Psychologia eksperymentalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-KOG-PE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.401
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia eksperymentalna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza na temat metod badawczych w psychologii |
Skrócony opis: |
Uczestnicy kursu będą mieli możliwość utrwalenia oraz praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności związanych z planowaniem, przygotowaniem i przeprowadzaniem badań empirycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki badań eksperymentalnych. |
Pełny opis: |
Od 2018/2019 Uczestnicy kursu będą mieli możliwość utrwalenia oraz praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności związanych z planowaniem, przeprowadzaniem i raportowaniem wyników badań empirycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki badań eksperymentalnych. Studenci będą mieli możliwość 1) zapoznania się z klasycznymi badaniami poszczególnych nurtów psychologii eksperymentalnej, 2) przećwiczenia na różnorodnym materiale podstawowych etapów procesu badawczego, 3) zaplanowania i przeprowadzenia własnego badania empirycznego. W pierwszej połowie semestru część zajęć będzie odbywać się za pośrednictwem uniwersyteckiej platformy e-learningowej COME i będzie w dużej mierze powiązana z zagadnieniami omawianymi na dedykowanym studentom Kognitywistyki wykładzie „Metodologia badań psychologicznych”. Druga połowa semestru będzie miała charakter warsztatowy i będzie poświęcona przede wszystkim zaplanowaniu, przeprowadzaniu i przedstawieniu wyników własnego badania eksperymentalnego, wykonywanego przez studentów w małych grupach, pod opieką prowadzących zajęcia. 2016/2017, 2017/2018 Uczestnicy kursu będą mieli możliwość utrwalenia oraz praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności związanych z planowaniem, przygotowaniem i przeprowadzaniem badań empirycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki badań eksperymentalnych. Studenci będą mieli możliwość 1) zapoznania się z klasycznymi badaniami poszczególnych nurtów psychologii eksperymentalnej, 2) przećwiczenia na różnorodnym materiale podstawowych etapów procesu badawczego, 3) zaplanowania i przeprowadzenia własnego badania empirycznego. Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (ćwiczenia) + 45h pracy własnej. Poszczególne zajęcia będą zorganizowane wokół następujących zagadnień: • podstawy filozofii nauki, • psychologia jako nauka, • metody badań psychologicznych, • wyjaśnianie i uzasadnianie, • pytania badawcze, hipotezy teoretyczne, zmienne, • operacjonalizacja, pomiar, wskaźniki, • badania korelacyjne, • podstawowe schematy eksperymentalne, • praktyczne aspekty planowania badań psychologicznych, • praktyczne i etyczne aspekty przeprowadzania badań empirycznych. 2014/2015, 2015/2016 Celem zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu psychologii ogólnej dotyczącej zarówno warsztatu empirycznego jak i teorii. Na każdych zajęciach planujemy przeprowadzanie demonstracji wybranych zjawisk i zależności. Część tych demonstracji po przygotowaniu i przeprowadzeniu na zajęciach będzie kontynuowana w postaci prac domowych dla studentów. Ważnym zadaniem będzie opanowanie umiejętności opisywania badań i opracowywania ich wyników w postaci zwięzłego raportu. Będziemy starali się też o wyrobienie umiejętności znajdowania zastosowań dla działań "w świecie realnym" na podstawie wyników badań empirycznych. Tematami ćwiczeń będą podstawowe prawa, zależności i mechanizmy dotyczące między innymi: percepcji, uczenia się, pamięci, uwagi, myślenia, języka, inteligencji, twórczości, emocji, motywacji, oraz wybranych zagadnień psychologii rozwojowej, osobowości i psychologii społecznej. Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (ćwiczenia) + 45h pracy własnej. Poszczególne zajęcia będą zorganizowane wokół następujących zagadnień: • podstawy filozofii nauki, • psychologia jako nauka, • metody badań psychologicznych, • wyjaśnianie i uzasadnianie, • pytania badawcze, hipotezy teoretyczne, zmienne, • operacjonalizacja, pomiar, wskaźniki, • badania korelacyjne, • podstawowe schematy eksperymentalne, • planowanie badań , • praktyczne i etyczne aspekty przeprowadzania badań empirycznych. |
Literatura: |
Od 2018/2019 Brzeziński, J. (2000). Metodologia badań naukowych i diagnostycznych (rozdz. 9-10, t.1, ss. 333-389). W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Shaughnessy J., Zechmeister J., (2002) Metody badawcze w psychologii, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2014/2015 - 2017/2018 - Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar - Chalmers, A. (1993). Czym jest to, co zwiemy nauką. Wrocław: Wydawnictwo Siedmioróg. - Hock, Roger (2003) 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. - Maszczyk D., Rodziewicz-Winnicki, A. (1979). Charakterystyka badań eksperymentalnych. (w:) D. Maszczyk, A. Rodziewicz-Winnicki (red.) Metody badań w naukach społecznych (s. 61-72), Katowice: PWN - Strelau, J. (2001). Psychologia. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza - zna klasyczne oraz najbardziej nowatorskie eksperymenty [K_W02, K_W04, K_W04, K_W05, K_W07, K_W08] - zna ogólne zasady prowadzenia badań empirycznych [K_W02, K_W04] - zna podstawowe elementy metodologii prac empirycznych [K_W01, K_W03] Nabyte umiejętności - umie przekładać na język empirii twierdzenia i pytania z zakresu psychologii [K_U01, K_U03, K_U07, K_U10, K_U11] - potrafi posłużyć się kilkoma prostymi narzędziami statystycznymi [K_U02, K_U15] - umie opisywać badania i opracowywać ich wyniki [K_U02, K_U03, K_U10, K_U16, K_U17, K_U20, K_U21] Nabyte kompetencje społeczne - umie pracować w grupie [K_K03] - umie funkcjonować w sytuacji ekspozycji społecznej [K_K09] |
Metody i kryteria oceniania: |
Od 2018/2019 Ocena końcowa będzie wystawiana poprzez zsumowanie punktów uzyskanych za (a) zadania wykonywane przez studentów w pierwszej połowie semestru na platformie internetowej kursu, (b) terminową i zgodną z wytycznymi realizację kolejnych etapów planowania i przeprowadzenia badania eksperymentalnego oraz (c) raport końcowy z przeprowadzonego badania. Dodatkowo pozytywny wpływ na ocenę końcową może mieć również aktywność studenta podczas zajęć. 2016/2017, 2017/2018 Ocena końcowa będzie wystawiana na podstawie liczby punktów uzyskanych z zadań domowych oraz z końcowego projektu badawczego, z uwzględnieniem aktywności studenta podczas zajęć. 2014/2015, 2015/2016 Ocena sposobu zaplanowania eksperymentu, jego realizacji oraz napisania raportu z badania (zawierającego skrócony wstęp teoretyczny, opis metody, analizę wyników i ich dyskusję). Kryterium jest poprawność, oryginalność oraz zaangażowanie. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.