nad wizualnością i wymiary kompetencji wizualnej; widzenie siebie i innych jako problem wizualny, technologiczny i jako typ relacji społecznej; obraz w technologiach władzy; instytucje kształtujące sferę wizualną; warunki produkcji obrazów i ekonomia polityczna obrazu (na przykładzie kina); wizualność jako medium polityczności (w tym znaczeń ideologicznych, przemocy symbolicznej, polityki pamięci); klasowość w kulturze wizualnej klasyczna krytyka kultury masowej; reality shows i pedagogika klasowa. Konkretny zestaw tematów, lektur i materiałów do analizy będzie ustalany w dyskusji z grupą. |
Literatura: |
Przykładowa literatura (podane poniżej tytuły wskazują przykładowe źródła do zajęć – ostateczny dobór lektur będzie ustalany na bieżąco; w przypadku monografii omówione zostaną wybrane fragmenty): Adorno, Theodor, Telewizja jako ideologia, tłum. M. Bucholc, w: tegoż, Przemysł kulturalny, Warszawa 2019. Adamczak, Marcin, Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku, Gdańsk 2010. Bourdieu, Pierre, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. P. Biłos, Scholar 2005. Foucault, Michel, Nadzorować i karać, tłum. T. Komendant, Warszawa 1998. Heinich, Nathalie, Socjologia sztuki, tłum. A. Karpowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010. Kultura wizualna w Polsce, t. 2, Spojrzenia, red. I. Kurz, P. Kwiatkowska, M. Szcześniak, Ł. Zaremba, Bęc Zmiana, Warszawa 2017. Mirzoeff, Nicholas, Jak zobaczyć świat?, tlum. M. Zaremba, Kraków – Warszawa 2016. Pauwels, Luc, Zwrot wizualny w badaniach i komunikacji wiedzy, tłum. M. Frąckowiak, w: Badania wizualne w działaniu, Warszawa 2011. Rancière, Jacques, Estetyka jako polityka, tłum. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa 2007. Zaremba, Łukasz, Statuy i status quo. Czas pomników w Stanach Zjednoczonych, Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, nr 25 (2019). |
Efekty uczenia się: |
K_W04 Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę specjalistyczną w zakresie praktyk komunikacyjnych. K_W07 Zna zaawansowane metody wypracowane przez językoznawstwo, lingwistyczną analizę dyskursu i semiotykę społeczną, pozwalające problematyzować, analizować i interpretować zjawiska zachodzące w dziedzinie kultury, komunikacji międzyludzkiej i dyskursów społecznych. K_W12 Ma rozszerzoną wiedzę o nowych mediach, o zasadach i społecznych konsekwencjach ich funkcjonowania PAGE 2 z NUMPAGES 4 dla życia społecznego. K_U01 Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy. K_U05 Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury, nurtów intelektualnych i ideowych. K_U06 Potrafi poddać analizie złożoną relację między medium a przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na siebie. K_U08 Potrafi krytycznie analizować język debat publicznych (np. politycznych i publicystycznych) pod kątem stosowanych w nich strategii perswazyjnych i manipulacyjnych. K_U11 Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze. K_U13 Posiada umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy z dziedziny socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją; potrafi krytycznie oceniać jej przydatność i skuteczność. K_U16 Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, wzbogaconą o umiejętność oceny tych zjawisk z perspektywy socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją. K_U18 Potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym dla poziomu B2+) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami. K_K08 Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i lingwistyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach, czytanie tekstów, aktywny udział w dyskusji i przygotowanie końcowego projektu badawczego są warunkiem zaliczenia. Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w cyklu zajęć. Nieobecności powyżej tego limitu będą zaliczane przez dodatkowe prace domowe. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WAR
|
Typ zajęć: |
Warsztaty, 30 godzin, 4 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Zofia Rohozińska | |
Prowadzący grup: | Zofia Rohozińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.