Historia filozofii nowożytnej I (wykład)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-HFN118-M-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia filozofii nowożytnej I (wykład) |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiotem zajęć będzie nowożytna antropologia filozoficzna ujęta w ścisłym powiązaniu z kulturowymi, ekonomicznymi i społecznymi procesami historycznymi. Wychodzimy z założenia, że antropologia filozoficzna może być zarazem teorią rozpatrywalną pod kątem jej adekwatności do opisu zasad świata społecznego, jak i praktyką ustanawiającą nowe sposoby jego rozumienia, a także jego instytucje i wartości. Będziemy kładli szczególny nacisk na ów „performatywny” aspekt antropologii filozoficznej. Chcemy także sproblematyzować dwa kluczowe zagadnienia. Po pierwsze wyłonienie się nowoczesnych nauk o człowieku jako autonomicznej dziedziny wiedzy. Po drugie granice i sens pojęcia nowoczesności (sens ten pozostaje związany z procesem autonomizacji domeny świata społecznego). Będziemy sięgali do teorii klasycznych myślicieli epoki nowożytnej od Machiavellego do Marksa, a rozważając je posługiwać się będziemy współczesnymi diagnozami nowoczesności (Adorno, Horkheimer, Habermas, Foucault, Negri). |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć będzie nowożytna antropologia filozoficzna ujęta w ścisłym powiązaniu z kulturowymi, ekonomicznymi i społecznymi procesami historycznymi. Wychodzimy z założenia, że antropologia filozoficzna może być zarazem teorią rozpatrywalną pod kątem jej adekwatności do opisu zasad świata społecznego, jak i praktyką ustanawiającą nowe sposoby jego rozumienia, a także jego instytucje i wartości. Będziemy kładli szczególny nacisk na ów „performatywny” aspekt antropologii filozoficznej. Chcemy także sproblematyzować dwa kluczowe zagadnienia. Po pierwsze wyłonienie się nowoczesnych nauk o człowieku jako autonomicznej dziedziny wiedzy. Po drugie granice i sens pojęcia nowoczesności (sens ten pozostaje związany z procesem autonomizacji domeny świata społecznego). Będziemy sięgali do teorii klasycznych myślicieli epoki nowożytnej od Machiavellego do Marksa, a rozważając je posługiwać się będziemy współczesnymi diagnozami nowoczesności (Adorno, Horkheimer, Habermas, Foucault, Negri). Nasze rozumienie antropologii filozoficznej jako teorii nowoczesnej zakłada, iż od samego zarania nowożytności pojawia się w filozofii narastające zrozumienie jej koniecznie społecznego charakteru, które wynika z ujęcia przez refleksję filozoficzną problemu człowieka, jako podmiotu z konieczności pierwotnie uspołecznionego. Interesuje nas ukazanie, jak przełom nowożytny z jednej strony wynikał z jego ekonomiczno-społecznych uwarunkowań, z drugiej – jak oddziałał on na zarówno konkretne praktyki społeczne nowoczesności, jak i na kształtowanie się coraz szerszego pola problemowego obejmowanego przez antropologię w jej nowoczesnym kształcie. |
Literatura: |
- Machiavelli, „Książę” - Spinoza, „Traktat teologiczno-polityczny” - Hobbes, „Lewiatan” - Locke „Pierwszy traktat o rządzie” - Vico, „Nauka Nowa” - Rousseau, „Rozprawa o podstawach i pochodzeniu nierówności między ludźmi” - Kant, „Czym jest oświecenie?”, „O wiecznym pokoju” - Fichte, „Zamknięte państwo handlowe” -Hegel, „Zasady filozofii prawa” - Fourier, „Wybór Pism” - Mill „Poddaństwo kobiet” - Marks, „Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne”, „Kapitał” -Adorno, Horkheimer, „Dialektyka Oświecenia” - Horkheimer „Początki mieszczańskiej filozofii dziejów” -Habermas, „Strukturalne przeobrażenia sfery publicznej” -Foucault, „Narodziny biopolityki” |
Efekty uczenia się: |
Student/ka: - zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się antropologii filozoficznej w okresie nowożytnym - rozumie rolę filozofii w wytwarzaniu się nowożytnego pojęcia człowieka - prawidłowo identyfikuje główne, nurty, dzieła i stawki filozoficznych sporów o filozoficzne ujęcie człowieka w okresie nowożytnym - potrafi samodzielnie zinterpretować główne linie argumentacyjne nowoczesnych sporów filozoficznych o pojęcia człowieka - potrafi identyfikować główne nurty współczesnej debaty ideowej dotyczącej człowieka i społeczeństwa - wykazuje motywację do refleksyjnego zaangażowania w życie społeczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.