Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SEMBAD: Zielony Uniwersytet?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3500-SEMBAD-ZIELUNI
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: SEMBAD: Zielony Uniwersytet?
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza i umiejętności związane z projektowaniem i realizowaniem badań socjologicznych. Znajomość j. angielskiego – w stopniu wystarczającym do przeczytania ze zrozumieniem 20-stronicowego tekstu socjologicznego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

We wrześniu 2021 na Uniwersytecie Warszawskim uruchomiony został program „Inteligentny Zielony Uniwersytet” (IZU). W trakcie seminarium badawczego przyglądać się będziemy wyzwaniom związanym z realizacją IZU, oraz innych działań ukierunkowanych na cele zrównoważonego rozwoju w poszczególnych jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego. Zastanawiać się będziemy przede wszystkim nad tym, w jaki sposób i w jakim stopniu zaplanowane i realizowane w ramach IZU działania przyczyniają się do wzrostu świadomości ekologicznej, świadomej konsumpcji czy zrównoważonej gospodarki zasobami w ramach społeczności uniwersyteckiej. Przewidziane metody obejmują analizę danych zastanych, obserwację, indywidualne wywiady pogłębione (IDI) oraz zogniskowane wywiady grupowe (FGI)

Pełny opis:

We wrześniu 2021 na Uniwersytecie Warszawskim uruchomiony został program „Inteligentny Zielony Uniwersytet” (IZU). Jego cele to „1) uczynienie przestrzeni i infrastruktury Uniwersytetu bardziej przyjazną dla ludzi, w tym dla osób z niepełnosprawnościami; 2) uczynienie przestrzeni i infrastruktury Uniwersytetu bardziej przyjazną dla środowiska; 3) wdrożenie na Uniwersytecie technologii, które będą odpowiedzią na wyzwania związane z kryzysem klimatyczno-ekologicznym; 4) wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych i organizacyjnych w przestrzeni Uniwersytetu i infrastrukturze odpowiadających ochronie popandemicznej; 5) promowanie działań proekologicznych i związanych z ochroną klimatu”. Zawarta w IZU odpowiedź na globalne problemy i jednocześnie bezpośrednie adresowanie krajowych i międzynarodowych strategii i celów zrównoważonego rozwoju (przede wszystkim tych przyjętych w 2015 r. przez ONZ) wpisuje się w – także globalne – zmiany w zakresie funkcji i koncepcji szkolnictwa wyższego. Poza tworzeniem i transferowaniem wiedzy uczelnie mają bezpośrednio przyczyniać się do rozwoju społecznego, mają budować zbiorowy dobrobyt we współpracy z otoczeniem, i reagować na wyzwania społeczne, gospodarcze i ekologiczne.

W jaki jednak sposób zmiany te przebiegają w – złożonej przecież – strukturze organizacyjnej Uczelni? Jakie cechy tej struktury zmianom sprzyjają, a jakie je blokują biorąc pod uwagę i to, że „zrównoważony rozwój” niekoniecznie jest projektem w pełni konsensualnym, że opiera się na epistemologicznych, politycznych i etycznych założeniach, które podlegają krytyce i zapewne bywają – także na poziomie organizacji – kwestionowane? W trakcie seminarium badawczego przyglądać się będziemy wyzwaniom związanym z realizacją Programu IZU, oraz innych działań ukierunkowanych na cele zrównoważonego rozwoju w poszczególnych jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego. Zastanawiać się będziemy przede wszystkim nad tym, w jaki sposób i w jakim stopniu zaplanowane i realizowane w ramach IZU działania przyczyniają się do wzrostu świadomości ekologicznej, świadomej konsumpcji czy zrównoważonej gospodarki zasobami w ramach społeczności uniwersyteckiej.

Uczestnicy zajęć w pierwszej kolejności zapoznają się z literaturą dotyczącą koncepcji zrównoważonego rozwoju i kontrowersji wokół niej. Dokonany również zostanie przegląd badań (polskich oraz zagranicznych) dotyczących znaczenia instytucji szkolnictwa wyższego w procesie realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Następnie, uczestnicy sformułują koncepcję i plan badania, ułożą harmonogram prac badawczych oraz przygotują narzędzia. Przewidziane metody obejmują analizę danych zastanych, obserwację, indywidualne wywiady pogłębione (IDI) oraz zogniskowane wywiady grupowe (FGI). Materiał z badania zostanie opracowany na podstawie wcześniej przygotowanego schematu analizy i klucza kodowego. Na podstawie materiału przygotowany zostanie raport z badania będący podstawą oceny pracy uczestniczek i uczestników seminarium.

Literatura:

Literatura (orientacyjnie; lista lektur zostanie podana na zajęciach):

Castells, M. (1994), The university system: Engine of development in the new world economy. W: J. Salmi & A. M. Verspoor (Eds.), Revitalising higher education. Oxford.

McCowan, T. (2019), Higher Education for and beyond the Sustainable Development Goals. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.

United Nations (2020), The Sustainable Development Goals Report 2020.

Barbour R. (2011), Badania fokusowe, PWN Warszawa

Becker Howard S. (2018), Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych, PWN Warszawa.

Becker Howard S. (2013), Warsztat pisarski badacza, PWN Warszawa.

Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, PWN Warszawa.

Flick U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, PWN Warszawa.

Foer J. (2020), Klimat to my, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, PWN Warszawa.

Harari Y. N. (2018), 21 lekcji na XXI wiek, część II. (fragment) str. 150-170, Wydawnictwo Literackie Warszawa.

Kvale S. (2011), Prowadzenie wywiadów, PWN Warszawa

Agenda na rzecz klimatu i zrównoważonego rozwoju ONZ,

Efekty uczenia się:

K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych

K_W09 posiada podstawową wiedzę na temat narzędzi i celów polityki społecznej

K_W25 posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki oraz jej relacji z innymi instytucjami społecznymi

K_W26 posiada elementarną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi

K_W30 posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie

K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych

K_U06 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej

K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach

K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego

K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych

K_K01 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego

Metody i kryteria oceniania:

Udział w dyskusji, udział w projektowaniu i realizacji badań, udział w opracowaniu materiału empirycznego, przygotowanie raportu.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2

Zasady zaliczania poprawkowego: takie same jak w I terminie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)