Uniwersytet Warszawski - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Social Philosophy: the key problems of modernity

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-SPPM19-Z-S Kod Erasmus / ISCED: 08.1 / (0223) Filozofia i etyka
Nazwa przedmiotu: Social Philosophy: the key problems of modernity
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Seminaria
Punkty ECTS i inne: (brak)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

seminaria monograficzne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem seminarium jest poddanie refleksji kluczowych współcześnie problemów filozofii społecznej związanych przede wszystkim z przekształceniami w polu technologii i komunikacji oraz z konsekwencjami działalności człowieka na ziemi. W związku z tym przenalizowane zostaną problemy pojęciowe związane z: nowoczesnością jako projektem filozoficznym oraz przekształceniami komunikacyjnymi, rozwojem technologicznym.

Pełny opis:

The aim of the seminar is to reflect upon key contemporary problems facing social philosophy with regard to broadly understood modernity and the consequences of modernization (social, technological, and political). Firstly, we will analyse the concepts of modernism, postmodernism and hypermodernism as the expression of the difficulties in defining the characteristics of modernity. Secondly, we will look at the changes in communication related to the development of mass media in the field of culture, art and politics. The seminar’s programme assumes that some of the bibliographic items will be analysed over several classes, inviting the participants to their unhurried reading. Additionally, depending on the participants’ interests and the dynamics of the discussion, the syllabus will be extended with publications that raise relevant threads and problems.

Literatura:

MODERNITY

-J. Habermas, Modernity – An Incomplete Project.

-J-F. Lyotard, The Postmodern Condition: A Report on Knowledge.

-A. Borgmann, Crossing the Postmodern Divide, p. 20-109.

COMMUNICATION

-V. Flusser, Into the Universe of Technical Images.

-R. Fidler, Mediamorphosis. Understanding New Media, ch. 2, 3.

-S. Hjarvard, The mediatization of culture and technology, ch. 2.

-S. Heidenreich, “The Situation After Media” In: Media after Kittler, eds. E. Ikoniadou, S. Wilson.

-J. Ranciere, The Politics of Aesthetics. The Distribution of the Sensible.

-R. Innis, Pragmatism and the Forms of Sense, part 2.

-H. Jenkins, D. Thorburn (eds.), Democracy and New Media.

Efekty uczenia się:

Knowledge: Student has knowledge of the key problems of contemporary social philosophy.

Skills: The student is able to relate acquired knowledge to contemporary issues undertaken within social philosophy, but also more broadly in the public debate.

Social competence: The student is able to see problems in social life and to refer them to philosophical concepts.

Metody i kryteria oceniania:

attendance, activity, presentation or essay about the readings

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.