Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Values and Judgments

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3501-VJ18-S-OG
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Values and Judgments
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Courses in foreign languages
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie
seminaria monograficzne

Założenia (opisowo):

Zainteresowanie estetyką, uczestniczenie w zajęciach z filozofii wartości byłoby wskazane

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia zostały przygotowane dla studentów specjalności Warsaw Studies in Philosophy. Zostały one pomyślane jako wprowadzenie do tematyki wartości i wartościowania oraz bardziej szczegółowej tematyki związanej z wartościami estetycznymi, artystycznymi oraz ogólnie mówiąc wartościami w sztuce. W obszarze tej tematyki pojawiają się pytania, z których nawet najprostsze są niezwykle trudne do udzielenia na nie odpowiedzi, jednak wydaje się, że ani w życiu codziennym ani tym bardziej w filozofii nie można się bez nich obejść.

Pełny opis:

Zajęcia zostały przygotowane dla studentów specjalności Warsaw Studies in Philosophy. Zostały one pomyślane jako wprowadzenie do tematyki wartości i wartościowania oraz bardziej szczegółowej tematyki związanej z wartościami estetycznymi, artystycznymi oraz ogólnie mówiąc wartościami w sztuce. Ten bardzo zróżnicowany i złożony obszar badań pozostaje osadzony głęboko w tematyce filozoficznej oraz odwołuje się do zasadniczych podziałów w filozofii. W obszarze tej tematyki pojawiają się pytania, z których nawet najprostsze są niezwykle trudne do udzielenia na nie odpowiedzi, jednak wydaje się, że ani w życiu codziennym ani tym bardziej w filozofii nie można się bez nich obejść. Czym są wartości? Co mamy na myśli kiedy mówimy o estetycznych, artystycznych, kulturowych, moralnych oraz innych wartościach? Jak powstają hierarchie wartości oraz jak są one ugruntowane w powszechnych i praktycznych przekonaniach? Czym są dobro, wolność, piękno, prawda, sprawiedliwość et. centr., oraz dlaczego potrzebujemy ich w naszym życiu?

Literatura:

Beardsley, Monroe C., Inherent Values of Art”, Aesthetics. An Essay in Philosohy of Criticism

Bush, Wendell T., Esthetic Values and their Interpretation, The Journal of Philosophy, vol. 19, no 5 (1922)

Chapple, Stanley, “Some Fundamental Values in Music”, Educator Journal of Music, vol. 48, no 64 (1962)

Graham, The Values of Music,

Gurney, Edmund, The Power of Sound,

Ingarden, Roman, “Artistic and Aesthetic Values”, British Journal of Aesthetics, vol. (1962)

Kivy, Peter, “On Aesthetics Aspects and Values in Art”

Lacey, Hugh, Is Science Value Free?. Values and Scientific Understanding, Routledge, Lodnon 1999

Stolnitz, Jeremy, “Artistic Values in Aesthetic Experience”,

Walton, Kendall, “Marvelous Images. On Values in Art

Walton, Kendall, “How Marvelous. Towards the Theory of Aesthetics Values”, The Journal and Aesthetics and Art Criticism, vol. 52, no 3 (1993)

Wiggins, David, Needs, Values, Truth, Claredon Press, Oxford 1998

Efekty uczenia się:

Nabyta wiedza:

-zna podstawową terminologię filozoficzną w wybranym języku obcym

-ma uporządkowaną wiedzę szczegółową w ramach wybranej dyscypliny filozoficznej

zna idee i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism

Nabyte umiejętności:

-czyta i interpretuje tekst filozoficzny

-formułuje w mowie i na piśmie problemy filozoficzne, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy

Nabyte kompetencje społeczne:

-samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze

Metody i kryteria oceniania:

uczestniczenie w zajęciach, zaliczenie pracy pisemnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)