Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Analiza dyskursu wizualnego (cz. I)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-JIS-7-2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Analiza dyskursu wizualnego (cz. I)
Jednostka: Wydział Socjologii
Grupy: Fak. ćwiczenia 30 h (semestr letni)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość podstawowych zagadnień dot. badań jakościowych. Umiejętność czytania tekstów naukowych w jęz. angielskim.

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia dotyczą analizy dyskursu wizualnego w perspektywie so-cjologicznej. W odróżnieniu od najczęstszych ujęć analizy dyskur-su, które sprowadzają go do języka, te zajęcia eksponują istotną rolę przedstawień wizualnych. Umiejętność dekonstrukcji znaczeń zawartych w dyskursie wizualnym oraz ich umiejętna interpretacja socjologiczna to kwestie kluczowe dla zrozumienia mechanizmów funkcjonowania współczesnego społeczeństwa i kultury.

Pełny opis:

Zajęcia dotyczą analizy dyskursu wizualnego w perspektywie so-cjologicznej. W odróżnieniu od najczęstszych ujęć analizy dyskur-su, które sprowadzają go do języka, te zajęcia eksponują istotną rolę przedstawień wizualnych. Umiejętność dekonstrukcji znaczeń zawartych w dyskursie wizualnym oraz ich umiejętna interpretacja socjologiczna to kwestie kluczowe dla zrozumienia mechanizmów funkcjonowania współczesnego społeczeństwa i kultury.

Zajęcia składają się z dwóch ściśle związanych części: teoretycznej i warsztatowej. W tej pierwszej dyskutujemy nad różnymi teore-tycznymi ujęciami problematyki wizualności odnoszącymi się zwłaszcza do: interpretacji kompozycyjnej, analizy semiologicznej, analizy obrazu jako dyskursu, analizy życia społecznego obiektów wizualnych, analizy fotograficznej. W części drugiej przekładamy te rozważania na narzędzia badawcze, które studenci wykorzystują do pracy na wybranym materiale. Staramy się śledzić to, jak w zależności od medium czy przestrzeni, w której eksponowany jest obraz zmienia się jego społeczny i symboliczny wydźwięk.

Literatura:

Berger, J. (2008) Sposoby widzenia, przeł. M. Bryl. Warszawa: Alet-heia.

Drozdowski, R. (2009) Obraza na obrazy: Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominujących. Poznań: Zysk i s-ka.

Harper, D. (1998) ‘An Argument for Visual Sociology’, w: J. Prosser (red.), Image-based research. A sourcebook for Qualitative Resear-chers (pp. 20-35). London: Routledge.

Krajewski, M. (2010) W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej. Warszawa: Bęc Zmiana.

Mirzoeff, N. (2016). Jak zobaczyć świat, przeł. Ł. Zaremba. War-szawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Lash S., Lury C. (2011) Globalny przemysł kulturowy. Medializacja rzeczy, przeł. J. Majmurek, R. Mitoraj. Kraków: WUJ.

Ranciere, J. (2007) Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P. Mo-ścicki. Warszawa: Wyd. Krytyki Politycznej.

Rose, G. (2015). Interpretacja materiałów wizualnych: krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. E. Klekot. Warszawa: WN PWN.

Sennett, R. (2009) Upadek człowieka publicznego, przeł. H. Jankow-ska. Warszawa: Wyd. Muza.

Efekty uczenia się:

K_W04: Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę specjalistyczną w zakresie praktyk komunikacyjnych.

K_W07: Zna zaawansowane metody wypracowane przez językoznawstwo, lingwistyczną analizę dyskursu i semiotykę społeczną, pozwalające problematyzować, analizować i interpretować zjawiska zachodzące w dziedzinie kultury, komunikacji międzyludzkiej i dyskursów społecznych.

K_W10: Ma rozszerzoną wiedzę o specyfice nauk społecznych – zwłaszcza socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją społeczną.

K_U01: Wykorzystując różne źródła potrafi wyszukiwać, selekcjonować, analizować, oceniać i integrować informacje dotyczące języka, komunikacji i dyskursywnych aspektów życia społecznego i formułować na tej podstawie krytyczne sądy.

K_U05: Potrafi wykorzystywać dorobek współczesnego językoznawstwa, lingwistycznej analizy dyskursu

i semiotyki społecznej w celu krytycznej analizy i interpretacji wytworów kultury, nurtów intelektualnych i ideowych.

K_U06: Potrafi poddać analizie złożoną relację między medium a przekazem i wpływ, jaki wywierają wzajemnie na siebie.

K_U11: Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów komunikacyjnych i dyskursywnych, formułować własne opinie na ten temat oraz stawiać i weryfikować proste hipotezy badawcze.

K_U13: Posiada umiejętność wykorzystywania zdobytej wiedzy z dziedziny socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją; potrafi krytycznie oceniać jej przydatność i skuteczność.

K_U16: Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych, wzbogaconą o umiejętność oceny tych zjawisk z perspektywy socjologicznej analizy dyskursu i badań nad komunikacją.

K_K09: Jest gotowy samodzielnie i krytycznie uzupełniać swą wiedzę i umiejętności, łącząc perspektywę socjologiczną i lingwistyczną.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja wyników analiz w formie pisemnej (prace domowe)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)