Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

SEMBAD: Wybory parlamentarne 2019: socjologiczna analiza kampanii wyborczej i wyników

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3502-SEMBAD51
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: SEMBAD: Wybory parlamentarne 2019: socjologiczna analiza kampanii wyborczej i wyników
Jednostka: Instytut Socjologii
Grupy: Seminaria badawcze
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Pierwszeństwo dla uczestników modułu ,,Polityka i demokracja …

Skrócony opis:

Seminarium poświęcone będzie analizie kampanii wyborczej i wyników wyborów do Sejmu i Senatu, które odbędą się w październiku 2019 roku. Zadaniem studentów będzie zbadanie, dzięki odwołaniu się do zróżnicowanych metod, przebiegu kampanii wyborczej oraz wyjaśnienie wyników wyborów. W tym celu studenci odtworzą wydarzenia kampanii wyborczej, przeanalizują programy głównych partii, zbadają zróżnicowania preferencji wyborczych w skali kraju i w wybranych społecznościach. Analizowane będą oficjalne wyniki z poziomu gmin i okręgów publikowane przez PKW oraz sondaże przed- i powyborcze. Ważnym tematem będzie problem dynamiki preferencji wyborczych w okresie 30 lat trwania polskiej demokracji. W ramach seminarium studenci odbędą badania terenowe – obserwacja uczestnicząca wieców wyborczych i zbieranie dokumentacji kampanii wizualnej, przeprowadzą wywiady z kandydatami i pracownikami sztabów wyborczych.

Pełny opis:

Seminarium poświęcone będzie analizie kampanii wyborczej i wyników wyborów do Sejmu i Senatu, które odbędą się w październiku 2019 roku. Zadaniem studentów będzie zbadanie, dzięki odwołaniu się do zróżnicowanych metod, przebiegu kampanii wyborczej oraz wyjaśnienie wyników wyborów. W tym celu studenci odtworzą wydarzenia kampanii wyborczej, przeanalizują programy głównych partii, zbadają zróżnicowania preferencji wyborczych w skali kraju i w wybranych społecznościach. Analizowane będą oficjalne wyniki z poziomu gmin i okręgów publikowane przez PKW oraz sondaże przed- i powyborcze. Ważnym tematem będzie problem dynamiki preferencji wyborczych w okresie 30 lat trwania polskiej demokracji. W ramach seminarium studenci odbędą badania terenowe – obserwacja uczestnicząca wieców wyborczych i zbieranie dokumentacji kampanii wizualnej, przeprowadzą wywiady z kandydatami i pracownikami sztabów wyborczych. Studenci będą przygotowywać indywidualnie lub w 2-3 osobowych zespołach Raporty dotyczące szczegółowych kwestii.

Zagadnienia szczegółowe:

1. Czym uwodzą partie: programy wyborcze, hasła, slogany głównych partii;

2. Kampania wyborcza w internecie;

3. Kulisy kampanii wyborczej: opis pracy wybranych sztabów wyborczych;

4. Absencja wyborcza: obraz i uwarunkowania zjawiska;

5. Klasowe wzory zachowań wyborczych;

6. Ciągłość i zmiana preferencji wyborczych w wybranych miejscowościach;

7. Jak głosują studenci?

8. Co rozpalało emocje Polaków w wyborach 2019 roku?

Literatura:

R.J. Dalton, H. D. Klingemann (red), Zachowania polityczne, t. 1 i 2 , Warszawa 2010: Wydawnictwo Naukowe PWN; (fragmenty);

R. Markowski, M. Cześnik, M. Kotnarowski, Demokracja, gospodarka, polityka. Perspektywa polskiego wyborcy, Warszawa 2015: Wydawnictwo Naukowe Scholar (obszerne fragmenty);

A. Gendźwiłł, J. Raciborski, Jak głosują wyborcy w warunkach preferencyjnych list wyborczych: przypadek Polski, ,,Decyzje” nr 22, grudzień 2014 rok, s. 47 – 70.

J. Raciborski, Polskie wybory : zachowania wyborcze społeczeństwa polskiego w latach 1989-1995, Wyd. Scholar, Warszawa 1997 (fragmenty)

J. Raciborski, Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej, rozdz. Obywatel jako wyborca, Warszawa 2011: Wydawnictwo Naukowe PWN

T. Zarycki, Region jako kontekst zachowań politycznych, Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa 2002 (fragmenty)

K. Skarżyńska, Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Warszawa 2005: Wydawnictwo Naukowe Scholar

Efekty uczenia się:

K_W02 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk społecznych i humanistycznych

K_W03 posiada elementarną wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk oraz o jej relacjach z innymi dyscyplinami

K_W04 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii

K_W05 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach

K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych

K_W10 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach

K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne

K_W12 posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką

K_W13 jest świadomy znaczenia grupy w budowaniu społecznej tożsamości człowieka

K_W14 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata

K_W15 posiada podstawową wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego

K_W16 posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa

K_W17 ma podstawową wiedzę o kryteriach poprawności wnioskowania

K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych

K_W20 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne

K_W22 posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zagranicznych, międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych

K_W23 posiada podstawową wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne

K_W24 posiada podstawową wiedzę o instytucjach i organizacjach odpowiedzialnych za transmisję norm i reguł w społeczeństwie, takich jak: systemy edukacyjne, prawo, moralność, religia, itp.

K_W25 posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki oraz jej relacji z innymi instytucjami społecznymi

K_W26 posiada elementarną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi

K_W29 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych

K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru

K_U01 umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny

K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego

K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami

K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych

K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach

K_U07 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach

K_U08 potrafi przygotować prosty, opisowy scenariusz przewidujący przebieg procesów i zjawisk społecznych

K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej

K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego

K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych

K_U15 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy omówić działania prezentowane jako rozwiązania konkretnych problemów społecznych (w skali mikro i makro)

K_U18 potrafi analizować na podstawowym poziomie interakcje zachodzące w grupach

K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa

K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji

K_K01 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego

K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych

K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji

K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy

K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł

K_K08 potrafi pracować samodzielnie zespołach lub zespołowo w ramach organizacji prywatnych i publicznych

K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej

K_K12 potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej

K_K13 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu)

K_K14 szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie dyskusji grupowej)

K_K15 jest świadomy konsekwencji realizowanych przedsięwzięć

Metody i kryteria oceniania:

udział w dyskusji, raport

Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (60h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, przygotowanie narzędzia, praca zespołowa, realizacja badania) - 5h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu i prezentacji wyników badań) - 10h.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)