Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza filozoficzna. Program Kazimierza Twardowskiego w tradycji analitycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-AFSLW20-S
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza filozoficzna. Program Kazimierza Twardowskiego w tradycji analitycznej
Jednostka: Wydział Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Jest pożądane, aby uczestnicy mieli za sobą kurs logiki elementarnej lub semiotyki logicznej.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kazimierz Twardowski jest twórcą Szkoły Lwowsko-Warszawskiej – formacji intelektualnej słusznie uważanej za polską gałąź filozofii analitycznej. Znaczenie Twardowskiego dla Szkoły jest nie do przecenienia. Dzięki wytrwałej pracy dydaktycznej wychował on kilkudziesięciu wybitnych uczonych, wprawiając ich przede wszystkim w metodzie naukowej. Nie narzucał uczniom swoich przekonań, a jednak ślady jego poglądów znajdujemy w pracach wszystkich jego uczniów.

Znaczenie Twardowskiego nie ogranicza się jednak do wpływu na filozofię polską. Odegrał on znaczącą rolę w tradycji analitycznej jako takiej – oddziałując bezpośrednio na filozofów środkowoeuropejskich a pośrednio na tradycję anglosaską. Wiele spośród poglądów Twardowskiego zachowuje aktualność do dziś, a jego interdyscyplinarny program filozoficzny odżywa współcześnie pod różnymi szyldami.

Seminarium poświęcone będzie rekonstrukcji filozoficznego programu Twardowskiego oraz rezonansu jego poglądów w tradycji analitycznej.

Pełny opis:

Kazimierz Twardowski (1866-1938) jest twórcą Szkoły Lwowsko-Warszawskiej – formacji intelektualnej słusznie uważanej za polską gałąź filozofii analitycznej. Znaczenie Twardowskiego dla Szkoły jest nie do przecenienia. Dzięki wytrwałej pracy dydaktycznej Wychował on kilkudziesięciu wybitnych uczonych, wprawiając ich przede wszystkim w metodzie naukowej: w umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów filozoficznych. Chociaż Twardowski nie narzucał uczniom swoich przekonań i w rezultacie ich poszczególne doktryny niekiedy znacząco się różniły, to jednak ślady poglądów Twardowskiego znajdujemy w pracach wszystkich jego uczniów.

Znaczenie Twardowskiego nie ogranicza się jednak do wpływu na uczniów. Odegrał on znaczącą rolę w tradycji analitycznej jako takiej – oddziałując bezpośrednio na filozofów środkowoeuropejskich a pośrednio na tradycję anglosaską. Twardowski znany jest w świecie filozoficznym przede wszystkim jako ten, kto precyzyjnie sformułował dystynkcję między treścią a przedmiotem przedstawienia i przekonująco uzasadnił potrzebę jej wprowadzenia. Inną znaną dystynkcją Twardowskiego jest odróżnienie czynności i ich wytworów, która rozjaśnia wiele zawiłości metodologicznych – np. różnice między przedmiotami takich nauk jak logika i psychologia; znajduje też zastosowanie przy rozgraniczaniu poszczególnych dyscyplin humanistyki. Wniósł duży wkład do „powściągliwej formalnie” logiki filozoficznej, semiotyki logicznej oraz metodologii, dostarczając swoim uczniom doskonały punkt wyjścia do badań w tym zakresie. Stanowczo przeciwstawiał się relatywizmowi aletycznemu, wykazując że jego źródłem jest wadliwa analiza wypowiedzi języka naturalnego (ignorująca notoryczną okazjonalność tych wypowiedzi). Twardowski był absolutystą etycznym: wierzył, że zasady moralne są niezmienne, a jedynie dopiero stopniowo rozpoznawane. Zalecał jednak ścisłe odróżnianie systemu etycznego – a więc konfiguracji takich zasad – od etyki naukowej.

Seminarium poświęcone będzie rekonstrukcji poglądów naukowych Twardowskiego oraz rezonansu jego poglądów w tradycji analitycznej.

Literatura:

Anna Brożek, Kazimierz Twardowski w Wiedniu, Warszawa 2010, Wydawnictwo Naukowe Semper

Anna Brożek, Kazimierz Twardowski we Lwowie, Bydgoszcz 2015, Oficyna Wydawnicza Epigram

Maria van der Schaar,

Anna Brożek, & Alicja Chybińska & Jacek Jadacki & Jan Woleński (red.) Tradition of the Lvov‑Warsaw School: Ideas and Continuations. Leiden-Amsterdam 2016, Brill-Rodopi .

Kijania‑Placek, Katarzyna & Jan Woleński (eds.) The Lvov‑Warsaw School and Contemporary Philosophy. Dordrecht-Boston-London 1998, Kluwer Academic Publishers.

Ryszard Kleszcz Metoda i wartości. Metafilozofia Kazimierza Twardowskiego. Warszawa 2015, Wydawnictwo Naukowe Semper.

Maria van der Schaar, Kazimierz Twardowski: A Grammar for Philosophy. Leiden-Amsterdam 2015: Brill-Rodopi .

Kazimierz Twardowski, Zur Lehre vom Inhalt und Gegenstand der Vorstellungen. Wien 1894, Hölder.

Kazimierz Twardowski, Zasadnicze pojęcia dydaktyki i logiki. Lwów 1901: Towarzystwo Pedagogiczne.

Kazimierz Twardowski, Rozprawy i artykuły filozoficzne. Lwów 1927, TNSW.

Kazimierz Twarowski, Myśl, mowa i czyn. Cz. I . Kraków 2013, Copernicus Center Press.

Jan Woleński, Szkoła Lwowsko‑Warszawska w polemikach. Warszawa 1997, Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Osoba, która ukończyła kurs, zna główne rezultaty Szkoły Lwowsko-Warszawskiej i umie je porównać z rezultatami osiągniętymi w innych ośrodkach filozofii analitycznej, a w szczególności w Brytyjskiej Szkole Analitycznej i w Kole Wiedeńskim.

Nabyte umiejętności:

Osoba, która ukończyła kurs, samodzielnie rekonstruuje problemy i dyskusje podejmowane w różnych ośrodkach filozofii analitycznej, oraz potrafi wskazać różnice między problematyką, teoriami i metodami stosowanymi w tych ośrdokach

Nabyte kompetencje społeczne:

Osoba, która ukończyła kurs, jest świadoma doniosłości dziedzictwa polskiej filozofii analitycznej i tego, że warto dążyć do zachowania i rozwijania tego dziedzictwa.

Metody i kryteria oceniania:

Każdy uczestnik seminarium zobowiązany jest: (a) uczestniczyć regularnie i aktywnie w zajęciach; (b) przygotować 1 lub dwa referaty w roku akademickim (na podstawie wskazanego tekstu); (c) przygotować 2-3 sprawozdania z zajęć w roku akademickim (dokładna liczba sprawozdań i zależy od liczby zapisanych uczestników.)

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 4

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)