Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Szkoła moderatorów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-SZMOD17-K-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Szkoła moderatorów
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Chęć podnoszenia własnych umiejętności w prowadzeniu zajęć; mile widziana praktyka własna w uczeniu innych lub organizowaniu spotkań, debat innych osób, a przynajmniej chęć robienia tego.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Pierwotnie zadaniem „Szkoły moderatorów” bylo przygotowanie uczestników do prowadzenia spotkań i debat, które pomogą w lepszym przepływie informacji i sprawniejszej komunikacji między uczestnikami spotkań. To się nie zmienilo, ale doświadczenia z dotychczasowych 4 cykli zmienily akcenty. Praca na zajeciach jest praca na tym, co wnosza uczestnicy, praca nad ich samoświadomością i ta droga, czyli rozmowy, analizy i cwiczenia jest podstawowa. Dodatkowo trzeba napisac o politycznym i etycznym nastawieniu calego cyklu, którego celem nadrzędnym jest wykształcenie u uczestników przydatnych umiejętności moderatorskich.

Pełny opis:

„Szkoła moderatorów” ma charakter bardzo praktyczny i poznawczy. Studenci będą uczestniczyć lub już uczestniczą w różnych spotkaniach jako nauczyciele, prowadzący zebrania, uczestnicy. Umiejętność efektywnego przeprowadzenia grupy przez wspólną dyskusję zakończoną np. wypracowaniem wspólnego stanowiska lub pozyskaniem opinii wydaje się jedną z cenniejszych kwalifikacji we współczesnym społeczeństwie. Podczas zajęć uczestnicy zostaną zapoznani z różnymi typami spotkań (informacyjne, konsultacyjne, decyzyjne). Poznają sposoby dobrego zaplanowania, przygotowania i zrealizowania spotkania. Przewodnim tematem zajęć będzie osoba moderatora, jego rola, cele do osiągnięcia przez niego i narzędzia do zastosowania (np. pytania). Odrębny blok będzie też poświęcony technikom komunikacyjnym przydatnym w prowadzeniu spotkań (np. parafrazy, podsumowywania, potwierdzenie, zachęcenie, lustrzane odbicie, równoważenie). Szeroko zaś rozumianym kontekstem jest sfera publiczna.

Po 4 cyklach zajęć trzeba powtórzyć to, co napisano w opisie podstawowym. Pierwotnie zadaniem „Szkoły moderatorów” było przygotowanie uczestników do prowadzenia spotkań i debat, które pomogą w lepszym przepływie informacji i sprawniejszej komunikacji między uczestnikami spotkań. To się nie zmieniło, ale dotychczasowe doświadczenia z znacząco zmieniły akcenty. Praca na zajęciach jest pracą na tym, co wnoszą uczestnicy, pracą nad ich samoświadomością i ta droga, czyli przez rozmowy, analizy i ćwiczenia jest podstawowa. Jest to praca bardzo twórcza i bardzo żywa dla wszystkich uczestników, dająca też okazję do spotkania z samym sobą i drugim człowiekiem, a także do odkrywania siebie i innych. Dodatkowo trzeba podkreślić polityczne i etyczne nastawienie całego cyklu, którego celem nadrzędnym jest wykształcenie u uczestników przydatnych umiejętności moderatorskich.

Literatura:

Zajęcia mają przede wszystkim charakter warsztatowy, praktyczny, ew. lektury będą dotyczyć np. sposobów zadawania pytań czy umiejętności słuchania innych. Niemniej teoretyczną podstawą zajęć będą prace m. in. J. Habermasa, H. Arendt, G. Simmla, M. Bachtina i in.

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

Po zakończeniu warsztatów student ma wiedzę dotyczącą pracy i roli moderatora.

Nabyte umiejętności:

Dysponuje bazowymi umiejętności moderatora. Potrafi zaplanować spotkanie, zna podstawowe narzędzia pracy moderatora i techniki komunikacyjne.

Nabyte kompetencje społeczne:

Zwiększa swoje kompetencje świadomego i aktywnego członka demokratycznej wspólnoty, która dochodzi do rozwiązań na drodze rozmowy i debaty.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność, obecność, przygotowywanie ćwiczeń, przeprowadzenie własnego minispotkania, napisanie minieseju o moderatorze (5 tys. znaków).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)