Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Jak działa mózg: od neuronu do świadomości

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-KOG-JDM
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Jak działa mózg: od neuronu do świadomości
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Zajęcia o charakterze podstawowym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przedstawienie zasad przetwarzania informacji w mózgu człowieka oraz fizjologicznych podstaw zachowania i umysłu. Dynamicznie rozwijająca się w ostatnich latach neurobiologia pozwala zrozumieć mechanizmy działania centralnego układu nerwowego - od wzbudzenia pojedynczego neuronu, poprzez automatyzmy sieci komórek nerwowych, aż do złożonych procesów percepcji, uwagi i zapamiętywania. Na wykładzie zostaną przedstawione również współczesne hipotezy na temat integracyjnych mechanizmów działania mózgu oraz neurobiologiczne hipotezy świadomości. Mimo, że do zrozumienia wykładu nie są potrzebne żadne wstępne wiadomości z biologii lub informatyki program obejmuje szeroki przegląd współczesnych poglądów na działanie mózgu.

Pełny opis:

Zob. opis zajęć w danym cyklu akademickim

Literatura:

- Uczęszczanie na wykłady - nie ma książki obejmującej cały materiał wykładowy.

- Chris Frith Od mózgu do umysłu. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2010.

- Mózg i Zachowanie, T. Górska, A. Grabowska, J. Zagrodzka (Red.), PWN, 2006.

- Semir Zeki Blaski i cienie pracy mózgu. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2011.

- Jak powstaje umysł - współczesne badania neurobiologiczne mózgu, A. Wróbel (red) Kosmos 69, Nr 1, 2020.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

zna podstawowe pojęcia z neurofizjologii mózgu [K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07, K_W15]

UMIEJĘTNOŚCI

potrafi zrozumieć teksty naukowe z tej dziedziny [K_U02, K_U09, K_U11, K_U013, K_U17]

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

umie uważnie słuchać innych [K_K05]

umie w sposób jasny, zrozumiały dla innych i logiczny wyciągać wnioski na podstawie danych doświadczalnych [K_K02, K_K06]

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie w formie pisemnego egzaminu testowego z wyborem, ze zrozumienia 100 słów kluczowych. Słowa te, jak również materiał wykładowy będą przesyłane słuchaczom sukcesywnie na adresy Email.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: dwie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)