Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Philosophy of dialogue: its religious, interreligious, and Jewish dimensions

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-PDD17-M-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Philosophy of dialogue: its religious, interreligious, and Jewish dimensions
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

monograficzne
ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

In addition to the knowledge of English no special knowledge is required other than what is included in basic courses in the history of philosophy.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Dialog można uważać za wymiar ludzkiej egzystencji. Główna myśl: być człowiekiem to być w dialogu, „Ja” nie jest naprawdę możliwe bez „Ty”. O tym mówi filozofia dialogu.

Ta filozofia będzie przedstawiona, począwszy od swoich prekursorów, po głównych twórców – H. Cohena, M. Bubera, F. Ebnera, F. Rosenzweiga, G. Marcela – a także dalsze rozważania, np. E. Levinasa. Ponadto rozważymy problem wagi religii dla tej gałęzi filozofii oraz pytanie, czy jest szczególny związek między nią a filozofią żydowską. Następnie będą przedstawione inne rozważania o dialogu (np. David Bohm) oraz zastosowania do teorii dialogu międzyreligijnego (R. Panikkar, A. J. Heschel).

Pełny opis:

Dialogue as means of communication has been always with us. Dialogue as a literary form has been known since at least the ancient Greeks. Dialogue can be treated as more than a mode of communication, namely as a dimension of human existence. The principal idea is that to be human is to be in dialogue, and that “I” is not really possible without “You”. These ideas are explored in the philosophy of dialogue, sometimes also called dialogic or dialogics.

The philosophy of dialogue will be presented, mentioning the background (including Plato) and its precursors, for example, Soren Kierkegaard. Then the proper philosophy of dialogue, developed in the twentieth century, will be studied, focusing on some key ideas of Hermann Cohen, Martin Buber, Ferdinand Ebner, Franz Rosenzweig, Gabriel Marcel. In addition, some later developments will be discussed, especially in the thought of Emmanuel Levinas.

In addition to a general presentation of the philosophical approaches to dialogue, the problem of the importance of religion for the philosophy of dialogue will be considered, and also the question whether there exists a particular connection between the philosophy of dialogue and Jewish philosophy. It is well known that religious motivations were crucial for nearly all the authors who shaped this branch of philosophy (perhaps Mikhail Bakhtin was an exception), and many among them were identifying with at least certain major aspects of Judaism. Was it a coincidence or a deep connection? Both views happen to be adopted, expressly or tacitly.

Having studied the general philosophical background we will turn to the practice of dialogue, especially the interreligious dialogue. The focus will be on the encounters that relate to the philosophically significant dimension introduced before. Thus dialogue as a creative method devised by physicist David Bohm will be considered, and then “deep” interreligious dialogue will be discussed. It was indicated by such authors as Raimundo Panikkar and Abraham Joshua Heschel, and in fact alluded to by Buber and Levinas.

Students are expected to read fragments of books and papers by Buber, Rosenzweig, Heschel, Panikkar and Levinas, as well as write an essay on an aspect of the philosophy of dialogue, and finally pass an oral exam.

Literatura:

Martin Buber

I and Thou (German orig. 1923), fragments, from M. Buber, selected and edited by Will Herberg, Meridian Books, Cleveland and New York 1956, 43-62.

(Another translation of I and Thou, by Walter Kaufmann, Charles Scribner’s Sons, NY 1970.)

The Question to the Single One (German orig. 1936), from Herberg 1956, 63-88.

Distance and Relation (German orig. 1951), The Knowledge of Man, George Allen and Unwin, London 1965, 59-71.

Elements of the Interhuman (German orig. 1957), The Knowledge of Man, George Allen and Unwin, London 1965, 72-88.

Franz Rosenzweig

The Star of Redemption (German orig. 1921), transl. by Barbara Galli, U of Wisconsin Press, 2005.

Understanding the Sick and the Healthy: A View of World, Man, and God. Ed. and transl. by Nahum N. Glatzer, Harvard U Press 1999 (first ed. 1954).

The New Thinking: A Few Supplementary Remarks to the Star (orig. 1925), in Franz Rosenzweig’s “The New Thinking,” ed. and transl. by Alan Udoff and Barbara E. Galli, Syracuse U Press, 1999.

Emmanuel Levinas

Philosophy and Transcendence (French orig. 1989), Alterity and Transcendence (French orig. 1995), Columbia Univ. Press, NY 1999, 3-37.

Totality and Totalization (French orig. 1968), Alterity and Transcendence, 39-51.

Infinity (French orig. 1968), Alterity and Transcendence, 53-76.

Martin Buber, Gabriel Marcel and Philosophy (orig. 1984), in Outside the Subject

Beyond Dialogue (French orig. 1967), Alterity and Transcendence, 79-89.

The Word I, the Word You, the Word God (French orig. 1978), Alterity and Transcendence, 91-96.

The Proximity of the Other (French orig. 1986), Alterity and Transcendence, 97-109.

David Bohm, Donald Factor and Peter Garrett,

Dialogue - A proposal, 1990. <www.david-bohm.net/dialogue/dialogue_proposal.html>

Abraham Joshua Heschel

Man Is Not Alone, A philosophy of Religion, New York 1951.

Who is Man? Stanford 1965.

No Religion is an Island (1965), in No Religion Is an Island, ed. by H. Kasimow and B. Sherwin, Orbis Books 1991, 3-22.

Raimundo Panikkar

The Intrareligious Dialogue, revised ed. Paulist Press, Mahwah NJ 1999.

The Dialogical Dialogue, in Frank Whaling (ed.) The World’s Religious Traditions: Current Perspectives in Religious Studies. Essays in Honour of Wilfred Cantwell Smith. T & T Clark, 1984, 201-221.

Additional bibliography

Shmuel Hugo Bergman, Dialogical Philosophy from Kierkegaard to Buber, State U of New York Press, Albany 1991.

Maurice S. Friedman, Martin Buber: The Life of Dialogue, 1955. <http://www.religion-online.org/showbook.asp?title=459>

Nahum Glatzer, Franz Rosenzweig, His Life and Thought, Schocken Books, New York 1953.

Ephraim Meir, Dialogical Thought and Identity, De Gruyter, Berlin, and Magness Press, Jerusalem, 2015.

Dmitri Nikulin, On Dialogue, Lexington Books, Oxford 2006.

Hilary Putnam, Jewish Philosophy as a Guide to Life, Indiana U Press, Bloomington, 2008.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

- zapoznanie się z problemami z zakresu filozofii dialogu;

- pogłębienie znajomości i rozumienia roli refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury;

- rozszerzenie wiedzy o miejscu i znaczeniu filozofii w relacji do religii;

Nabyte umiejętności:

- umiejętność analizowania złożonych argumentacji filozoficznych, identyfikowania składających się na nie tez i założeń;

Nabyte kompetencje społeczne:

- poznanie zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się i rozwoju zawodowego;

Metody i kryteria oceniania:

Based on the quality of the essay and the result of the oral examination focusing on the essay, the topics presented during the lectures and covered in the required readings.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)