SEM LIC: Między salonem, kuchnią a sypialnią – o przemianach sfery życia rodzinnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3500-SEMLIC-PRZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | SEM LIC: Między salonem, kuchnią a sypialnią – o przemianach sfery życia rodzinnego |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
11.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Moduł Media i Komunikacja. Student powinien mieć podstawową wiedzę na temat zmian w obyczajowości we współczesnej Polsce. Konieczne jest także posiadanie wiedzy na temat sytuacji demograficznej w naszym kraju, rynku pracy, polityki rodzinnej prowadzonej przez państwo. Student powinien być gotowy do solidnej pracy nad własnymi tekstami, wprowadzania poprawek i przygotowywania kolejnych wersji. Student powinien być gotowym do przygotowania i wygłoszenia referatu-prezentacji, w której oprócz tekstu sugerowanego przez prowadzącą może także zaprezentować samodzielnie znalezione dane i teorie. Student powinien być zaangażowany i gotowy do przeznaczenia czasu na dokładne zapoznawanie się z lekturami. Konieczna jest bierna znajomość języka angielskiego. |
Skrócony opis: |
Zasadniczym tematem seminarium licencjackiego będzie analiza przemiany sfery życia prywatnego we współczesnej Polsce. Zajmiemy się m.in. następującymi zagadnieniami: • przemiany w życiu rodzinnym; • przemiany praktyk związanych z cielesnością; • przestrzeń i zamieszkiwanie (np. wpływ przestrzeni na relacje między ludźmi, sposoby organizacji przestrzeni publicznej itp.); • socjologia przedmiotów (np. wpływ przedmiotów traktowanych jako nieludzcy aktorzy na relacje społeczne). Inspiracje teoretyczne wykorzystywane na zajęciach to: teorie praktyk społecznych; pojęcie przyzwyczajeń (Jeana-Clauda Kaufmanna); socjologia codzienności, tzw. „trzecia socjologia”. Pierwszy semestr seminarium ma zainspirować studentów do podjęcia własnych badań oraz ustrukturyzować ich wiedzę na temat metodologii. Bardzo ważnym elementem seminarium będzie praca nad tekstami przygotowanymi przez studentów (wspólnie omówimy pierwsze rozdziały każdego licencjatu). |
Pełny opis: |
Zasadniczym tematem seminarium licencjackiego będzie analiza przemiany sfery życia prywatnego we współczesnej Polsce. Zajmiemy się m.in. następującymi zagadnieniami: • przemiany w życiu rodzinnym; • przemiany praktyk związanych z cielesnością; • przestrzeń i zamieszkiwanie (np. wpływ przestrzeni na relacje między ludźmi, sposoby organizacji przestrzeni publicznej itp.); • socjologia przedmiotów (np. wpływ przedmiotów traktowanych jako nieludzcy aktorzy na relacje społeczne). Omawianie przemian współczesnej obyczajowości Polaków powiążemy z analizą ważnych teorii socjologicznych dotyczących obyczajowości. Teoretyczną inspiracją dla badań prowadzonych przez studentów będą teorie praktyk społecznych (Schatzki T., Cetina K., von Savigny E., 2001; Reckwitz A., 2002), koncepcja przyzwyczajenia (Jeana-Clauda Kaufmanna), tzw. „trzecia socjologia” skoncentrowana na badaniach codzienności (Sztompka P., 2008), czy socjologia codzienności. Ważnym celem zajęć jest także wypracowywanie warsztatu socjologa, kompetentnie i atrakcyjnie opisującego zjawiska społeczne. Będziemy analizować przykłady bardzo dobrych prac licencjackich i magisterskich oraz szczegółowo analizować i poprawiać kolejne wersje rozdziałów prac licencjackich przygotowywanych przez studentów. Dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku większej liczby nieobecności, zapraszam na rozmowę, której podstawą będą lektury omawiane na zajęciach. |
Literatura: |
Finch Janet (2007), „Displaying Families" (w:) Sociology, February 2007 vol. 41 no. 1, pages: 65-81 Hall Dorota (2016) rozdział 3: „Religia i problematyka LGBT w polskiej prasie” (w:) W poszukiwaniu miejsca. Chrześcijanie LGBT w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN Krajewski Marek (2013), „Są w życiu rzeczy ...” Szkice z socjologii przedmiotów, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa Jakubowska Honorata( 2016), „Doświadczanie ciężarnego ciała jako ciała przekraczającego granice – studium socjologii ucieleśnienia” (w:) Przegląd Socjologii Jakościowej, 2016/Tom XII Numer 4 [tekst dostępny na stronie: http://www.qualitativesociologyreview.org] Reckwitz Andreas (2002), „Toward a Theory of Social Practices. A Development in Culturalist Theorizing" (w) European Journal of Social Theory 5(2): 243–263, Sage Publications Schatzki T., Cetina K., von Savigny E., (2001) (ed.) The Practice Turn in Contemporary Theory, Routledge Shilling Ch. (2010), Socjologia ciała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa Shilling Chris (2010), Socjologia ciała, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (fragment) Kalinowska Katarzyna (2018), Praktyki flirtu i podrywu. Wydawnictwo Naukowe UMK Sikorska Małgorzata (2018), „Teorie praktyk jako alternatywa dla badań w obszarze socjologii rodziny” (w:) Kultura i Społeczeństwo, 2018/2 Szcześniak Magdalena (2016), „Klasa średnia - projekt i podróbka” (w): Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Warszawa: Fundacja Bęc Zmiana, Instytut Kultury Polskiej UW Małgorzata Szpakowska, „Lodówka z zawartością”, Justyna Jaworska „Samochód dla każdego” (2008) (w:) Obyczaje polskie. Wiek XX w krótkich hasłach, (red.) Małgorzata Szpakowska, Warszawa: WAB Urbańska Sylwia (2015) Matka Polka na odległość. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK |
Efekty uczenia się: |
K_W07 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach K_W08 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne K_W09 posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką K_W12 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych K_W13 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej K_W14 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne K_W21 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych K_W22 posiada podstawową wiedzę na temat aktualnych potrzeb i problemów społeczeństwa polskiego oraz zmian w tym zakresie K_U01 umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny K_U02 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego K_U03 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach K_U05 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach K_U06 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej K_U07 potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę akademicką w praktyce społecznej K_U08 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_U13 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji K_K02 jest gotów do dzielenia się posiadaną wiedzą socjologiczną K_K03 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy K_K05 umie dokonać krytycznej analizy źródeł, w tym pozyskanych w Internecie K_K07 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej, również z wykorzystaniem nowych technologii K_K09 zna i przestrzega zasad etyki zawodowej, w tym zasad poszanowania własności intelektualnej K_K10 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu) |
Metody i kryteria oceniania: |
W I semestrze — przygotowanie spójnej i przemyślanej koncepcji pracy licencjackiej oraz napisanie jednego (teoretycznego) rozdziału pracy jest warunkiem zaliczenia semestru. W przypadku niezaliczenia seminarium student może wnioskować o przedłużenie terminu zaliczenia do końca grudnia danego roku lub o powtarzanie etapu. W II semestrze — realizacja badań i przedstawienie pracy licencjackiej. W obu semestrach będą brane pod uwagę zaangażowanie studenta i jego wkład pracy. Warunkiem zaliczenia II seminarium (i całego seminarium) jest złożenie gotowej, zaakceptowanej przez promotora pracy dyplomowej. RAZEM cały rok: 11 ECTS Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (60h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (napisanie projektu, szukanie materiałów) - 2h oraz czas konieczny do napisania pracy dyplomowej 40h |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-18 |
![]() |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 60 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Sikorska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Sikorska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium licencjackie - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.