Pojęcie człowieka nowoczesnego II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-PCN18-S |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pojęcie człowieka nowoczesnego II |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria monograficzne |
Założenia (opisowo): | Ukończony kurs historii filozofii nowożytnej |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Trzyletnie seminarium dotyczyć będzie głównych pojęć składających się na ogólny koncept nowoczesności: emancypacji, racjonalizacji, rewolucji, sekularyzmu, indywidualizmu, postępu, oświecenia, wolności-równości, reprezentacji, społeczeństwa, umowy, antropokracji i innych. Program (na drugi rok) ułożony na ogół chronologicznie poprowadzi od lektury pisarzy oświecenia i rewolucji, poprzez romantyzm i ideologie połowy XIX wieku (Hegel, Marx) aż po Nietzschego i modernizm. |
Pełny opis: |
Na pojęcie nowoczesności składa się szereg pojęć szczegółowych, które łącznie definiują „ducha nowoczesności”, m.in. emancypacja, racjonalizacja, sekularyzacja, indywidualizm, rewolucja, równość, postęp, oświecenie, społeczeństwo. Seminarium „Pojęcie nowoczesności” ma na celu analizę szczegółowych momentów, jakie składają się na tytułową ideę, poprzez lekturę zarówno klasycznych, założycielskich tekstów kultury nowoczesnej, jak i komentarzy historycznych i filozoficznych do nich – w porządku chronologicznym. Program seminarium zakłada trzyletni cykl zajęć. Drugi rok (Pojęcie nowoczesności II) obejmuje lektury od oświecenia/rewolucji do modernizm, ujęte w następujących blokach tematycznych (bloki nie muszą pokrywać się z jednostkami dydaktycznymi; dwadzieścia bloków ma wypełnić 60h zajęć): 1 Oświecenie. Rousseau – pierwszy człowiek dojrzały 2 Markiz de Sade – parodia oświecenia 3 Kuzynek Mistrza Rameau Diderota 4 Rewolucja – Emblematy rozumu. Jakobini 5 Narodziny nauk o człowieku? (- Foucault) 6 Romantyzm, czyli dojrzała nowoczesność 7 Absolut romantyków - Schelling 8 Narodziny narodu 9 Hegel i oświecenie 10 Późny Hegel: państwo 11 Późni romantycy: Kierkegaard i historia Don Juana 12 Późni romantycy: Schopenhauer, pesymizm i wyjście poza nowoczesność 13 Komuniści: Karol Marks. Nowoczesna krytyka kapitalizmu 14 Nowy świat: Ameryka i nowoczesność. Centra i peryferia (Emerson, Melville) 15 Ameryka i nowoczesność. Abolicjoniści i pragmatycy 16 Późny romantyzm: Baudelaire, Flaubert – głupota nowoczesności 17 Wycieczka wstecz: protoromantycy – Cervantes i Szekspir 18 Wielkie narracje panoramiczne: Balzak i Zola 19 Ultra-kontrnowoczesność: Nietzsche 20 Podsumowanie: od romantyzmu do modernizmu |
Literatura: |
- B. Baczko, Rousseau. Samotność i wspólnota - M. Foucault - D. Diderot, Kuzynek mistrza Rameau – Kant, Co to jest oświecenie? - J. Starobinski, Emblematy rozumu - M. Foucault, Słowa i rzeczy - E. Hobsbawm, Wiek kapitału - F. W.J. Schelling, Filozoficzne badania nad istotą ludzkiej wolności... - G.W.F. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów - G.W.F. Hegel, Zasady filozofii prawa, Fenomenologia ducha - S. Kierkeggard, Dziennik uwodziciela - A. Schopenhauer – Świat jako wola i przedstawienie - K. Marks, Kapitał - R.W. Emerson, Natura; H. Melville, Moby Dick - G. Flaubert, Madame Bovary, Bouvard i Pecuchet - M. Cervantes, Don Kichote - E. Zola, wybrana powieść - F. Nietzsche, Ecce homo i inne pozycje |
Efekty uczenia się: |
Nabyta wiedza: student zna i rozumie podstawowe idee, koncepcje, terminy filozoficznej idei nowoczesności; zna historię idei nowoczesności oraz samej nowoczesnej samowiedzy człowieka; zna, rozumie i potrafi analizować wybrane idee klasycznych autorów filozofii nowożytnej i nowoczesnej – w stopniu zaawansowanym w stosunku do słuchacza kursu Historii Filozofii Nowożytnej Nabyte umiejętności: student zna sposoby odróżniania tego, co nowoczesne, od tego, co nienowoczesne; potrafi wskazać różne podstawowe wymiary, definicje i różne aspekty tego, co nowoczesne; potrafi wskazać teksty ideologicznie uzasadniające nowoczesność oraz te, które odnoszą się do niej negatywnie; potrafi w mowie i na piśmie sformułować postulaty nowoczesnego życia oraz wskazać ich ograniczenia i aporie Nabyte kompetencje społeczne: student zna i rozumie zakres, ograniczenia i ogólne przeznaczenie idei i programu nowoczesności w wymiarze życia społecznego; odróżnia nowoczesne formy budowania więzi społecznych od form tradycyjnych; rozumie zakres, ograniczenia i cele wiedzy, oświecenia i edukacji w nowoczesnym życiu społecznym i umie w praktyce wspierać procesy modernizacyjne |
Metody i kryteria oceniania: |
frekwencja, aktywność, przygotowanie, referaty |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.