Analiza dyskursu wizualnego (cz. I)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-JIS-7-2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Analiza dyskursu wizualnego (cz. I) |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: |
Fak. ćwiczenia 30 h (semestr letni) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość podstawowych zagadnień dot. badań jakościowych. Umiejętność czytania tekstów naukowych w jęz. angielskim. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dotyczą analizy dyskursu wizualnego w perspektywie so-cjologicznej. W odróżnieniu od najczęstszych ujęć analizy dyskur-su, które sprowadzają go do języka, te zajęcia eksponują istotną rolę przedstawień wizualnych. Umiejętność dekonstrukcji znaczeń zawartych w dyskursie wizualnym oraz ich umiejętna interpretacja socjologiczna to kwestie kluczowe dla zrozumienia mechanizmów funkcjonowania współczesnego społeczeństwa i kultury. |
Pełny opis: |
Zajęcia dotyczą analizy dyskursu wizualnego w perspektywie so-cjologicznej. W odróżnieniu od najczęstszych ujęć analizy dyskur-su, które sprowadzają go do języka, te zajęcia eksponują istotną rolę przedstawień wizualnych. Umiejętność dekonstrukcji znaczeń zawartych w dyskursie wizualnym oraz ich umiejętna interpretacja socjologiczna to kwestie kluczowe dla zrozumienia mechanizmów funkcjonowania współczesnego społeczeństwa i kultury. Zajęcia składają się z dwóch ściśle związanych części: teoretycznej i warsztatowej. W tej pierwszej dyskutujemy nad różnymi teore-tycznymi ujęciami problematyki wizualności odnoszącymi się zwłaszcza do: interpretacji kompozycyjnej, analizy semiologicznej, analizy obrazu jako dyskursu, analizy życia społecznego obiektów wizualnych, analizy fotograficznej. W części drugiej przekładamy te rozważania na narzędzia badawcze, które studenci wykorzystują do pracy na wybranym materiale. Staramy się śledzić to, jak w zależności od medium czy przestrzeni, w której eksponowany jest obraz zmienia się jego społeczny i symboliczny wydźwięk. |
Literatura: |
Berger, J. (2008) Sposoby widzenia, przeł. M. Bryl. Warszawa: Alet-heia. Drozdowski, R. (2009) Obraza na obrazy: Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących. Poznań: Zysk i s-ka. Harper, D. (1998) ‘An Argument for Visual Sociology’, w: J. Prosser (red.), Image-based research. A sourcebook for Qualitative Resear-chers (pp. 20-35). London: Routledge. Krajewski, M. (2010) W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej. Warszawa: Bęc Zmiana. Mirzoeff, N. (2016). Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba. War-szawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Lash S., Lury C. (2011) Globalny przemysł kulturowy. Medializacja rzeczy, przeł. J. Majmurek, R. Mitoraj. Kraków: WUJ. Ranciere, J. (2007) Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P. Mo-ścicki. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej. Rose, G. (2015). Interpretacja materiałów wizualnych: krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot. Warszawa: WN PWN. Sennett, R. (2009) Upadek człowieka publicznego, przeł. H. Jankow-ska. Warszawa: Wyd. Muza. |
Efekty uczenia się: |
K_W04: Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę specjalistyczną w zakresie praktyk komunikacyjnych. K_W07: Zna zaawansowane metody wypracowane przez językoznawstwo, lingwistyczną analizę dyskursu i semiotykę społeczną, pozwalające problematyzować, analizować i interpretować zjawiska zachodzące w dziedzinie kultury, komunikacji międzyludzkiej i dyskursów społecznych. K_W10: Ma rozszerzoną wiedzę o specyfice nauk społecznych – zwłaszcza socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją społeczną. K_U01: Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy. K_U05: Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu i semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury, nurtów intelektualnych i ideowych. K_U06: Potrafi poddać analizie złożoną relację między medium a przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na siebie. K_U11: Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze. K_U13: Posiada umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy z dziedziny socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją; potrafi krytycznie oceniać jej przydatność i skuteczność. K_U16: Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, wzbogaconą o umiejętność oceny tych zjawisk z perspektywy socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją. K_K09: Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i lingwistyczną. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja wyników analiz w formie pisemnej (prace domowe) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.