Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka kliniczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-SP-EK
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka kliniczna
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi stanowiskami teoretycznymi i metodami badawczymi dotyczącymi problemów etycznych występujących w praktyce klinicznej. Materiał przedstawiany na zajęciach obejmuje centralne zagadnienia etyczne dyskutowane we współczesnej literaturze z zakresu etyki medycznej.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z głównymi stanowiskami teoretycznymi i metodami badawczymi dotyczącymi problemów etycznych występujących w praktyce klinicznej. Materiał przedstawiany na zajęciach obejmuje centralne zagadnienia etyczne dyskutowane we współczesnej literaturze z zakresu etyki medycznej.

Literatura:

Literatura zostanie podana na zajęciach.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Po ukończeniu zajęć student:

‒ zna i rozumie interdyscyplinarną terminologię w etyki klinicznej;

‒ zna główne zagadnienia i problemy etyki klinicznej, współczesne orientacje teoretyczne i badawcze oraz stanowiska aksjologiczne i normatywne;

‒ ma wszechstronną znajomość i dogłębne zrozumienie roli etyki w praktyce klinicznej;

‒ dostrzega wpływ czynników społeczno-kulturowych, prawnych i polityczno-ekonomicznych na praktykę kliniczną.

Umiejętności

‒ prawidłowo identyfikuje, interpretuje i analizuje problemy i konflikty etycznej, powstające na gruncie praktyki klinicznej;

‒ merytorycznie i poprawnie argumentuje, dobiera i konstruuje zaawansowane argumenty normatywne i faktyczne, oraz formułuje

odpowiedzi na krytykę;

‒ przygotowuje pisemne analizy krytyczne tekstów opracowywanych w trakcie seminarium;

‒ przygotowuje na poziomie zaawansowanym wypowiedź pisemną dotyczącą zagadnień z zakresu etyki klinicznej na podstawie

samodzielnie wyszukanych i poddanych krytycznej analizie informacji pochodzących z różnych źródeł;

Kompetencje

‒ docenia wartość i znaczenie dyskusji dla rozwoju wiedzy oraz konstruktywnego rozwiązywania dylematów moralnych, jakie

powstają w praktyce klinicznej;

‒ jest otwarty na rozmowę i współpracę z innymi;

‒ potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role;

‒ odznacza się rzetelnością, rozwagą i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań badawczych i profesjonalnych z zakresu etyki klinicznej;

‒ dostrzega znaczenie i potrzebę edukacji etycznej i bioetycznej wśród przedstawicieli zawodów medycznych;

‒ docenia znaczenia refleksji etycznej w praktyce medycyny oraz jej rolę w kształtowaniu więzi terapeutycznych opartych na poszanowaniu godności i podstawowych praw człowieka;

‒ wykazuje zainteresowanie dyskusjami i sporami z zakresu etyki klinicznej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składa się:

1) Przygotowanie do zajęć i aktywny, konstruktywny udział w dyskusjach na zajęciach – 60 %

2) Przygotowanie krytycznej pracy pisemnej dotyczącej wybranego zagadnienia z zakresu etyki klinicznej – 40 %

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)