Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia eksperymentalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-KOG-PE
Kod Erasmus / ISCED: 14.401 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0313) Psychologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia eksperymentalna
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza na temat metod badawczych w psychologii

Skrócony opis:

Uczestnicy kursu będą mieli możliwość utrwalenia oraz praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności związanych z planowaniem, przygotowaniem i przeprowadzaniem badań empirycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki badań eksperymentalnych.

Pełny opis:

Od 2018/2019

Uczestnicy kursu będą mieli możliwość utrwalenia oraz praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności związanych z planowaniem, przeprowadzaniem i raportowaniem wyników badań empirycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki badań eksperymentalnych.

Studenci będą mieli możliwość 1) zapoznania się z klasycznymi badaniami poszczególnych nurtów psychologii eksperymentalnej, 2) przećwiczenia na różnorodnym materiale podstawowych etapów procesu badawczego, 3) zaplanowania i przeprowadzenia własnego badania empirycznego.

W pierwszej połowie semestru część zajęć będzie odbywać się za pośrednictwem uniwersyteckiej platformy e-learningowej COME i będzie w dużej mierze powiązana z zagadnieniami omawianymi na dedykowanym studentom Kognitywistyki wykładzie „Metodologia badań psychologicznych”.

Druga połowa semestru będzie miała charakter warsztatowy i będzie poświęcona przede wszystkim zaplanowaniu, przeprowadzaniu i przedstawieniu wyników własnego badania eksperymentalnego, wykonywanego przez studentów w małych grupach, pod opieką prowadzących zajęcia.

2016/2017, 2017/2018

Uczestnicy kursu będą mieli możliwość utrwalenia oraz praktycznego wykorzystania wiedzy i umiejętności związanych z planowaniem, przygotowaniem i przeprowadzaniem badań empirycznych ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki badań eksperymentalnych.

Studenci będą mieli możliwość 1) zapoznania się z klasycznymi badaniami poszczególnych nurtów psychologii eksperymentalnej, 2) przećwiczenia na różnorodnym materiale podstawowych etapów procesu badawczego, 3) zaplanowania i przeprowadzenia własnego badania empirycznego.

Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (ćwiczenia) + 45h pracy własnej.

Poszczególne zajęcia będą zorganizowane wokół następujących zagadnień:

• podstawy filozofii nauki,

• psychologia jako nauka,

• metody badań psychologicznych,

• wyjaśnianie i uzasadnianie,

• pytania badawcze, hipotezy teoretyczne, zmienne,

• operacjonalizacja, pomiar, wskaźniki,

• badania korelacyjne,

• podstawowe schematy eksperymentalne,

• praktyczne aspekty planowania badań psychologicznych,

• praktyczne i etyczne aspekty przeprowadzania badań empirycznych.

2014/2015, 2015/2016

Celem zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu psychologii ogólnej dotyczącej zarówno warsztatu empirycznego jak i teorii. Na każdych zajęciach planujemy przeprowadzanie demonstracji wybranych zjawisk i zależności. Część tych demonstracji po przygotowaniu i przeprowadzeniu na zajęciach będzie kontynuowana w postaci prac domowych dla studentów. Ważnym zadaniem będzie opanowanie umiejętności opisywania badań i opracowywania ich wyników w postaci zwięzłego raportu. Będziemy starali się też o wyrobienie umiejętności znajdowania zastosowań dla działań "w świecie realnym" na podstawie wyników badań empirycznych. Tematami ćwiczeń będą podstawowe prawa, zależności i mechanizmy dotyczące między innymi: percepcji, uczenia się, pamięci, uwagi, myślenia, języka, inteligencji, twórczości, emocji, motywacji, oraz wybranych zagadnień psychologii rozwojowej, osobowości i psychologii społecznej.

Szacowana liczba godzin, które student powinien przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: 30h (ćwiczenia) + 45h pracy własnej.

Poszczególne zajęcia będą zorganizowane wokół następujących zagadnień:

• podstawy filozofii nauki,

• psychologia jako nauka,

• metody badań psychologicznych,

• wyjaśnianie i uzasadnianie,

• pytania badawcze, hipotezy teoretyczne, zmienne,

• operacjonalizacja, pomiar, wskaźniki,

• badania korelacyjne,

• podstawowe schematy eksperymentalne,

• planowanie badań ,

• praktyczne i etyczne aspekty przeprowadzania badań empirycznych.

Literatura:

Od 2018/2019

Brzeziński, J. (2000). Metodologia badań naukowych i diagnostycznych (rozdz. 9-10, t.1, ss. 333-389). W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Shaughnessy J., Zechmeister J., (2002) Metody badawcze w psychologii, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

2014/2015 - 2017/2018

- Brzeziński, J. (2000). Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar

- Chalmers, A. (1993). Czym jest to, co zwiemy nauką. Wrocław: Wydawnictwo Siedmioróg.

- Hock, Roger (2003) 40 prac badawczych, które zmieniły oblicze psychologii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

- Maszczyk D., Rodziewicz-Winnicki, A. (1979). Charakterystyka badań eksperymentalnych. (w:) D. Maszczyk, A. Rodziewicz-Winnicki (red.) Metody badań w naukach społecznych (s. 61-72), Katowice: PWN

- Strelau, J. (2001). Psychologia. Gdańsk: GWP.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza

- zna klasyczne oraz najbardziej nowatorskie eksperymenty [K_W02, K_W04, K_W04, K_W05, K_W07, K_W08]

- zna ogólne zasady prowadzenia badań empirycznych [K_W02, K_W04]

- zna podstawowe elementy metodologii prac empirycznych [K_W01, K_W03]

Nabyte umiejętności

- umie przekładać na język empirii twierdzenia i pytania z zakresu psychologii [K_U01, K_U03, K_U07, K_U10, K_U11]

- potrafi posłużyć się kilkoma prostymi narzędziami statystycznymi [K_U02, K_U15]

- umie opisywać badania i opracowywać ich wyniki [K_U02, K_U03, K_U10, K_U16, K_U17, K_U20, K_U21]

Nabyte kompetencje społeczne

- umie pracować w grupie [K_K03]

- umie funkcjonować w sytuacji ekspozycji społecznej [K_K09]

Metody i kryteria oceniania:

Od 2018/2019

Ocena końcowa będzie wystawiana poprzez zsumowanie punktów uzyskanych za (a) zadania wykonywane przez studentów w pierwszej połowie semestru na platformie internetowej kursu, (b) terminową i zgodną z wytycznymi realizację kolejnych etapów planowania i przeprowadzenia badania eksperymentalnego oraz (c) raport końcowy z przeprowadzonego badania.

Dodatkowo pozytywny wpływ na ocenę końcową może mieć również aktywność studenta podczas zajęć.

2016/2017, 2017/2018

Ocena końcowa będzie wystawiana na podstawie liczby punktów uzyskanych z zadań domowych oraz z końcowego projektu badawczego, z uwzględnieniem aktywności studenta podczas zajęć.

2014/2015, 2015/2016

Ocena sposobu zaplanowania eksperymentu, jego realizacji oraz napisania raportu z badania (zawierającego skrócony wstęp teoretyczny, opis metody, analizę wyników i ich dyskusję). Kryterium jest poprawność, oryginalność oraz zaangażowanie.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)