Unia Europejska: konflikty i wizje
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-FAKL51-MGR |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Unia Europejska: konflikty i wizje |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Fak. seminaria 30 h (semestr letni) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
O Unii Europejskiej mówi się w Polsce najczęściej jako o pewnym porządku instytucjonalnym, którego zarysy są ustalone i który jest źródłem politycznych standardów. Na zajęciach przyjrzymy się UE z innej strony: jakie konflikty różnych wizji i interesów kształtują politykę europejską? Jaką rolę w jej definiowaniu odgrywają poszczególne instytucje UE, państwa narodowe, lobbyści, obywatelki i obywatele? Na zajęciach przyjrzymy się kilku kontrowersyjnym momentom w historii europejskiej polityki, m.in. sporom wokół projektów dyrektyw KE i wokół wyroków ETS oraz debatom towarzyszącym referendom w różnych krajach UE. Przedmiotem zainteresowania nie będą techniczne aspekty polityki europejskiej, lecz ogólne pytania o obywatelstwo, demokrację, władzę, artykulację konfliktu i dynamikę protestu społecznego. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć będzie koncentrowała się wokół następujących zagadnień: 1.Wizje Europy: między utopią wspólnoty a realiami władzy. 2.Kryzys związku kapitalizmu i demokracji 3.Co mogą, a czego nie mogą państwa narodowe? 4.Integracja i dezintegracja. 5. Wspólny rynek: od harmonizacji reguł konkurencji do konkurencji między regułami? 6. Centrum i peryferia Unii Europejskiej. 7.Kontrowersyjne dyrektywy: dyrektywa patentowa i dyrektywa usługowa (analizy przypadków). 8. Regulacja i deregulacja 9. Spory o energię, zmiany klimatyczne i energia atomowa jako tematy polityczne. 10. Prywatność i kontrola. |
Literatura: |
Tomasz Grzegorz Grosse, Semestr Europejski. Analiza Natolińska nr 7(65) 2013. Maria Ivanova, Why there was no Marshall Plan for Eastern Europe. Jadwiga Staniszkis. 2012., Zawładnąć!, s. 81-104. Scholar. A.Dumini, F. Rufin. Europejski Bank Centralny- arbiter i aktor kryzysu. w: Przemysław Wielgosz (red.). 2013. Koniec Europy jaką znamy. IW Książka i prasa.117-130.Etienne Balibar, We, the People of Europe? Reflections on Transnational Citizenship,. Daniel Cohn-Bendit, Guy Verhofstadt, Dla Europy. Miguel Poiares Maduro, Europejski konstytucjonalizm oraz trzy modele socjalnej Europy, „Nowa Europa” nr 2(7)/2008, s. 317-343. William Walters i Jens Henrik Haahr, Rządzenie Europą. Piotr Waglowski, Prawo w sieci. Zarys regulacji internetu. - Piratpartiet, Declaration of Principles,- raport LQdN o neutralności sieci. . "Benchmarking Working Europe 2014" http://www.etui.org/Publications2/Working-Papers/Social-dumping-and-the-EU-integration-process. Michaele Schreyer, Lutz Metz, ERENE – Europejska wspólnota energii odnawialnej. Frank Schirrmacher,Payback. Dlaczego w epoce informacyjnej jesteśmy zmuszeni do robienia tego, czego nie chcemy i jak odzyskamy kontrolę nad naszym myśleniem. Nowa Europa 2(!8) 2014, ss. 19-57. Janis Warufakis, Globalny minotaur. PWN, 2015. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: K_W18 posiada pogłębioną wiedzę o wybranych instytucjach UE K_W21 posiada pogłębioną wiedzę na temat polityki, procesów politycznych na poziomie krajowym, Unii Europejskiej i globalnym oraz uczestnictwa w sferze publicznej K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń w UE. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat aktualnych wydarzeń K_K05 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat różnych aspektów procesu integracji europejskiej i aktorów tych procesów społecznych K_K07 umie uzasadnić wybór źródeł do analizy szczegółowych kwestii związanych z integracją |
Metody i kryteria oceniania: |
- ocena ciągła: bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność - systematyczność i jakość przygotowywanych komunikatów z lektur - przygotowywanie przeglądu tygodniowych wydarzeń w UE i innych mających znaczenie dla UE zaliczenie na ocenę; na podstawie obecności, przedstawionych komunikatów oraz aktywności na zajęciach W ciągu semestru można opuścić maksymalnie trzy zajęcia. Na ocenę cotygodniowych prac wpływa klarowność argumentacji, wykorzystanie wiedzy z obowiązkowych lektur do zajęć i terminowość. Warunki zaliczenia w terminie poprawkowym są identyczne jak w pierwszym terminie. Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek) – 4h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia – 10h |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.