Filozofia dla filologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-11B1FF |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia dla filologii |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Minimum programowe specjalności: Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej Polonistyczne minimum programowe Przedmioty obowiązkowe dla I rok filolgii polskiej - stacjonarne 2-go stopnia Przedmioty obowiązkowe dla I roku specjalności LiKPwPEiŚ - stacjonarne 2-go stopnia Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ukończenie podstawowego kursu z historii filozofii na poziomie studiów licencjackich. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład z historii filozofii stanowi pogłębienie i uzupełnienie wiadomości przekazywanych na kursie podstawowym z historii filozofii na studiach licencjackich. Prezentacja podstawowych wiadomości z zakresu historii filozofii ma pomóc słuchaczom w swobodnym poruszaniu się w problematyce filozoficznej, wyrobieniu zdolności krytycznego myślenia, ustosunkowaniu się do własnych poglądów oraz umiejętności dostrzeżenia filozoficznych podstaw głównych problemów kultury europejskiej. Szczególny nacisk zostanie położony na filozofię współczesną oraz omówienie tych koncepcji filozoficznych, które miały istotny wpływ na rozwój XX - wiecznej humanistyki tak w zakresie badań teoretyczno-literackich, jak i krytyki artystycznej, oraz modernistycznych i awangardowych koncepcji dzieła sztuki. Wykład ma umożliwić swobodne posługiwanie się narzędziami filozoficznego opisu w interpretacji głównych problemów, stanowiących przedmiot zainteresowania nauk humanistycznych |
Pełny opis: |
Wykład nawiązuje do pojęć i problemów, które studenci powinni znać z podstawowego kursu filozofii. Tematy te zostaną przypomniane i rozwinięte, aby pokazać, w jak różnorodny sposób definiowano podstawowe pojęcia filozoficzne i rozwiązywano pewne zasadnicze spory (jedną z takich kwestii jest np. miejsce i funkcja retoryki). To przypomnienie historii służy pokazaniu szeregu powiązań łączących różne szkołami filozoficznymi i myślicieli, a także pozwoli pokazać, jak dochodziło do – czasem powolnego, czasem zaś gwałtownego – przekształcenia znaczeń najważniejszych pojęć. Część powtórzeniowa, która koncentruje się na wybranych zagadnieniach (kwestia języka, jego odniesienia do prawdy, problem relatywizmu, miejsce sztuki, problem prawdy i właściwego medium przekazywania prawdy), stanowi nie tylko uzupełnienie wcześniejszego cyklu, ale dostarcza studentom narzędzi pojęciowych i teoretycznych, dzięki którym będą w stanie w sposób pełny, ale jednocześnie krytyczny, spojrzeć na filozofię XIX i XX wieku. Zadaniem wykładu jest synoptyczne przedstawienie jednego z centralnych pytań, jakie zadawali sobie filozofowie: jak sytuuje się filozofia wobec szeroko rozumianej sztuki. Podczas zajęć omówione zostaną najbardziej skrajne odpowiedzi na to pytanie. Kolejnym zagadnieniem organizującym wykład jest pytanie o charakter nowoczesności i ponowoczesności. Czy ponowoczesność daje się w ogóle zdefiniować czy jej charakter takie jednoznaczne określenie wyklucza? Czy ponowoczesność jest zaprzeczeniem czy może radykalizacją nowoczesności? Duża część zajęć poświęcona zostanie prezentacji stanowisk filozofów współczesnych, którzy na te pytania usiłowali dać odpowiedź. Wykład skonstruowany jest w ten sposób, by nie tylko dostarczyć studentom wiedzy historycznej, lecz by równocześnie wyposażyć ich w narzędzia krytyczne, których użyteczność nie ogranicza się wyłącznie do tekstów filozoficznych. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: - rozpoznaje podstawowe nurty filozofii współczesnej, a także potrafi umieścić ich źródła w szerszym kontekście sporów i dyskusji teoretycznych - dokonuje analizy głównych przesłanek filozoficznych podstawowych nurtów metodologii nauk humanistycznych XX wieku - wyjaśnia zmiany zachodzące w kontekście teorii nauk humanistycznych - umie wymienić głównych przedstawicieli najważniejszych szkół filozoficznych, należących do tradycji analitycznej oraz kontynentalnej - potrafi umieścić w kontekście rozważań filozoficznych podstawowe założenia artystycznych teorii modernizmu i postmodernizmu |
Metody i kryteria oceniania: |
Test zaliczeniowy pod koniec semestru letniego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.