SEMBAD: Wybory parlamentarne 2019: socjologiczna analiza kampanii wyborczej i wyników
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3502-SEMBAD51 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | SEMBAD: Wybory parlamentarne 2019: socjologiczna analiza kampanii wyborczej i wyników |
Jednostka: | Instytut Socjologii |
Grupy: |
Seminaria badawcze |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Pierwszeństwo dla uczestników modułu ,,Polityka i demokracja … |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone będzie analizie kampanii wyborczej i wyników wyborów do Sejmu i Senatu, które odbędą się w październiku 2019 roku. Zadaniem studentów będzie zbadanie, dzięki odwołaniu się do zróżnicowanych metod, przebiegu kampanii wyborczej oraz wyjaśnienie wyników wyborów. W tym celu studenci odtworzą wydarzenia kampanii wyborczej, przeanalizują programy głównych partii, zbadają zróżnicowania preferencji wyborczych w skali kraju i w wybranych społecznościach. Analizowane będą oficjalne wyniki z poziomu gmin i okręgów publikowane przez PKW oraz sondaże przed- i powyborcze. Ważnym tematem będzie problem dynamiki preferencji wyborczych w okresie 30 lat trwania polskiej demokracji. W ramach seminarium studenci odbędą badania terenowe – obserwacja uczestnicząca wieców wyborczych i zbieranie dokumentacji kampanii wizualnej, przeprowadzą wywiady z kandydatami i pracownikami sztabów wyborczych. |
Pełny opis: |
Seminarium poświęcone będzie analizie kampanii wyborczej i wyników wyborów do Sejmu i Senatu, które odbędą się w październiku 2019 roku. Zadaniem studentów będzie zbadanie, dzięki odwołaniu się do zróżnicowanych metod, przebiegu kampanii wyborczej oraz wyjaśnienie wyników wyborów. W tym celu studenci odtworzą wydarzenia kampanii wyborczej, przeanalizują programy głównych partii, zbadają zróżnicowania preferencji wyborczych w skali kraju i w wybranych społecznościach. Analizowane będą oficjalne wyniki z poziomu gmin i okręgów publikowane przez PKW oraz sondaże przed- i powyborcze. Ważnym tematem będzie problem dynamiki preferencji wyborczych w okresie 30 lat trwania polskiej demokracji. W ramach seminarium studenci odbędą badania terenowe – obserwacja uczestnicząca wieców wyborczych i zbieranie dokumentacji kampanii wizualnej, przeprowadzą wywiady z kandydatami i pracownikami sztabów wyborczych. Studenci będą przygotowywać indywidualnie lub w 2-3 osobowych zespołach Raporty dotyczące szczegółowych kwestii. Zagadnienia szczegółowe: 1. Czym uwodzą partie: programy wyborcze, hasła, slogany głównych partii; 2. Kampania wyborcza w internecie; 3. Kulisy kampanii wyborczej: opis pracy wybranych sztabów wyborczych; 4. Absencja wyborcza: obraz i uwarunkowania zjawiska; 5. Klasowe wzory zachowań wyborczych; 6. Ciągłość i zmiana preferencji wyborczych w wybranych miejscowościach; 7. Jak głosują studenci? 8. Co rozpalało emocje Polaków w wyborach 2019 roku? |
Literatura: |
R.J. Dalton, H. D. Klingemann (red), Zachowania polityczne, t. 1 i 2 , Warszawa 2010: Wydawnictwo Naukowe PWN; (fragmenty); R. Markowski, M. Cześnik, M. Kotnarowski, Demokracja, gospodarka, polityka. Perspektywa polskiego wyborcy, Warszawa 2015: Wydawnictwo Naukowe Scholar (obszerne fragmenty); A. Gendźwiłł, J. Raciborski, Jak głosują wyborcy w warunkach preferencyjnych list wyborczych: przypadek Polski, ,,Decyzje” nr 22, grudzień 2014 rok, s. 47 – 70. J. Raciborski, Polskie wybory : zachowania wyborcze społeczeństwa polskiego w latach 1989-1995, Wyd. Scholar, Warszawa 1997 (fragmenty) J. Raciborski, Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej, rozdz. Obywatel jako wyborca, Warszawa 2011: Wydawnictwo Naukowe PWN T. Zarycki, Region jako kontekst zachowań politycznych, Wyd. Nauk. Scholar, Warszawa 2002 (fragmenty) K. Skarżyńska, Człowiek a polityka. Zarys psychologii politycznej, Warszawa 2005: Wydawnictwo Naukowe Scholar |
Efekty uczenia się: |
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę z zakresu nauk społecznych i humanistycznych K_W03 posiada elementarną wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk oraz o jej relacjach z innymi dyscyplinami K_W04 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii K_W05 posiada podstawową wiedzę strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach K_W08 jest świadomy zróżnicowania społecznego oraz istnienia nierówności społecznych, a także ich wpływu na życie jednostek i funkcjonowanie grup społecznych K_W10 posiada podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach K_W11 rozumie społeczną naturę relacji łączących jednostki, grupy i instytucje społeczne K_W12 posiada podstawową wiedzę na temat mechanizmów dynamiki grupy społecznej oraz obustronnych zależności między grupą a jednostką K_W13 jest świadomy znaczenia grupy w budowaniu społecznej tożsamości człowieka K_W14 posiada podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym Polski i współczesnego świata K_W15 posiada podstawową wiedzę o metodach badania zróżnicowania kulturowego K_W16 posiada podstawową wiedzę o problemach wynikających ze zróżnicowania kulturowego współczesnego społeczeństwa K_W17 ma podstawową wiedzę o kryteriach poprawności wnioskowania K_W18 zna podstawowe metody i techniki badań społecznych oraz wie jakie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania prostych problemów badawczych K_W20 wie jak zaplanować i zrealizować proste ilościowe i jakościowe badanie empiryczne K_W22 posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zagranicznych, międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych K_W23 posiada podstawową wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne K_W24 posiada podstawową wiedzę o instytucjach i organizacjach odpowiedzialnych za transmisję norm i reguł w społeczeństwie, takich jak: systemy edukacyjne, prawo, moralność, religia, itp. K_W25 posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania gospodarki oraz jej relacji z innymi instytucjami społecznymi K_W26 posiada elementarną wiedzę na temat funkcjonowania różnego typu organizacji i zarządzania nimi K_W29 jest świadom procesów zachodzących w społeczeństwie polskim i globalnym oraz ich konsekwencji w zakresie postaw i instytucji społecznych K_W35 jest świadomy wyboru określonej perspektywy teoretycznej i dostrzega konsekwencje tego wyboru K_U01 umie rejestrować i prowadzić obserwację zjawisk społecznych w sposób metodologicznie poprawny K_U03 potrafi zastosować podstawowe terminy i kategorie socjologiczne do analizy społeczeństwa, zwłaszcza współczesnego społeczeństwa polskiego K_U04 potrafi samodzielnie znaleźć informacje i materiały niezbędne do przeprowadzenia prostych analiz socjologicznych, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami K_U05 potrafi formułować proste samodzielne sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych K_U06 potrafi posługiwać się podstawowymi kategoriami teoretycznymi do opisu zmian społecznych we współczesnych społeczeństwach K_U07 potrafi dokonać prostej analizy konsekwencji procesów zachodzących we współczesnych społeczeństwach K_U08 potrafi przygotować prosty, opisowy scenariusz przewidujący przebieg procesów i zjawisk społecznych K_U09 umie zastosować normy i zasady etyczne w praktyce badawczej K_U11 potrafi dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego K_U12 potrafi zaplanować i zrealizować badanie społeczne przy użyciu podstawowych ilościowych i jakościowych metod i technik badań socjologicznych K_U15 potrafi na podstawie posiadanej wiedzy omówić działania prezentowane jako rozwiązania konkretnych problemów społecznych (w skali mikro i makro) K_U18 potrafi analizować na podstawowym poziomie interakcje zachodzące w grupach K_U19 umie opisać rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa K_U20 potrafi przeczytać ze zrozumieniem tekst naukowy i wskazać jego główne tezy, argumenty autora oraz poddać je dyskusji K_K01 potrafi skutecznie współpracować z członkami zespołu zadaniowego K_K04 potrafi gromadzić, wyszukiwać i syntetyzować informacje na temat zjawisk społecznych K_K05 potrafi uczestniczyć w dyskusji K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy K_K07 umie dokonać krytycznej analizy źródeł K_K08 potrafi pracować samodzielnie zespołach lub zespołowo w ramach organizacji prywatnych i publicznych K_K09 umie prezentować wyniki swojej pracy badawczej K_K12 potrafi właściwie korzystać ze źródeł informacji naukowej K_K13 szanuje godność osób uczestniczących w procesie badawczym (respondentów, informatorów, rozmówców i innych uczestników tego procesu) K_K14 szanuje opinie innych osób (np. te wyrażane w trakcie dyskusji grupowej) K_K15 jest świadomy konsekwencji realizowanych przedsięwzięć |
Metody i kryteria oceniania: |
udział w dyskusji, raport Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (60h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, przygotowanie narzędzia, praca zespołowa, realizacja badania) - 5h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu i prezentacji wyników badań) - 10h. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.