Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Klasyczne teorie socjologiczne-wykład

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-KTS-W
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Klasyczne teorie socjologiczne-wykład
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Przedmioty obowiązkowe dla I roku
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład Klasyczne teorie socjologiczne jest wprowadzeniem w najważniejsze nurty myśli społecznej od klasycznej filozofii polityki po filozofię Oświecenia i marksizm.

Poszczególne tematy obejmują: klasyczną filozofię społeczną Platona i Arystotelesa; myśl społeczną św. Pawła, św. Augustyna i św. Tomasza; koncepcje społeczne Machiavellego; teorie umowy społecznej Hobbesa i Locke’a, krytykę społeczną Rousseau, myśl społeczną Monteskiusza i Kanta, teorię zmiany społecznej Tocqueville’a i antropologię i teorię społeczną Marksa.

Zajęcia te stanowią całość z ćwiczeniami z Klasycznych teorii socjologicznych i mają za zadanie wprowadzać studentów w kontekst lektur omawianych na ćwiczeniach.

Pełny opis:

Wykład z Klasycznych teorii socjologicznych przybliża kluczowe postaci starożytnej, średniowiecznej i nowożytnej teorii społecznej. Poszczególne spotkania poświęcone są myśli społecznej Platona i Arystotelesa, myślicielom chrześcijańskim (św. Augustynowi, św. Tomaszowi z Akwinu), Machiavellemu, teoretykom stanu natury i umowy społecznej, wybranym przedstawicielom francuskiego i niemieckiego oświecenia. Ostatnia część wykładu poświęcona będzie prekursorom socjologii: Alexisowi de Tocqueville i Karolowi Marksowi. Problematyka wykładu jest kształtowana zgodnie z tradycją, która źródła teorii socjologicznej rozumie szeroko, zaliczając do nich także tych myślicieli, którzy tworzyli kanon myślenia o społeczeństwie na długo przed narodzinami nowoczesnej nauki.

Tematy (niektóre omawiane są na kilku spotkaniach):

1) Koncepcje społeczne i etyczne autorów starożytnych: Platon i Arystoteles.

2) Myśli społeczna i polityczna chrześcijaństwa (św. Paweł, św. Augustyn, św. Tomasz).

3) Machiavellego teoria polityki, ładu społecznego i zmiany społecznej.

4) Koncepcje umowy społecznej: Hobbes, Locke.

5) Krytyka społeczna i teoria umowy społecznej Rousseau.

6) Myśl społeczna Oświecenia: Monteskiusz, Condorcet, Kant.

7) Tocqueville'a teorie rewolucji i demokracji.

8) Antropologia i krytyka społeczna Marksa.

Wykład kończy się kolokwium w sesji zimowej (szczegóły w ogólnym opisie zajęć). Kolokwium można poprawiać w marcu. Na dodatkowe, ustne poprawy kolokwium można umawiać się z wybranym egzaminatorem (nie może to być prowadzący grupy ćwiczeniowej studenta/studentki) przed terminem sesji letniej.

Literatura:

Platon, Państwo

Arystoteles, Polityka, Etyka nikomachejska

Św. Paweł, List do Rzymian

Św. Augustyn, Państwo Boże

Św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna

N. Machiavelli, Książe, Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Tytusa Liwiusza

Thomas Hobbes, Lewiatan

J. Locke, Drugi traktat o rządzie

J.-J. Rousseau, Rozprawa o naukach i sztukach, Rozprawa o nierówności, Umowa społeczna

Monteskiusz, O duchu praw

Kant, wybrane pisma społeczne

Tocqueville, Dawny ustrój i rewolucja, O demokracji w Ameryce

Marks, Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne, Manifest komunistyczny, Kapitał.

Efekty uczenia się:

K_W02 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk społecznych i humanistycznych

K_W03 posiada elementarną wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk oraz o jej relacjach z innymi dyscyplinami

K_W04 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach

K_W05 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych

K_W09 posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką

K_W11 posiada podstawową wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego

K_W13 rozumie na czym polega specyfika analizy socjologicznej

K_W18 posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki oraz jej relacji z innymi instytucjami społecznymi

K_W19 posiada podstawową wiedzę na temat polityki oraz uczestnictwa w społeczeństwa sferze publicznej

K_W20 posiada podstawową wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany społecznej, a także rozumie na czym polegają te procesy

K_W21 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych

K_U01 umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny

K_U02 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego

K_U04 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach

K_U05 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach

K_U12 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa

Metody i kryteria oceniania:

Wykład i ćwiczenia z Klasycznych teorii socjologicznych stanowią integralną całość.

Na zaliczenie Klasycznych teorii socjologicznych składa się kilka elementów:

a) w lutym odbywa się kolokwium obejmujące materiał wykładu i pierwszego semestru ćwiczeń, 5 pytań do wyboru z 7, do uzyskania jest 50 punktów, zalicza 30; poprawiać kolokwium można w marcu. Jeden dodatkowy termin poprawy ustnej należy ustalić z wybranym egzaminatorem przed sesją letnią.

b) w czerwcu odbywa się egzamin obejmujący materiał drugiego semestru ćwiczeń, 5 pytań do wyboru z 7, do uzyskania jest 50 punktów, zalicza 30, poprawiać egzamin można we wrześniu;

c) w czerwcu wystawiane są punkty z ćwiczeń (w skali 1-30, szczegóły w opisie ćwiczeń); bez zaliczenia ćwiczeń nie można podejść do egzaminu w czerwcu; poprawa ćwiczeń możliwa jest we wrześniu, bez zaliczenia ćwiczeń we wrześniu nie można podejść do egzaminu we wrześniu;

d) punkty z kolokwium, egzaminu końcowego i ćwiczeń są sumowane. Skala ocen i punktacja ogólna są następujące:

0 - 70 punktów – ndst

71 – 85 punktów – dst

86 – 96 punktów – dst +

97 – 107 punktów – db

108– 118 punktów – db +

119– 130 punktów - bdb

Tylko ocena końcowa zostanie wpisana do USOS i tylko ona liczy się do średniej.

Egzamin zerowy

Prof. Andrzej Waśkiewicz, dr Karolina Wigura-Kuisz, dr Krzysztof Świrek i dr Jakub Motrenko mogą przyjmować ustne egzaminy zerowe przed terminem egzaminu pisemnego. Prowadzący ćwiczenia nie mogą egzaminować studentów z własnych grup. Warunkiem przystąpienia do egzaminu zerowego jest zaliczenie ćwiczeń (lub uzyskanie zgody osoby prowadzącej ćwiczenia).

Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (90h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur) – 5h tygodniowo oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu) – 10h

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)