Etyka kliniczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3501-SP-EK |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Etyka kliniczna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi stanowiskami teoretycznymi i metodami badawczymi dotyczącymi problemów etycznych występujących w praktyce klinicznej. Materiał przedstawiany na zajęciach obejmuje centralne zagadnienia etyczne dyskutowane we współczesnej literaturze z zakresu etyki medycznej. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi stanowiskami teoretycznymi i metodami badawczymi dotyczącymi problemów etycznych występujących w praktyce klinicznej. Materiał przedstawiany na zajęciach obejmuje centralne zagadnienia etyczne dyskutowane we współczesnej literaturze z zakresu etyki medycznej. |
Literatura: |
Literatura zostanie podana na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po ukończeniu zajęć student: ‒ zna i rozumie interdyscyplinarną terminologię w etyki klinicznej; ‒ zna główne zagadnienia i problemy etyki klinicznej, współczesne orientacje teoretyczne i badawcze oraz stanowiska aksjologiczne i normatywne; ‒ ma wszechstronną znajomość i dogłębne zrozumienie roli etyki w praktyce klinicznej; ‒ dostrzega wpływ czynników społeczno-kulturowych, prawnych i polityczno-ekonomicznych na praktykę kliniczną. Umiejętności ‒ prawidłowo identyfikuje, interpretuje i analizuje problemy i konflikty etycznej, powstające na gruncie praktyki klinicznej; ‒ merytorycznie i poprawnie argumentuje, dobiera i konstruuje zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne, oraz formułuje odpowiedzi na krytykę; ‒ przygotowuje pisemne analizy krytyczne tekstów opracowywanych w trakcie seminarium; ‒ przygotowuje na poziomie zaawansowanym wypowiedź pisemną dotyczącą zagadnień z zakresu etyki klinicznej na podstawie samodzielnie wyszukanych i poddanych krytycznej analizie informacji pochodzących z różnych źródeł; Kompetencje ‒ docenia wartość i znaczenie dyskusji dla rozwoju wiedzy oraz konstruktywnego rozwiązywania dylematów moralnych, jakie powstają w praktyce klinicznej; ‒ jest otwarty na rozmowę i współpracę z innymi; ‒ potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; ‒ odznacza się rzetelnością, rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań badawczych i profesjonalnych z zakresu etyki klinicznej; ‒ dostrzega znaczenie i potrzebę edukacji etycznej i bioetycznej wśród przedstawicieli zawodów medycznych; ‒ docenia znaczenia refleksji etycznej w praktyce medycyny oraz jej rolę w kształtowaniu więzi terapeutycznych opartych na poszanowaniu godności i podstawowych praw człowieka; ‒ wykazuje zainteresowanie dyskusjami i sporami z zakresu etyki klinicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składa się: 1) Przygotowanie do zajęć i aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach na zajęciach – 60 % 2) Przygotowanie krytycznej pracy pisemnej dotyczącej wybranego zagadnienia z zakresu etyki klinicznej – 40 % |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.